تقویم تاریخ؛ از عضویت ایران در جامعه ملل تا روز بصیرت
کد خبر: 19801

تقویم تاریخ؛ از عضویت ایران در جامعه ملل تا روز بصیرت

امروزجمعه ، نهم دی سال 1401 هجری شمسی، برابر با 6 جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با سی ام دسامبر سال 2022 میلادی است.

قتل راسپوتین، راهب و ماجراجوی روسی 

IMG_20221230_083759

 106 سال پیش در چنین روزی، سی ام دسامبر سال 1916 میلادی:

«گریگوری راسپوتین» ( Grigori Rasputin)، راهب و ماجراجوی روسی به قتل رسید. او دهقانی کم سواد بود که با نیرنگ و حیله به عنوان یک روحانی به دربار نیکلای دوم تزار روسیه راه یافت و پس از معالجه فرزند او، محبوبیتی خاص و جایگاهی منحصر به فرد در دربار تزار پیدا کرد . قدرت و نفوذ راسپوتین به تدریج به حدی گسترش یافت که تمام وزرا و رجال روسیه تحت فرمان او قرار گرفتند و تزار به شدت به او وابسته بود . البته این قدرت چندان دوام نیافت و راسپوتین در سال 1916 توسط عده ای از درباریان روسی که وجود راسپوتین و نفوذ بی چون و چرای او را بر تزار، مغایر منافع خود می دیدند، کشته شد.

 

 

تصویب عضویت ایران در جامعه ملل 

IMG_20221230_083804

101 سال پیش در چنین روزی، برابر با نهم دی ماه 1300 شمسی:

 پس از پایان جنگ جهانی اول، مجلس شورای ملی،عضویت ایران در جامعه ملل را تصویب کرد. جامعه ملل، یک سازمان بین‌المللی میان دولتی بود که در نتیجه امضای عهدنامه ورسای، طی سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۲۹۹ خورشیدی تاسیس شد و تا زمان وقوع جنگ جهانی دوم، مهم‌ ترین نهاد بین‌المللی میان دولتی به شمار می‌آمد. این سازمان جهانی تا سال ۱۳۲۴ شمسی، رسمیت اجرایی داشت. در این مدت، به تناوب ۵۸ عضو داشت که ۴۲ عضو از این ۵۸ عضو، از جمله ایران به عنوان عضو اصلی و موسس به فعالیت می‌پرداختند. اهداف این سازمان، خلع سلاح، جلوگیری از جنگ با تامین امنیت همگانی، رفع اختلاف و مشاجره میان کشور‌ها از راه مذاکره و دیپلماسی و همچنین بهبود سطح زندگی جهانی بود.

 

 

درگذشت رومن رولان، نویسنده و ادیب فرانسوی

IMG_20221230_083808

 78 سال پیش در چنین روزی، سی ام دسامبر سال 1944 میلادی:

«رومن رولان» (Romain Rolland)، نویسنده و ادیب فرانسوی درگذشت. رولان در سال 1866 میلادی در فیورنه متولد شد. مهمترین آثار او رمان های «ژان کریستف» و «جان شیفته» هستند. رولان علاوه بر نوشتن نمایشنامه و رمان، به نگارش شرح حال بزرگان و مشاهیر جهان نیز پرداخت که شرح حال «بتهوون» ، «میکل آنژ» و «تولستوی» از جمله ارزشمندترین آنهاست.

 

 

قتل عام مردم  روستای بلدالشیخ فلسطین 

IMG_20221230_083811

75 سال پیش، در روز سی ام دسامبر سال 1947 میلادی:

تروریست های مسلح دو سازمان صهیونیستی در عملیاتی مشترک ، دهکده «بلد الشیخ» در فلسطین را مورد حمله قرار دادند. در این حمله وحشیانه، خانه فلسطینی ها به آتش کشیده شد و 60 فلسطینی در داخل خانه هایشان شهید شدند. در همین روز، یک گروه تروریستی صهیونیست ها به نام «ایرگون» در دو حمله دیگر، با پرتاب بمب در میان فلسطینی ها، 17 تن از آنها را به قتل رساند و دهها تن را زخمی کرد. هدف از تشدید حملات تروریستی صهیونیست ها علیه فلسطینی ها در اواخر سال 1947 و اوایل سال 1948، زمینه سازی برای اخراج آنها از فلسطین و اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی در ماه مه سال 1948 بود.

 

 

پایان حکومت پادشاهی در رومانی 

IMG_20221230_083815

75 سال پیش در چنین روزی، سی ام دسامبر سال 1947 میلادی:

با استعفای پادشاه رومانی، بساط سلطنت در این کشور برچیده شد و حکومت جمهوری برقرار شد . رومانی تا سال 1862 میلادی ، امیرنشینی خودمختار در قلمرو عثمانی بود و به تدریج استقلال کامل خود را تا سال 1877 میلادی بازیافت. طی سال های 1913 تا1920 میلادی ، مساحت رومانی به دو برابر افزایش یافت . بدین ترتیب که پس از دومین جنگ بالکان ، در مقابل اتحاد با فرانسه و بریتانیا ، بخش هایی از کشور مجارستان ، ضمیمه رومانی شد. رومانی در جریان جنگ جهانی دوم ، با تحمل خسارت های بسیار، بخش اعظم سرزمین هایی را که به عنوان غنیمت گرفته بود ، از دست داد. درسال 1947 ، میخائیل ، آخرین پادشاه رومانی برکنار و نظام جمهوری در این کشور برقرار شد. رومانی یکی از فقیرترین کشورهای شرق اروپا بود و سیاست های تمرکزگرایانه کمونیستی نیز موفق به حل مشکلات اقتصادی این کشور نشد . همزمان با آغاز فروپاشی اتحاد شوروی و پایان عمر نظام های کمونیستی در اروپای شرقی، در رومانی نیز با اعدام «نیکلای چائوشسکو» آخرین دیکتاتور و رهبر حزب کمونیست این کشوردر سال 1989 ، نظام کمونیستی سرنگون شد.

 

 

نخست وزیری شاپور بختیار

IMG_20221230_083818

44 سال پیش، در روز نهم دی ماه سال 1357 هجری شمسی:

درپی ناکامی دولت نظامی ارتشبد ازهاری در سرکوب قیام مردم مسلمان ایران، محمدرضا آخرین شاه ایران، «شاپور بختیار» را به نخست وزیری برگزید. شاه و آمریکا امیدوار بودند بختیار بتواند با شعارهای ملی گرایانه و سیاست های به ظاهر اصلاح طلبانه ، مردم ایران را از ادامه انقلاب باز دارد ، اما مردم ایران که از نیرنگ آمریکا و رژیم شاه آگاه بودند به مخالفت با بختیار پرداختند و او را سرسپرده دستگاه استبدادی داخلی و بیگانگان خواندند . حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز در اعلامیه ای ، دولت بختیار را فاقد مشروعیت اعلام کرد و مردم را به مقابله با آن فراخواند.

 

 

اعدام صدام، دیکتاتور عراق 

IMG_20221230_083824

16 سال پیش ، در روز سی ام دسامبر سال 2006 میلادی:

درپی صدور حکم اعدام صدام حسین دیکتاتور خونریز عراق در دادگاه ، وی به مجازات جنایات متعدد خود رسید. صدام در سال 1937 در نزدیکی شهر تکریت - در 140 کیلومتری شمال بغداد - متولد شد و در 20 سالگی به حزب بعث عراق پیوست. وی درپی کودتای این حزب به فرماندهی احمد حسن البکر در سال 1968 ، معاون وی شد. صدام در سال 1979 به ریاست جمهوری رسید. دیکتاتور عراق که ریاست حزب بعث ، فرماندهی ارتش عراق و چند پست کلیدی دیگر را دراختیار داشت، در اوایل حکومت توسعه طلبانه خود، با حمایت قدرت های غربی به ایران انقلابی حمله کرد و فجایع بسیاری به بار آورد . صدام با کمک دولت های غربی به سلاح شیمیایی دست یافت و از این سلاح ممنوعه علیه دو ملت ایران و عراق استفاده کرد . صدام حدود دو سال پس از پایان جنگ با ایران، به کویت حمله کرد اما این بار با واکنش شدید بین المللی رو به رو شد . پس از اخراج نیروهای عراقی از کویت ، شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم هایی را علیه عراق تصویب کرد. این تحریم ها بیش از همه به مردم عراق آسیب رساند. از طرف دیگر، دیکتاتور سابق عراق از زمان کودتای حزب بعث تا سرنگونی اش در جریان حمله آمریکا و انگلیس در سال 2003 ، دهها هزار عراقی را به قتل رساند و یا به زندان های مخوف انداخت. با وجود این صدام در دادگاه  ، فقط برای یکی از دهها جنایت خود، یعنی قتل عام اهالی روستای الدجیل در عراق در سال 1982م ، محکوم و در چنین روزی اعدام شد.

 

 

روز بصیرت

IMG_20221230_083830

13 سال پیش، در روز نهم دی سال 1388 هجری شمسی:

 میلیون ها تن از مردم ایران در تهران و چندین شهر در اعتراض به آشوب های خیابانی و حمایت دولت های غربی از آن، تظاهرات کردند. به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 ش ( 12 ژوئن 2009 ) ، دو تن از نامزدهای شکست خورده به نتایج انتخابات اعتراض کردند ، اما حاضر نشدند اعتراضات خود را از طریق مراجع قانونی پی گیری کنند . همین موضوع و دخالت های خارجی در حمایت از این دو نامزد ، باعث چند ماه اغتشاش در تهران شد که اگرچه چندان گسترده نبود ، اما امنیت و آرامش مردم را تحت تأثیر قرار داد و طمع غربی ها برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت . در این میان مردم برای حفظ آرامش، واکنشی به این آشوب ها نشان ندادند تا آنکه آشوبگران به تحریک عوامل خارجی در سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در کربلا ، به مقدسات مردم اهانت کردند و خشم مردم را برانگیختند. در واکنش به این بی احترامی و همچنین آشوب های داخلی و دخالت دولت های غربی ، مردم ایران در نهم دی ماه 1388 شمسی ، راهپیمایی خودجوش عظیمی برپا کردند و خواستار خاتمه ناآرامی ها شدند . این حرکت عظیم مردمی نشان داد که برخلاف تبلیغات غربیها ، اکثریت بزرگی از مردم ایران ، نتیجه انتخابات را صحیح می دانند و دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورشان را محکوم می کنند. پس از راهپیمایی عظیم نهم دی که «روز بصیرت» نام گرفت ، اغتشاشات و ناآرامی ها تقریباً پایان یافت

دیدگاه تان را بنویسید