تقویم تاریخ؛ از سقوط جده تا درگذشت کلاشینکوف
کد خبر: 19603

تقویم تاریخ؛ از سقوط جده تا درگذشت کلاشینکوف

امروز جمعه، دوم دی سال 1401 هجری شمسی، برابر با 28 جمادی الاول سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و سوم دسامبر سال 2022 میلادی است.

درگذشت عالم جلیل القدر، میرزا محمد حسن شیرازی

IMG_20221223_083755

125 سال پیش در چنین روزی بیست و هشتم جمادی الاوّل سال 1319 هجری قمری: 

عالم جلیل "میرزا محمد حسن شیرازی" مرجع و مجاهد عالی قدر شیعه درگذشت. آیت‏ اللَّه میرزا محمدحسن شیرازی در نیمه‏ ی جمادی الاول سال 1230 ق در شیراز به دنیا آمد. از چهار سالگی شروع به تحصیل کرد و در 8 سالگی مقدمات را به پایان برد. وی در پانزده سالگی ، شرح لمعه را تدریس کرد و سپس به اصفهان رفت . میرزای شیرازی در 29 سالگی وارد کربلا شد و پس از آن به نجف رفت و در درس شیخ اعظم انصاری شرکت جست و از شاگردان خواص او شد. پس از فوت شیخ مرتضی انصاری در 1281 ق زعامت شیعه به میرزای بزرگ شیرازی محول شد و نزدیک به 30 سال در این مقام به رفع مشکلات مردم و ادارهی حوزه ‏های علمیه مشغول بود. مهم‏ترین حادثه ‏ای که در ایام زعامتِ آن پیشوای بزرگ شیعه رُخ داد ، جنبش تنباکو بود. فتوای تاریخی ایشان در معاهده‏ انحصار تنباکو در زمان ناصرالدین شاه ، چنان مردم را به صحنه کشاند که شاه قاجار، مجبور به فسخ قرارداد تنباکو شد. نهضت تنباکو یکی از نقاط عطف در شکل گیری انقلاب مشروطه است.

 

 

سقوط جده به دست ابن سعود 

IMG_20221223_083753

97 سال پیش در چنین روزی بیست و سوم دسامبر سال 1925 میلادی:

شهر جده توسط "ابن سعود" سقوط کرد و حکومت خاندان هاشمی بر این شهر پایان یافت. بعد از فرونشستن قیام وهابیان در نیمه نخست قرن نوزدهم، این گروه در طول قرن نوزده همواره به تحریک دیگران علیه دولت عثمانی مشغول بودند. در اوائل قرن بیستم، عبدالعزیز ابن عبدالرحمان ابن سعود به عنوان رئیس یکی از قبایل حجاز تصمیم به تسخیر بخش ‏هایى از مناطق تحت حاکمیت عثمانی گرفت که به نظر وی، سرزمین‏ های غصب شده بودند. بر این اساس وی در سال 1906م بعد از تصرف ریاض، خود را رئیس آن منطقه خواند و در نتیجه، حاکمان عثمانی، منطقه احساء در شرق عربستان را به وی واگذار کردند. وی سپس دامنه تصرفات خود را گسترش داد. در سال 1924م شریف حسین، امیر مکه، که از خاندان هاشمی بود، خود را خلیفه نامید و عبدالعزیز نیز به بهانه غصب عنوانْ، به نبرد با وی برخاست و توانست در این راه، مقامات محلی و روحانیون وهابی را با خود همراه سازد. در نتیجه در 23 دسامبر 1925م، خاندانِ هاشمی تسلیم شدند و در 8 ژانویه 1926م عبدالعزیز خود را پادشاه حجاز نامید. این امر مقدمه‏ ای شد تا در 18 سپتامبر 1932 کشور پادشاهی عربستان سعودی شکل گیرد.

 

 

 اعدام رهبران ژاپن دوره جنگ جهانی دوم 

IMG_20221223_083751

74 سال پیش، در روز بیست و سوم دسامبر سال 1948 میلادی:

بر اساس حکم یک دادگاه بین المللی در توکیو پایتخت ژاپن، هفت تن از رهبران برجسته این کشور در زمان جنگ جهانی دوم، اعدام شدند. این دادگاه که در ادامه دادگاه نورنبرگ آلمان، برای محاکمه جنایتکاران جنگ جهانی دوم تشکیل شد، 25 تن از مقام های ژاپنی را محاکمه کرد که 18 تن از آنان به زندان محکوم شدند. هیدکی تویو نخست وزیر ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم، عالیرتبه ترین مقامی بود که با رای دادگاه بین المللی توکیو محکوم و به دار آویخته شد.

 

 

 اعدام یکی از مقامات امنیتی اتحاد جماهیر شوروی

IMG_20221223_083749

69 سال پیش درچنین روزی، بیست و سوم دسامبر سال 1953 میلادی:

«لاورنتی پاولوویچ بریا» (Lavrentiy Pavlovich Beria)، رئیس دستگاه امنیتی مخوف شوروی و مرد شماره دو این کشور در زمان استالین، به اتهام انحراف از اصول حزب کمونیست و توطئه علیه دولت محاکمه و اعدام شد. بریا در دورانی که استالین رهبر شوروی بود، به دستور وی افراد بسیاری را به قتل رساند و تصفیه های خونینی در داخل حزب کمونیست و ارتش سرخ شوروی انجام داد. در نتیجه این اقدامات، جو سنگینی از رعب و وحشت در شوروی به وجود آمد. پس از مرگ استالین به دستور رهبران جدید این کشور، بریا دستگیر، محاکمه و اعدام شد.

 

 

درگذشت میخائیل کلاشینکوف، سازنده روسی اسلحه 

IMG_20221223_083747

9 سال پیش در چنین روزی، 23 دسامبر 2013 میلادی:

 «میخائیل کلاشنیکوف»(Mikhail Kalashnikov) سازنده روسی اسلحه معروف کلاشنیکوف درگذشت. وی در سال ۱۹۱۹ در شمال روسیه در خانواده‌ای فقیر متولد شد. سطح تحصیلات وی پایین بود لذا در سن کم جوانی وارد ارتش شوروی شد. در سال ۱۹۴۱ در طی یکی از حملات ارتش شوروی به نیروهای آلمان نازی میخائیل کلاشنیکوف، مجروح و در بیمارستان بستری شد. او در بیمارستان تصمیم گرفت که با در هم آمیختن ویژگی‌ها و کاربردهای سلاح آمریکایی ام1 گرند و تفنگ آلمانی اس‌تی‌جی ۴۴ یک تفنگ خودکار طراحی و تولید کند. ساخت این سلاح در سال ۱۹۴۷ تکمیل و پس از آن در سال ۱۹۵۱ به طور رسمی وارد ارتش شوروی شد. کلاشنیکف که در ادواخر عمر خود از بیماری قلبی رنج می برد، در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در بیمارستان مرکزی مسکو تحت مداوا قرار گرفت. وی پس از بهبودی نسبی در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ به ایژوسک مرکز جمهوری اودمورتی روسیه بازگشت اما از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۳ بار دیگر در بیمارستان بستری شد. و سرانجام دوم دی ۱۳۹۲ برابر ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳، در سن ۹۴ سالگی در شهر ایژِوِسک، در نزدیکی کوه‌های اورال درگذشت.

 

 

روز ملی ژاپن 

IMG_20221223_083744

بیست و سوم دسامبر مصادف با روز ملی ژاپن است.

 کشور جزیره‏ ای ژاپن، در غرب اقیانوس آرام و شرق قاره آسیا واقع است و با 377/819 کیلومتر مربع مساحت در همسایگی آبی چین و کره قرار گرفته است. جمعیت ژاپن نزدیک به 127 میلیون نفر(در سال 2015) است. از شهرهای مهم این کشور بعد از توکیو می‏توان از یوکوهاما، هیروشیما اوزاکا و ناگویا نام بُرد. نظام سیاسی مجمع الجزایر ژاپن مشروطه سلطنتی است و امپراتور با این که به عنوان یک مقام ارشد از احترام زیادی برخوردار است اما در امور سیاسی مداخله نمی‏ کند. بیش از 90% از مردم ژاپن بودایى و پیرو آیین شینتو (مذهب ملی ژاپن) هستند. واحد پول ژاپن "ین" می ‏باشد و 23 دسامبر سال‏روز تولد امپراتور، روز ملّی ژاپن نام گرفته است. این کشور تا قرن نوزدهم کشوری عقب ‏مانده و منزوی بود و از آن زمان راه ارتباط مردم این سرزمین با جهان خارج گشوده شد. از آن هنگام به بعد ژاپن به تدریج مراحل پیشرفت را طی نموده و به یک کشور توسعه یافته و قدرت‏مند تبدیل شد.

دیدگاه تان را بنویسید