تقویم تاریخ؛ از ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار تا روز مهندس
کد خبر: 21411

تقویم تاریخ؛ از ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار تا روز مهندس

امروز جمعه، پنجم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با سوم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و چهارم فوریه سال 2023 میلادی است.

 روز ولادت امام حسین(ع) و روز پاسد 

IMG_20230224_095934
 
 
1440سال پیش در چنین روزی، سوم شعبان سال چهارم هجری قمری
امام حسین (ع) نواده پاک رسول خدا (ص)، چشم به جهان گشود. بهترین دوران زندگی امام حسین (ع)، ملازمت و حضور وی درکنار پیامبر گرامی اسلام بود که شش سال طول کشید. امام حسین (ع) در خانواده ای تربیت شد که معدن کمالات و فضائل عرفانی و اخلاقی بود. وجود پدری چون امام علی (ع) و مادری همچون فاطمه زهرا (س) که هر دو پرورش یافته رسول خدا (ص) بودند، آن حضرت را با عالی ترین فضایل و حقایق الهی آشنا کرد. امام حسین (ع) در صحنه های مختلفی که اسلام با خطر مواجه بود، حضور فعال داشت. ایشان با برگزاری جلسات درس و بحث درمورد مسایل مختلف ازجمله موضوعات اعتقادی و فکری و سیاسی، همواره پاسدار میرات گرانبهای رسول خدا (ص) بود. آن حضرت پس از شهادت برادر بزرگوارش امام حسن (ع) در سال 50 هجری قمری، مستقیماً هدایت و امامت مسلمانان را برعهده گرفت و سرانجام در دفاع از آئین جدش حضرت محمد (ص) در سال 61 هجری قمری در کربلا به شهادت رسید. بدین ترتیب با شهادت خویش، حماسه ای جاوید آفرید که نهال اسلام را بارورتر ساخت و درس آزادگی و عدم تسلیم دربرابر ستمگران را به همه نسل های بشر آموخت. سالروز ولادت امام حسین (ع) در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان روز پاسدار نامگذاری شده است، زیرا پاسداران انقلاب اسلامی در ایران با تاسی به شجاعت، مردانگی و استواری امام حسین (ع) در راه هدف، برای حفاظت از آرمان های اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین حفظ کیان و تمامیت ارضی ایران، صحنه های زیبا و باشکوهی آفریدند و خود سرمشق جوانان با ایمان و آزادیخواه جهان شدند. ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت امام حسین (ع)، سخنی از پیامبر گرامی اسلام (ص) در مورد ایشان برایتان نقل می کنیم که فرمود: «به درستی حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.».به پاس قدردانی از  مقام غرور آفرین پاسداران انقلاب اسلامی، روز سوم شعبان در تقویم ایران به نام روز پاسدار نامگذاری شده است
 
 
ورود کاروان امام حسین به مکه مکرمه 
 
IMG_20230224_095942
 
1384 سال پیش، در روز سوم شعبان سال 60 هجری قمری
کاروان امام حسین (ع)، نوه گرامی رسول اکرم (ص) به مکه مکرمه رسید. آن حضرت که جانشان به دلیل اعتراض به حکومت یزید و عدم بیعت با او در خطر بود ، مدینه را ترک و به مکه رفتند. حسین بن علی (ع) در مکه با استقبال مردم و بزرگان شهر روبرو شدند و از فرصت رفت و آمد حجاج برای افشاگری در مورد بنی امیه و به ویژه فساد یزید بن معاویه استفاده کردند و به این ترتیب پیام خود را به دورترین نقاط سرزمین اسلامی رساندند. از طرف دیگر، آن حضرت در مکه هزاران نامه از اهالی کوفه دریافت کرد که در آنها ضمن مخالفت با یزید، خواستار عزیمت ایشان به این شهر و قیام علیه حکومت ظالم بنی امیه بودند. امام حسین (ع) پس از حدود چهار ماه اقامت در مکه، با توجه به دعوت های مکرر کوفیان و همچنین خطری که از جانب مأموران یزید ایشان را تهدید می کرد، در هشتم ذی الحجه سال 60 ه.ق. عازم کوفه شدند.
 
 
تولد کاموئنس، شلعر بزرگ پرتغالی
 
IMG_20230224_095946
 
 
498 سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم فوریه سال 1525 میلادی
لوئیز واز دو کاموئنس ( Luis Vaz de Camoens )، شاعر بزرگ پرتغالی و از ادیبان اروپا در لیسبون ـ پایتخت پرتغال ـ متولد شد . وی علاوه بر شاعری ، جنگجویی شجاع نیز بود. مهمترین اثر کاموئنس، «لوزیادس» نام دارد که برخی آن را در ردیف شاهنامه فردوسی و ایلیاد هومر دانسته اند. این شاعر معروف پرتغالی در سال 1580 میلادی
درگذشت.
 
 
تولد صفی علیشاه، عارف مشهور جهان اسلام 
 
IMG_20230224_100000
 
193 سال پیش در چنین روزی برابر با سوم شعبان 1251هجری قمری
عارف شهیر جهان اسلام، میرزا "محمدحسن اصفهانی" معروف به "صفی ‏علی‏شاه" متولد شد.حاج میرزا محمد حسن بن محمد باقر اصفهانی معروف به صفی ‏علی‏شاه از اکابر عرفای قرن سیزدهم، متولد اصفهان بود. وی در خردسالی به یزد رفت و تحصیلات اولیه را در آن شهر به پایان رسانید، سپس از راه هندوستان عازم مکه شد. در این مسافرت ‏ها اصول و قواعد فقه و سیر و سلوک را که اخذ آن‏ها منجر به خدمت مشایخ طریقت و قبول ارادت است به دست آورد و در پایان عمر خویش، در تهران اقامت گزید. از وی چندین اثر علمی باقی مانده است که زُبدَةُ الاَسرار، بَحرُ الحَقایق و تفسیر قرآن به نظم و... از آن جمله ‏اند. صفی ‏علی‏شاه در 24 ذی‏قعده 1316 ق در 65 سالگی در تهران درگذشت و در خانقاهِ خود به خاک سپرده شد.
 
 
آغاز دومین دوره جمهوری فرانسه 
 
IMG_20230224_100010
 
 175 سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم فوریه سال 1848 میلادی
به دنبال قیام مردم فرانسه و برکناری لوئی فیلیپ پادشاه مستبد این کشور، حکومت موقت یا دومین دوره جمهوری فرانسه آغاز شد. در تاریخ فرانسه از این حکومت به نام حکومت روزنامه نگاران نیز یاد می کنند ، زیرا یازده روزنامه نگار جمهوریخواه به ریاست آلفونس دو لامارتین، شاعر و نویسنده فرانسوی، این حکومت را اداره می کردند. در دسامبر سال 1848 ، انتخابات برگزار و لوئی ناپلئون برادر زاده ناپلئون بناپارت به ریاست جمهوری برگزیده شد. وی در سال 1852 علیه جمهوری خواهان کودتا و مخالفان را سرکوب کرد و خود را امپراتور فرانسه خواند. به این ترتیب، جمهوری دوم فرانسه فقط چهار سال دوام آورد.
 
 
تولد آیت الله حسین خادمی، عالم مشهور ایرانی
 
IMG_20230224_100019
 
125 سال پیش در چنین روزی، سوم شعبان سال 1319 هجری قمری
آیت ا... «حسین خادمی» عالم ایرانی متولد شد. او برای تحصیل علوم دینی به حوزه علمیه نجف ـ در عراق - رفت و به مقام اجتهاد نائل آمد. آیت ا... خادمی در عرصه سیاست نیز حضور داشت. او از زمانی که رضاخان، حاکم مستبد پهلوی با روش های خشن و قهرآمیز به مقابله با فرهنگ و ارزش های اسلامی برخاست، مبارزه با این سیاست ها را آغاز کرد. آیت ا... خادمی در مبارزات ملی شدن صنعت نفت در ایران نیز مشارکت داشت. وی با اوجگیری مبارزات امام خمینی (ره) برای تحقق حکومت اسلامی در ایران، بر فعالیت های سیاسی خود افزود و در راه پیروزی انقلاب اسلامی، کوشش بسیار کرد و سرانجام در سال 1405 ه.ق دار فانی را وداع گفت. کتاب «رهبر سعادت یا دین محمد (ص)» در دو جلد از آثار به جای مانده از وی به شمار می رود.
 
 
درگذشت لوباچوفسکی، ریاضیدان مشهور روسی
 
IMG_20230224_100030
 
167 سال پیش، در روز بیست و چهارم فوریه سال 1856 میلادی
«نیکلای ایووانوویچ لوباچفسکی » (Nikolay Ivanovich Lobachevsky)، ریاضی دان روسی درگذشت. وی در سال 1792 در خانواده ای فقیر متولد شد. لوباچوفسکی از استعداد زیادی برخوردار بود و در جوانی به سمت استادی دانشگاه و سپس ریاست دانشگاه غازان در جنوب روسیه رسید . شهرت این ریاضی دان روسی بیشتر به دلیل تحقیقات و ابداعات وی در هندسه و مردود دانستن اصل پنجم هندسه اقلیدس - ریاضی دان معروف یونانی - است. لوباچفسکی درزمینه خواص سطوح کروی ، تحقیقات فراوانی کرد و نظرات مهمی ارائه داد. وی در چنین روزی در 63 سالگی درگذشت.
 
 
قرارداد آتش بس میان مصر و رژیم صهیونیستی
 
IMG_20230224_100034
 
 
74  سال پیش، در روز بیست و چهارم فوریه سال 1949 میلادی
 قرارداد آتش بس و متارکه جنگ بین نمایندگان مصر و رژیم صهیونیستی در جزیره رودس از جزایر دریای اژه به امضا رسید. شایان ذکر است پس از تشکیل دولت صهیونیستی در فلسطین اشغالی درسال 1948 میلادی ، مصر همگام با برخی از کشورهای عربی به جنگ با رژیم صهیونیستی پرداخت . نیروهای این رژیم با حمله به قوای متفرق اعراب که فاقد تجهیزات پیشرفته بودند ، وارد خاک مصر و لبنان شدند و نیروهای کشورهای عربی را شکست دادند . سرانجام جنگ در ژانویه سال 1949 میلادی خاتمه یافت و با دخالت سازمان ملل متحد در بیست و چهارم فوریه همان سال، قرارداد ترک مخاصمه میان مصر و رژیم غاصب صهیونیستی منعقد شد و سایر کشورهای عربی نیز با آن موافقت کردند. براساس این معاهده، نوار غزه در غرب فلسطین اشغالی به حاکمیت مصر درآمد.
 
 
بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس
 
پنجم اسفند، در ایران روز بزرگداشت اندیشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندسی است
ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصیرالدین طوسی و ملقب به استاد البشر و محقق طوسی در سال 597 ق در طوس به دنیا آمد. وی ابتدا علوم عقلی و نقلی و حکمت مشاء را آموخت و در سال‏های بعد ، ریاضیات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبیات خواند و در علوم روز به تبحر و استادی تمام رسید. با غلبه سپاه مغول بر اسماعیلیان، خواجه نصیرالدین به خدمت هلاکوخان مغول درآمد  و با استفاده از نفوذ خود، از کشتار مردم و دانشمندان و تخریب آثار فرهنگی و علمی و غارت شهرها و روستاها جلوگیری کرد . پس از فتح بغداد و سقوط عباسیان ، خواجه نصیر ماموریت یافت تا رصدخانه مراغه را تاسیس کند. او گروهی از ریاضی‏دانان بزرگ را گرد آورد و کار احداث رصدخانه را در سال 657 ق آغاز کرد . خواجه ، با این کار، عالمان بزرگ زمان را که پراکنده بودند در یک مکان، جمع کرد و همچنین کتابخانه ‏ای عظیم در محل رصدخانه مراغه احداث کرد . این عالم سترگ برای این کتابخانه ، کتابهایی از بغداد ، شام و شمال آفریقا و اطراف و اکناف ایران گرد آورد و کتابخانه ‏ای با بیش از چهارصد هزار جلد کتاب تاسیس کرد. خواجه نصیرالدین در سال 672 در 75 سالگی ، شانزده سال پس از تاسیس رصدخانه مراغه درگذشت و در کاظمین به خاک سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید