تقویم تاریخ؛ از برگزاری کنفرانس کازابلانکا در جنگ جهانی دوم تا فرار زین العابدین بن علی از تونس
کد خبر: 20231

تقویم تاریخ؛ از برگزاری کنفرانس کازابلانکا در جنگ جهانی دوم تا فرار زین العابدین بن علی از تونس

امروز شنبه، بیست و چهارم دی سال 1401 هجری شمسی، برابر با بیست و یکم جمادی الثانی سال 1444 هجری قمری و مطابق با چهاردهم ژانویه سال 2023 میلادی است.

درگذشت محسن بن علی تنوخی، ادیب و مورخ مشهور مسلمان 

 

1060 سال پیش در چنین روزی در بیست و یکم جمادی الثانی سال 384 قمری:

 بنا بر اقوال تاریخی، «محسن بن علی تنوخی» ادیب ، شاعر و مورخ مشهور مسلمان درگذشت. محسن بن على تنوخى در شعر و ادب، استعداد سرشارى داشت و اشعار بسیارى از خود بر جاى گذاشت . تنوخى در مدتى کوتاه ، مراتب علمى و دینى متداولِ زمانِ خود را طى کرد و سپس به شغل قضاوت پرداخت .  کتاب الفَرَجُ بَعد الشِّدَّة ، شامل مجموعه اى از وقایع تاریخى و اجتماعى آن دوران است که وى آن را با دقت و ظرافت ، تالیف کرد . هم چنین کتاب دیگر تنوخى، المساجد نام دارد که دربرگیرنده حکایات و فرازهاى اخلاقى است.

 

 

تولد آلبرت شوایتزر، پزشک و موسیقیدان فرانسوی

 

148 سال پیش در چنین روزی، چهاردهم ژانویه سال 1875 میلادی:

«آلبرت شوایتزر» ( Albert Schweitzer ) در شهر آلزاس فرانسه متولد شد. شوایتزر که پزشک و موسیقیدان بود، در پایان تحصیلاتش در رشته پزشکی عازم آفریقا شد و در گابن بیمارستانی تاسیس کرد و تا پایان عمر، اوقات خود را وقف کمک و مداوای مردم محروم آفریقا نمود. از این پزشک انسان دوست، آثار متعددی برجای مانده که مهمترین آنها «فلسفه تمدن» و «در کنار جنگل عصر کهن» است. آلبرت شوایتزر درسال 1952 میلادی به پاس خدماتش به بیماران، موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد. وی در سال 1965 درگذشت.

 

 

برگزاری کنفرانس تاریخی کازابلانکا در جریان جنگ جهانی دوم 

 

81 سال پیش در چنین روزی، چهاردهم ژانویه سال 1942میلادی:

کنفرانس تاریخی کازابلانکا، در بندری به همین نام واقع در کشور مراکش آغاز به کار کرد. در این کنفرانس که در دوران جنگ جهانی دوم تشکیل شد، فرانکلین روزولت، رئیس جمهوری آمریکا و چرچیل، نخست وزیر انگلیس، به عنوان سران دو دولت اصلی متفقین و شارل دوگل از فرانسه آزاد و نمایندگانی از شوروی شرکت داشتند و نقشه حمله به سیسیل در ایتالیا، بمباران کشورهای جبهه متحدین توسط آمریکا و دیگر مسایل جنگ را بررسی کردند. در پایان این کنفرانس که به مدت ده روز به طول انجامید، نمایندگان کشورهای شرکت کننده اعلامیه مشترکی صادر کردند که به موجب آن متعهد شدند جنگ را تا تسلیم بلاشرط دولت های متحد ادامه دهند.

 

 

درگذشت ایت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، حکیم و فقیه برجسته 

 

48 سال پیش در چنین روزی بیست و چهارم دی سال 1353 هجری شمسی:

حکیم و فقیه بزرگوار، آیت ‌اللَّه "سید ابوالحسن رفیعی قزوینی" درگذشت. آیت‌ اللَّه ابوالحسن رفیعی قزوینی در سال 1270ش (1310ق) در قزوین به دنیا آمد و دروس حوزوی را در قزوین و تهران گذراند. وی در تهران از محضر عالمان نامداری استفاده کرد و در علوم معقول و منقول به مدارج والایی دست یافت. پس از ورود آیت ‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم، ایشان نیز به این شهر عزیمت کرد و به تدریس و تالیف پرداخت. آیت ‌اللَّه رفیعی از افراد نادری است که علوم عقلی و نقلی را به خوبی فرا گرفته و مدارج عالی کمال را پیمود. از سیدابوالحسن رفیعی قزوینی آثار متعددی بر جای مانده که مسأله رجعت، کتاب حج و خمس استدلالی از آن جمله‌ اند. وی سرانجام در 24 دی ماه 1353ش برابر با اول محرم 1395ق در 83 سالگی درگذشت.

 

 

ترور صلاح خلف، مسئول بلندپایه سازمان آزادیبخش فلسطین توسط موساد

 

32 سال پیش در چنین روزی، چهاردهم ژانویه سال 1991 میلادی:

ماموران «موساد» سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی دریک اقدام جنایتکارانه، «صلاح خلف» معروف به «ابو ایاد» از مسئولین بلندپایه سازمان آزادیبخش فلسطین ( P. L . O ) را به همراه دو مقام دیگر این سازمان، در تونس ترور کردند. صلاح خلف، عضو کمیته مرکزی و مسئول امنیتی جنبش فتح، مهمترین گروه تشکیل دهنده سازمان آزادیبخش فلسطین بود. ترور چند مقام بلندپایه این سازمان، آن هم با نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشوری مستقل یعنی تونس، نشان داد که رژیم صهیونیستی برای حذف مخالفان خود به هیچ قانون بین المللی پای بند نیست. زیرا این رژیم بارها سایر رهبران گروههای فلسطینی و لبنانی مخالف خود را در دیگر کشورها ترور کرده است. با این حال، چند ماه پس از ترور صلاح خلف، رهبران سازشکار سازمان آزادیبخش فلسطین در اکتبر سال 1991 مذاکرات به اصطلاح صلح را با رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند.

 

 

درگذشت عبدالوهاب وصال شیرازی، محقق و شاعر معاصر ایرانی

 

28 سال پیش در چنین روزی بیست و چهارم دی سال 1373 هجری شمسی:

"عبدالوهاب وصال شیرازی" محقق و شاعر معاصر ایرانی درگذشت. عبدالوهاب وصال شیرازی متخلّص به نورانی از نوادگان شاعر معروف دوره قاجار، وصال شیرازی، در سال 1302 ش در شیراز به دنیا آمد. وی پس از طی دوران تحصیلات مقدماتی در شیراز، به تهران رفت و دکترای زبان و ادبیات فارسی گرفت. نورانی از آن پس در بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز به تدریس پرداخت و از همین مرکز علمی با درجه استادی بازنشسته شد. از جمله کارهای ادبی وصال، تصحیح و تحشیه بر متون کلاسیک است که تصحیح مصیبت نامه عطار، هزار مزار و نوایدُ السُّلوک از آن جمله است. وصال شیرازی، بیش از سی سال عضو پیوسته انجمن ادب فارسی بود و در جلسات کانون دانش پارس شرکت مستمر داشت. وی سرانجام در 71 سالگی درگذشت.

 

 

درگذشت دکتر احمد تفضلی، ایران شناس معاصر

 

26 سال پیش در چنین روزی بیست و چهارم دی سال 1375 هجری شمسی:

"دکتر احمد تَفَضُّلی" ایران شناس معاصر درگذشت. وی در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ ‌التحصیل شد و سپس در رشته فرهنگ و زبان ‌های باستانی ایران در دانشگاه لندن به تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در همین رشته کسب نمود. او استاد برجسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در حوزه زبان‌ های باستانی، دارای شهرت جهانی بود. وی به پاس ترجمه کتاب نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه ‌ای ایران، به دریافت جایزه کتاب سال 1369 جمهوری اسلامی ایران نائل شد. دکتر تفضُّلی همچنین به پاس تصحیح انتقادی گزیده‌ های زادِسْپِرمْ و ترجمه آن به فرانسه به اخذ جایزه بین‌ المللی کتاب در سال 1374 نائل آمد. ایشان همچنین به جهت خدمات به ادبیات فارسی به عنوان زبان علمی جهانی، به عنوان نخستین استاد از قاره آسیا، موفق به دریافت دکترای افتخاری از شورای علمی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ فدراسیون روسیه شد.

 

 

درگذشت استاد محمد قاضی، مترجم مشهور ایرانی 

 

25 سال پیش در چنین روزی بیست و چهارم دی سال 1376 هجری شمسی:

مترجم شهیر معاصر استاد "محمد قاضی" درگذشت. استاد محمد امامی قاضی که بعدها به محمد قاضی تخفیف شهرت داد، پس از اخذ لیسانس به کارهای متنوع اداری و دولتی روی آورد و به دلیل تسلط به زبان فرانسه، به ترجمه آثار برجسته ادبی و تاریخی جهان پرداخت که بی‌ شک آشنایی نسل کنونی با حجم عظیمی از رمان‌ های مشهور غرب، مرهون تلاش و ذوق‌ ورزی‌ های محمد قاضی است. نثر ترجمه ‌های او چنان شیوا و رسا و بدون تعقید و گره است که آثارش را به واقع سرمشقی برای دیگر مترجمان ساخته است. قاضی به جز ترجمه آثاری از قبیل: دُن کیشوت، سپید دندان، جزیره پنگوئن ‌ها، تاریک‌ترین زندان و مهاتما گاندی و... که جزو برترین آثار ادبی جهان محسوب می ‌شوند، چند داستان و نیز کتابی درباره سرگذشتِ ترجمه‌ هایش و کتابی با عنوان خاطرات یک مترجم دارد که در آن با بیانی بسیار جذاب از دوران کودکی و زندگی خود سخن گفته است. محمد قاضی گرچه بیش از سی سال از آخر عمر خود را تنها با عینک می‌ دید و با سمعک می ‌شنید و با صوتک سخن می‌ گفت، اما تا واپسین روزهای عمر، از کار و خلاقیت باز نایستاد و بر گنجینه نفیس آفرینش ‌های ادبی خویش گوهری دیگر می ‌افزود. این استاد مترجم، سرانجام پس از تحمل سال‌ ها بیماری، در 24 دی ماه 1376 ش در 84 سالگی دارفانی را وداع گفت .

 

 

فرار زین العابدین بن علی از تونس 

 

12 سال پیش، در روز چهاردهم ژانویه سال 2011 میلادی :

"زین‌العابدین بن علی" رئیس‌ جمهور مادام العمر و دیکتاتور کشور تونس، در پی قیام ضد استبدادی مردم از تونس فرار کرد و به دامان آل سعود در عربستان پناه برد. با فرار زین العابدین بن علی، حکومت استبدادی نیم قرنه حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی بر تونس پایان یافت و مردم این کشور طعم شیرین آزادی را چشیدند. زین‌العابدین بن علی از افسران تونسی و رئیس سازمان امنیت این کشور بود که در پی یک دوره کوتاه نخست‌وزیری، در سال 1987 با کودتایی بدون خونریزی حبیب بورقیبه را پس از 33 سال حکومت، از قدرت کنار زد. بن علی به مدت ۲۳ سال قدرت را در تونس در دست داشت و طی این مدت سیاست وابستگی به غرب و اسلام ستیزی را به شدت دنبال کرد. خودسوزی جوانی دست فروش در اعتراض به ظلم و ستم ماموران حکومتی، سرمنشاء قیام مردم تونس علیه حکومت فاسد و غربگرای زین العابدین بن علی و سرنگونی این دیکتاتور شد. این قیام ضد استبدادی سرفصل جدیدی در تاریخ تحولات خاورمیانه گشود و همچون توفانی حکومتهای مستبد و وابسته را در خاورمیانه در بر گرفت و جریانی را در منطقه به راه انداخت که از آن با عنوان "بیداری اسلامی" نام برده می شود. دادگاه نظامی تونس در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ بن علی را به‌طور غیابی به جرم دستور کشتار ۴۳ تظاهرات کننده در جریان بیداری اسلامی و انقلاب تونس به حبس ابد محکوم کرد. بن علی که به عربستان گریخته بود سرانجام در سپتامبر 2019 در عربستان مرد.

دیدگاه تان را بنویسید