تقویم تاریخ از کشف حجاب تا مرگ مشکوک تختی
کد خبر: 20026

تقویم تاریخ از کشف حجاب تا مرگ مشکوک تختی

امروز شنبه، هفدهم دی ماه سال 1401 هجری شمسی ، برابر با چهاردهم جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفتم ژانویه سال 2023 میلادی است .

درگذشت امام محمد غزالی، دانشمند بزرگ مسلمان

IMG_20230107_085356

939 سال پیش در چنین روزی، چهاردهم جمادی الثانی سال ۵۰۵ هجری قمری «ابوحامد محمد غزالی طوسی» معروف به «امام محمد غزالی»، دانشمند و فقیه بزرگ ایرانی چشم از جهان فروبست.

او و برادرش احمد، پس از فوت پدر، تحت سرپرستی و مراقبت احمد بن رادکانی قرار گرفتند. غزالی نزد ابونصر اسماعیل، فقه آموخت و در مدتی اندک در علوم زمان خویش، سرآمد همگان شد و در ۲۸ سالگی در ردیف بزرگترین فق‌های مسلمان قرار گرفت. شهرت امام محمد غزالی موجب شد تا از طرف خواجه نظام الملک برای تدریس در نظامیه بغداد دعوت شود. این دانشمند برجسته پس از چند سال تدریس، در سال ۴۸۸ هجری قمری به دلیل بحران روحی و فکری شدید، تدریس را رها و بغداد رابه قصد مناسک حج ترک کرد و سپس در بیت المقدس مسکن گزید. وی سرانجام به ایران بازگشت و به تعلیم دانش پژوهان پرداخت. امام محمد غزالی قبل از بازگشت به وطن، اثر ارزشمند خویش به نام «احیاء علوم الدین» را به رشته تحریر درآورد. از دیگر آثاراین دانشمند و عارف برجسته مسلمان می‌توان به «کیمیای سعادت» و «نصیحة الملوک» اشاره کرد.

 

 

دستور منع پوشش اسلامی برای بانوان ایرانی به دستور رضا خان

IMG_20230107_085403

87 سال پیش در چنین روزی، هفدهم دی سال ۱۳۱۴ هجری شمسی به دستور رضاخان پهلوی، بانوان ایرانی از داشتن پوشش اسلامی منع شدند.

این دستور رضاخان، پس از اجرای طرح تغییر لباس مردان صادر شد و هدف از این اقدام، محو ارزش‌های اسلامی و تبعیت کورکورانه از غرب بود. رضاخان بعد از سفر به ترکیه، به تقلید از آتاتورک رئیس جمهوری غربگرای این کشور، که بانوان ترکیه را از داشتن پوشش اسلامی منع کرده بود، طرح مذکور را در ایران به اجرا درآورد. از آن پس ماموران رضاخان در سطح کشور با زنان محجبه با اهانت رفتار می‌کردند و رعایت پوشش اسلامی، جرم محسوب می‌شد. این طرح استعماری با مخالفت شدید اندیشمندان و علمای اسلام و مردم مسلمان ایران و سایر آزادیخواهان مواجه شد.

 

 

قتل غلامرضا تختی توسط عوامل رژیم شاه

IMG_20230107_085408

55 سال پیش در چنین روزی، هفدهم دی سال ۱۳۴۶ هجری شمسی جهان پهلوان «غلامرضا تختی»، قهرمان کشتی ایران با توطئه عوامل رژیم شاه به قتل رسید.

او در خانواده‌ای متوسط در تهران به دنیا آمد. تختی سرشار از پاکی و صداقت بود و دلی بی باک و جسور داشت. او دارای قلبی رئوف و لبریز از عشق به مردم بود و در زندگی خود، بیش از قهرمانی، به انسان زیستن و از خودگذشتگی می‌اندیشید. تختی با وجود سرافرازی در میادین بین المللی کشتی، هیچگاه فروتنی و تواضع خود را در برابر مردم از دست نداد. وی در دوران قهرمانی خود، ۹ مدال طلا و نقره جهانی و بازی‌های المپیک را کسب کرد و از جمله ورزشکاران ایرانی است که بیشترین مدال‌های طلا و نقره را در بازی‌های مهم بین المللی، برای ایران به ارمغان آورده اند. محبوبیت روزافزون تختی درمیان مردم و مخالفت وی با رژیم وابسته شاه سرانجام باعث شد عوامل رژیم پهلوی، وی را به قتل برسانند.

 

 

انتشار مقاله رشیدی مطلق علیه امام خمینی (ره )

IMG_20230107_085415

45 سال پیش در چنین روزی، هفدهم دی سال ۱۳۵۶ هجری شمسی درپی درج مقاله‌ای توهین آمیز علیه امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در یکی از روزنامه‌های تهران، اعتراض ملت مسلمان ایران در سراسر کشور آغاز شد و انقلاب اسلامی در مسیر پیروزی نهایی قرار گرفت.

رژیم شاه که از نفوذ و محبوبیت امام خمینی (ره) در میان مردم آگاه بود، تصور می‌کرد با بی احترامی به ساحت امام خمینی (ره)، از علاقه عمیق و آگاهانه مردم ایران به ایشان کاسته خواهد شد. برای تحقق چنین هدفی، در شماره هفدهم دی ماه سال ۱۳۵۶ هجری شمسی روزنامه اطلاعات که مانند سایر نشریات ایران، تحت کنترل رژیم پهلوی بود، مقاله‌ای آکنده از توهین و بی احترامی به امام خمینی (ره) درج شد. این مقاله همچون جرقه‌ای، آتش انقلاب را شعله ور ساخت و سرانجام در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، رژیم وابسته شاه با قیام مردم ایران سرنگون شد.

 

 

درگذشت نیکلا تسلا، کاشف برق آلترناتیو

IMG_20230107_085423

80 سال پیش در چنین روزی، هفتم ژانویه سال ۱۹۴۳ میلادی «نیکلا تسلا» (Nikola Tesla)، فیزیکدان اهل یوگسلاوی درگذشت.

وی درسال ۱۸۵۶ متولد شد و از دوران تحصیل، به فیزیک علاقه بسیار داشت. تحقیقات و اختراعات تسلا عمدتا در زمینه جریان الکتریستیه بود و او در این رشته، دستاورد‌های زیادی داشت. برق آلترناتیو، از اکتشافات تسلا به شمارمی رود و به همین دلیل واحد اندازه گیری شار مغناطیسی به نام او، تسلا نامگذاری شده است.

 

 

حمله ارتش ویتنام به کامبوج

IMG_20230107_085428

44 سال پیش در چنین روزی، هفتم ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی با حمله ارتش ویتنام به کامبوج، «پل پوت» (Pol Pot) دیکتاتور این کشور گریخت و دولتی به ریاست «هنگ سامرین» (Heng Samrin) روی کار آمد.

پول پوت رهبری گروه «خمر‌های سرخ» را در کامبوج به عهده داشت که مائوئیست و طرفدار چین بودند. مشخصه بارز حکومت پول پوت، استفاده از روش‌های خشونت آمیز و کوچاندن اجباری مردم شهر‌ها به روستا‌ها و محو هرگونه آثار و نشانه تمدن بود. پول پوت و خمر‌های سرخ درمدت کمتر از سه سال حکومت بر کامبوج، حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر از مردم به ویژه اتباع ویتنامی تبار کامبوح را کشتند. ارتش ویتنام به همین دلیل، حکومت پول پوت را سرنگون کرد. باوجود این، خمر‌های سرخ به مبارزه مسلحانه خود در قسمت‌هایی از کامبوج علیه دولت مرکزی ادامه دادند. سرانجام ارتش ویتنام که از حمایت شوروی برخوردار بود، در سال ۱۹۸۳ پس از اطمینان از تثبیت دولت سامرین و به دلیل فشار‌های بین المللی، خاک کامبوج را ترک کرد.

 

 

شهادت سلیمان خاطر، مبارز مصری

IMG_20230107_085433

37  سال پیش در چنین روزی، هفتم ژانویه سال ۱۹۸۶ میلادی «سلیمان خاطر»، از افراد پلیس مرزی مصر در صحرای سینا، در زندان به شهادت رسید.

وی در اکتبر سال ۱۹۸۵ به عنوان اعتراض به انعقاد سازشنامه کمپ دیوید میان حکومت وقت مصر و رژیم صهیونیستی، تعدادی از صهیونیست‌ها را در صحرای سینا به هلاکت رساند. دولت مصر پس از دستگیری سلیمان خاطر، در یک محاکمه فرمایشی او را به حبس ابد محکوم کرد. اما پس از چندی، جسد او را در حالی که به دار آویخته شده بود، در درمانگاه زندان یافتند و دولت مصر ادعا کرد که سلیمان خاطر خودکشی کرده است. پس از اعلام این خبر، هزاران تن از دانشجویان مصری در قاهره و چندین شهر دیگر مصر، راهپیمایی‌های بزرگی برگزار کردند و خشم خود را از اقدام رژیم مصر، اعلام داشتند.

دیدگاه تان را بنویسید