رییس‌جمهور: جایزه مصطفی به دنبال رفاه بشریت و تمدن نوین اسلامی است
کد خبر: 28602

رییس‌جمهور: جایزه مصطفی به دنبال رفاه بشریت و تمدن نوین اسلامی است

رییس‌جمهور در افتتاحیه جایزه مصطفی گفت: جایزه مصطفی از تمامی جایزه‌های دیگر متفاوت است و در جایزه مصطفی علم، علمی باید باشد که اصالت، رفاه بشریت، سعادت انسان و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند.

به گزارش خودکارنیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه این رویداد بزرگ علمی ضمن گرامیداشت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره 24 هزار شهید اصفهان اظهار کرد: نشست افتتاحیه جایزه مصطفی که در پرتو عنوان مصطفی تشکیل یافته است، برای تجلیل از مقام علم و دانش تلاش می‌کند و باید بدانیم که علاوه بر مقام بشیر و نذیر در وجود مقدس مصطفی (ص)، یکی از صفات برجسته پیامبر(ص) مهیمن است به این معنا ‌که بر همه خلائق، هیمنه علمی و دانشی دارد.
وی گفت: پیامبر اکرم (ص) علم و دانش را چگونه تعریف می‌کند؟ علم در سه چیز یعنی اندیشه‌ها و باورهای الهی، اخلاق کریمه و در بایدها و نبایدها و سبک زندگی انسان است. در این بیان دانش یا علم نافع، علمی است که برای سعادت انسان، نجات انسان و باز کردن گره‌ها از زندگی انسان است.
رئیسی گفت: اگر علم، علم‌ نافع نباشد و علم‌ فقط برای کسب قدرت و ثروت باشد غیر از اینکه به نجات انسان کمک نمی‌کند بلکه آن را به تباهی می‌کشاند. آنچه از ساخت و پرداخت به فنون جدید نظامی و کلاهک‌های هسته‌ای و ابزارهای مختلف برای نابودی انسان به کار گرفته شده است به دست دانشمندان غیرالهی به کار گرفته شده است.
وی گفت: در تاریخ اسلام با آغاز رسالت پیامبر تمدن اسلامی رقم خورد و از ابتدا یک جهشی رقم خورد و در قرن دوم این حرکت علمی به جهش بزرگی تبدیل شد.
رئیسی گفت: با ظرفیتی که دانشمندان جهان اسلام دارند، دستیابی به یک تمدن نوین اسلامی امکان‌پذیر است. این تمدن، انسان را در حوزه‌های معنویت و اخلاق به سعادت می‌رساند.
رئیسی تصریح کرد: جایزه مصطفی جایزه‌ای صرفاً به دانش نیست بلکه جایزه به آن امری است که دو بال علم‌ و ایمان دارد. جایزه مصطفی از تمامی جایزه‌های دیگر متفاوت است و در جایزه مصطفی علم، علمی باید باشد که اصالت، رفاه بشریت، سعادت انسان و تمدن نوین اسلامی را رقم بزند.
وی ادامه داد: علم باید در خدمت و رشد انسان و تعالی انسان باشد. توجه به علم و دانش و فناوری و موضوعات دانش‌بنیان در نظام مقدس جمهوری اسلامی یک امر راهبردی است. تأکید رهبری آن است که تلاش باید تلاش دانش بنیان باشد تا محصول نوآورانه و فناور برای زندگی معاصر حاصل شود.
رئیسی گفت: غرب از ابتدا در مورد جمهوری اسلامی نگران بود که تمدن رقیب در مقابل تمدن ادعایی آنها و مدعی اداره زندگی انسان معاصر شود. اساس ایران و اسلام هراسی همین است زیرا مسلمانان دارای پیشینه و تمدن قوی هستند و دانشمندان بزرگی مانند خوارزمی دارند که اصول علومی چون نانو فناوری و زیست فناوری در سخنان اوست.
همچنین سخنان بوعلی سینا و کتاب قانون وی به عنوان مبنا در علم پزشکی مطرح و در دانشگاه های غرب تدریس می شود.
وی یادآور شد: علوم اساسی در جهان اسلام بنیان نهاده شده و امروز هم دانشمندان برجسته داریم، مرحوم کاظمی آشتیانی در موسسه رویان رویای فرزند آوری را برای بسیاری از پدر و مادرها محقق و بسیاری از ناباروری ها را با حرکت علمی خود حل کرد.
وی تأکید کرد: غرب از این وحشت داشت که تمدنی به نام دین و به نام دانشمندان فناور شکل نگیرد و این دانشمندان با استفاده از فناوری، حرف نو داشته باشند.
رئیس جمهور افزود: غرب نگران پیدایش یک تمدن رقیب بود و تلاش کرد شکل نگیرد اما تمدنی به نام نظام اسلامی و ارتباطات علمی در جهان اسلام شکل گرفته و قدرتی را رقم زده است. قدرت دانشمندان مسلمان دارای علم نافع، موجب نجات انسان معاصر است.
وی یادآور شد: بیداری ملت های اسلامی شکل گرفت و امروز نگاه مردم مسلمان آن است که با اسلام می توان زندگی کر‌د اما اینکه علیه دین و دین مداری تبلیغ کردند برای این بود که بگویند مسلمان ها نمی توانند به جایگاه رفیع علمی برسند اما دانشمندان ایران و بسیاری از کشورها ثابت کردند که می‌شود.
رئیس دولت سیزدهم افزود: عمیقاً معتقدیم همچنان که در گذشته افتخارات علوم و فنون بر دوش چهره های مسلمان بوده در عصر جدید بر دوش دانشمندان مسلمان است.
رئیس جمهوری در ادامه دو پیشنهاد به جایزه مصطفی(ص) داد و گفت: پیشنهاد اولم به این نشست با حضور فرهیختگان جهان اسلام آن است که این نشست های علمی را محترم شمرده و غنا ببخشیم به طوری که اولاً جایزه مصطفی (ص) شامل همه علوم  و فنون شود و فقط برای علوم پایه و مهندسی نباشد و  علوم انسانی هم مشمول جایزه شود
رئیسی ادامه داد: پیشنهاد دیگر آن است که در نشست های علمی با حضور اندیشمندان برای رنج های امروز بشریت راهکاری اندیشیده و راه های نو پیشنهاد و یافته شود. امروز زمینه برای پذیرش بین ملت ها  مراکز علمی و پژوهشی فراهم شده و مسلمانان در سراسر عالم هویت اسلامی خود را باز یافتند. پیشنهادات برای حل مشکلات از طرف فرهیختگان می تواند راهگشا باشد.  نتیجه تحقیقات دانشمندان فقط در کتابخانه یا میدان نباشد، در زندگی انسان معاصر راهگشا باشد.
وی تصریح کرد: روشنفکر کسی نیست که جامعه را به طرف فرهنگ غربی سوق دهد بلکه کسی است که بداند قبل از اینکه بقیه بدانند و جامعه را خوب رصد کند‌ و خود نیز برای ایفای نقش، نظریه پردازی، نظریه نجات انسان و مسئولیت پذیری آماده باشد  و این همان نگاه علم نافع است.
رئیس جمهور با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: بر اساس این حدیث العلم نور، یقذف الله من یشا؛ یعنی علم خود نور است و نور ایجاد می کند. جوامع بشری را نجات می دهد و امروز بیش از هر زمانی به آن نیاز است‌. علمی که به زندگی انسان هویت و معنا ببخشد و آینده را درست تصور کند و روشن و امیدوار ببیند.وی تأکید کرد: که اگر این طور باشد این انسان متعالی در نظر گرفته شده و احساس پوچی و بی هویتی نمی کند و نجات می یابد.

رئیسی ابراز امیدواری کرد هم اندیشی و هم فکری دانشمندان در این مراسم موجب رشد علم‌ نافع در جهان اسلام شود.

جایزه مصطفی(ص) جایزه برتر علم و فناوری است که به صورت دوسالانه به پژوهشگران و دانشمندان برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. به برکت نام پیامبر مکرم اسلام و به دلیل تاکید پیامبر(ص) بر یادگیری و درک علم، این جایزه «مصطفی» نامیده شده است که به معنای برگزیده است. جایزه مصطفی(ص) قصد دارد با شناسایی، معرفی و تقدیر از چهره‌های برجسته علم و فناوری در جهان اسلام، پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج دهد.

جایزه مصطفی(ص) ماموریت خود را از سال 1391 آغاز کرد و در قطعنامه نشست پانزدهم مجمع عمومی کامستک (COMSTECH) در سال 1395 توسط وزیران علوم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) تایید شد. نامزدهای جایزه مصطفی(ص) از میان دانشمندان جهان اسلام، از جمله شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و مسلمانان سراسر جهان در زمینه‌های علم و فناوری نانو، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، و کلیه زمینه‌های علم و فناوری انتخاب می‌شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید