تقویم تاریخ؛ از وفات عمدی گرامی پیامبر تا روز ملی فناوری فضایی
کد خبر: 20779

تقویم تاریخ؛ از وفات عمدی گرامی پیامبر تا روز ملی فناوری فضایی

امروز جمعه چهاردهم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با دوازدهم رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با سوم فوریه سال 2023 میلادی است.

 

وفات عباس ابن عبدالمطلب، عموی پیامبر(ص)

 

IMG_20230203_085352

 

۱۴۱۲ سال پیش در چنین روزی، دوازدهم رجب سال ۳۲ هجری قمری «عباس ابن عبدالمطلب»، عموی پیامبر اسلام (ص) و یکی از بزرگان قریش وفات یافت.

 

وی به حسن سلوک و عقل و ذکاوت مشهور بود. برخی از مورخین معتقدند عباس ابن عبدالمطلب پیش از هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه، مخفیانه اسلام آورد و اخبار تحرکات مشرکین مکه را به اطلاع ایشان می‌رساند. عباس ابن عبدالمطلب، در سال هشتم هجری قمری به مسلمانان پیوست و پس از فتح مکه، از سوی رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص)، عهده دار تامین آب برای زائران خانه خدا و آبادانی آن شد. عباس ابن عبدالمطلب همچنین در بعضی از جنگ‌های پیامبر (ص) با مشرکان، در کنار دیگر یاران پیامبر (ص) حضور داشت و با شهامت جنگید.

 

درگذشت ابوحذیفه، راوی حدیث و اخبار تاریخی

 

IMG_20230203_085356

 

۱۲۳۸ سال پیش در چنین روزی، دوازدهم رجب سال ۲۰۶ هجری قمری «ابوحذیفه» (Abu Hozayfe)، راوی حدیث و اخبار تاریخی و داستان‌های پیامبران درگذشت.

 

او مدتی را در شهر‌های مکه و مدینه به سر برد و به فراگیری حدیث مشغول شد. ابوحذیفه راوی احادیثی معتبر بود. یکی از تالیفات مهم او «المبتداء» نام دارد که درباره خلقت انسان و داستان‌های پیامبران است. همچنین شرح روایتی از امام جعفر صادق (ع) درباره معراج رسول اکرم (ص)، از دیگر آثار با ارزش او به شمار می‌رود.

 

مرگ لطفعلی خان زند و پایان سلسله زندیه

 

IMG_20230203_085358

 

۲۳۳ سال پیش، در روز دوازدهم رجب سال ۱۲۰۹ هجری قمری با مرگ «لطفعلی خان زند»، دوران سلسله زندیه در ایران به پایان رسید. این دودمان پادشاهی را «کریم خان زند» در سال ۱۱۶۵ ق پایه گذاری کرد و خود را «وکیل الرعایا» (نماینده مردم) نامید و کوشید تا مردم در آسایش و آرامش زندگی کنند، اما جانشینان کریم خان بیشتر به نزاع بر سر قدرت پرداختند. به همین دلیل حکومت زندیه تضعیف شد و رقبای آن از جمله «آغا محمد خان قاجار» قدرتمندتر شدند. لطفعلی خان زند آخرین پادشاه زندیه، جوانی شجاع و درستکار بود که با وجود رشادت‌های فراوان، به علت نداشتن تجربه مغلوب آغا محمد خان شد و پس از تحمل شکنجه فراوان، به قتل رسید.

 

درگذشت یوهان گوتنبرگ، مخترع ماشین چاپ

 

IMG_20230203_085400

 

۵۵۵ سال پیش، در روز سوم فوریه سال ۱۴۶۸ میلادی «یوهان گوتنبرگ» (Johannes Gutenberg)، مخترع ماشین چاپ درگذشت.

وی در آلمان متولد شد اما پس از چندی به استراسبورگ، در فرانسه کنونی، رفت و به کار‌های فنی و صنعتی پرداخت. گوتنبرگ در سال ۱۴۴۳ یا ۱۴۴۴ ماشین چاپ سنگی و سپس سربی را اختراع کرد و گام مهمی در راه ثبت، انتشار و ترویج علوم و معارف در میان مردم برداشت. گوتنبرگ در زمان حیات خود چند کتاب از جمله انجیل را چاپ کرد.

 

استقلال یونان از امپراتوری عثمانی

 

IMG_20230203_085402

 

۱۹۳ سال پیش در چنین روزی سوم فوریه سال ۱۸۳۰ میلادی "یونان" استقلال خود را از امپراتوری عثمانی به دست آورد.

یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و بر کرانه شمالی دریای مدیترانه واقع شده است. جمعیت آن نزدیک به ۱۱ میلیون نفر می ‏باشد. بیش از ۹۵ درصد مردم یونان مسیحی ارتدوکس و ۱/۳ درصد مسلمانند. ۲۵ مارس سال ۱۸۲۱ م، یادآور آغاز نبرد آزادی بخش علیه عثمانی در یونان به نام روز ملّی نام گذاری شده است. یونان یکی از قدیمی‏‌ترین تمدن ‏های جهان است که از هزار سال قبل از میلاد واحد‌های مسکونی و سیاسی در آن تشکیل شده بود. ۳۳۸ سال قبل از میلاد، پادشاه مقدونیه، یونان را ضمیمه امپراتوری روم گرداند. امپراتوری عثمانی از سال ۱۴۵۶ م دوران تسلط چهارصد ساله خود را بر این کشور آغاز کرد. از سال ۱۸۲۱ م، قیام یونانی ‏ها علیه عثمانی، با حمایت برخی دولت‏‌های اروپایی به ویژه روسیه، فرانسه و انگلیس آغاز شد و سرانجام، در سوم فوریه سال ۱۸۳۰، یونان باحکومت پادشاهی به استقلال دست یافت. یونان در طول قرن نوزدهم، درگیر نزاع ‏های داخلی و جنگ‏های خارجی بود و با اعلام پایان حکومت سلطنتی در ۱۹۷۳، آرامش در این کشور حاکم گردید.

 

 مرگ وودرو ویلسون، طراح جامعه ملل 

 

IMG_20230203_085412

 

۹۹ سال پیش در چنین روزی سوم فوریه سال ۱۹۲۴ میلادی "وودرو ویلسون" (Woodrow Wilson) بیست و هشتمین رئیس جمهور امریکا درگذشت.

وودرو ویلسون در ۱۹۱۳ م در ۵۷ سالگی به ریاست جمهوری امریکا دست یافت. او نیز مانند حاکمان پیشین ایالات متحده، بیشترین حجم مداخلات خود را در منطقه امریکای مرکزی متمرکز کرد. دوران حکومت ویلسون مملو از مداخلات و تجاوزات نظامی این کشور به نقاط مختلف جهان بود. به طوری که امریکا در نیمی از سال‏های زمام‏داری ویلسون درگیر جنگ‏های خانمان ‏برانداز بود. ویلسون در سال ۱۹۱۵ به هائیتی، در سال ۱۹۱۶ به دومینیکن، در سال ۱۹۱۷ به کوبا و در سال ۱۹۲۰ به گواتمالا، حمله نظامی کرد. تمامی این تجاوزات و لشکرکشی‏ها در شرایطی اتفاق افتاد که حکومت ویلسون در دومین سال زمام‏داری خود، در جبهه ‏های مختلف جنگ جهانی اول به سختی درگیر بود. ویلسون پس از پایان جنگ جهانی اول، چون سهم امریکا را از منابع زرخیر کشور‌های افریقا و آسیا را ناچیز دید، فریبکارانه اعلام کرد که صلح آتیه نباید متکی به قدرت و تسلط استعماری باشد، بلکه یک سیستم بین‏ المللی باید به وجود آید تا آزادی و حرمت و حقوق کلیه دولت‏ها براساس آن محترم شناخته شود و کلید این سیستم نیز در دست ‏قرار گیرد. برهمین اساس، ویلسون در هشتم ژانویه ۱۹۱۸ م اعلامیه چهارده ماده‏‌ای خود را صادر کرد و تلاش نمود تا از این راه قدرتی به اصطلاح معنوی برای امریکا دست و پا کند. ویلسون هم‏چنین مبتکر و رئیس کنفرانس ‏صلح وِرسای در سال ۱۹۱۹ م بود که منجر به انعقاد معاهده ورسای و ظهور جامعه ملل از متن پیمان گردید.

 

 اعلام مواضع انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره)

 

IMG_20230203_085752

 

۴۴ سال پیش در چنین روزی، چهاردهم بهمن سال ۱۳۵۷ هجری شمسی در حالی که جشن و سرور به مناسبت ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران، همچنان در سراسر کشور ادامه داشت، حضرت امام خمینی (ره) در یک مصاحبه مطبوعاتی به تشریح مواضع آینده نظام اسلامی ایران پرداخت و اعلام کرد که به زودی دولت موقت انقلاب را تشکیل خواهند داد.

 

ایشان در این مصاحبه همچنین اظهار داشت که دولت موقت موظف است مقدمات همه پرسی را فراهم کند تا پس از تدوین قانون اساسی، آن را به همه پرسی بگذارد. امام خمینی (ره) همچنین به دولت بختیار، نخست وزیر دست نشانده شاه، هشدار داد که در صورت ادامه سرکوب مردم، ایشان حکم جهاد خواهد داد. امام همچنین از ارتش خواست تا به مردم بپیوندد. از طرف دیگر اعلام شد که تا آن زمان ۳۵ هزار آمریکایی خاک ایران را ترک کرده اند و ده هزار نفر دیگر نیز به زودی از ایران خارج می‌شوند.

 

روز ملی فناوری فضایی

 

IMG_20230203_085755

 

۱۴ سال پیش در چنین روزی چهاردهم بهمن ۱۳۸۷ شمسی اولین ماهواره ایرانی به نام "امید" به وسیله موشک "سفیر ۲" در مدار زمین قرار گرفت.

 

همین دلیل این روز در تقویم ایران، روز ملی فناوری فضا نامیده شده است. امید، نخستین ماهواره ساخت ایران است که ساخت تمام تجهیزات آن به عنوان اولین گام علمی کشور در عرضه بومی سازی فناوری فضایی از اسفند سال ۱۳۸۴، در سازمان فضایی ایران آغاز شد. با وجود این که دستیابی به یک دستاورد بومی یکی از اهداف اصلی توسعه فناوری فضا بود، اما به وجود آوردن بستر‌هایی مانند بررسی و شناسایی صنایع داخلی و ظرفیت‌های موجود در زمینه تجهیزات ساخت، مونتاژ، تست ماهواره و ایجاد فعالیت‌های فضایی در شرکت‌های خصوصی، جزو مهم‌ترین اهداف این پروژه به شمار می‌رود. ماهواره امید با هدف برقراری ارتباط متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و تله متری مشخصات زیر سامانه‌ها در مدار زمین قرار گرفت. این ماهواره هر ۲۴ ساعت ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخید و در هر دور، دو بار به وسیله ایستگاه‌های زمینی دورسنجی و بردسنجی کنترل و هدایت می‌شد. پرتاب ماهواره امید باعث شد نام ایران در بین کشور‌های دارای فناوری ماهواره‌ای در جهان ثبت شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید