تقویم تاریخ؛ از فروپاشی امپراتوری عثمانی تا کشتار مسلمانان هند
کد خبر: 21623

تقویم تاریخ؛ از فروپاشی امپراتوری عثمانی تا کشتار مسلمانان هند

امروز جمعه، دوازدهم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با دهم شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با سوم مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت عبدالباقی از شعرای مشهور مسلمان

IMG_20230303_093903

1022 سال پیش در چنین روزی، دهم شعبان سال 422 هجری قمری:

«ابوعبدالله عبدالباقی» از شعرای مشهور قرن پنجم هجری قمری، درگذشت. وی در شهر بغداد ساکن بود. او علاوه بر کسب فیض از محضر ادبای بزرگ، در درس علمای برجسته این شهر نیز شرکت می کرد و به کسب علوم مختلف، به ویژه علم حدیت می پرداخت. عبدالباقی طبعی روان در سرودن شعر داشت و از او اشعار بسیاری برجای مانده است.

 

 

درگذشت ابوالفوارس، از علمای بزرگ اسلام 

IMG_20230303_093907

690 سال پیش در چنین روزی، دهم شعبان سال 754 هجری قمری:

«مجدالدین ابوالفوارس» از علمای بزرگ اسلام، چشم از جهان فرو بست. او در کشور عراق متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، نزد علمای برجسته به تکمیل تحصیلات خود همت گماشت، تا اینکه خود، استادی زبردست شد. وی در فقه، اصول فقه، حدیث، کلام، تفسیر و ادبیات عرب از دانشی زیاد بهره مند بود. از این دانشمند بزرگ مسلمان، آثاری به جای مانده است که از جمله آنها می توان به کتاب «کنزالفواید» اشاره کرد.

 

 

درگذشت رابرت هوک، مخترع بادسنج و هواسنج

IMG_20230303_093911

320 سال پیش در چنین روزی ، سوم مارس سال 1703 میلادی:

«رابرت هوک» (Robert Hooke) دانشمند انگلیسی درگذشت. وی در سال 1635 میلادی در منطقه‌ ای در جنوب انگلستان به دنیا آمد. هوک به مطالعه و آزمایش در زمینه فیزیک پرداخت و ابزارمتعددی را اختراع و اصلاح کرد. ازجمله، وی با میکروسکوپ کامل شده خود توانست برای اولین بار واحد بنیادین موجودات زنده را ببیند و آن را سلول نامید . هوک در سال 1665 اثر بزرگ خود ، «میکروگرافیا» یا ذره‌ نگاری را منتشر کرد و در آن تصویرهای جالبی از موجودات ریز ذره بینی را رسم کرد. رابرت هوک ، در علم هواشناسی نیز یافته ‌های جدیدی به دست آورد. از اختراعات این دانشمند در این زمینه می توان به بادسنج، هواسنج ساعتی، باران سنج و رطوبت ‌سنج اشاره کرد. وی ساعت های مچی کوچکتر و دقیق تری ساخت و برای برخی کارهای نجومی نیز وسایلی ساخت. هوک در 68 سالگی درگذشت.

 

 

فروپاشی امپراتوری عثمانی

IMG_20230303_093914

145 سال پیش در چنین روزی، سوم مارس سال 1878 میلادی:

به دنبال شکست امپراتوری عثمانی در جنگ با روسیه، دو کشور در محلی به نام سان استفانو قراردادی به همین نام امضا کردند . حمله روسیه به عثمانی به خاطر مطامع روسیه در سرزمین های تحت تصرف امپراتوری عثمانی در بالکان بود . روسیه در اوت سال 1877 با سه کشور صربستان ، بلغارستان و رومانی که تحت اختیار عثمانی بودند ، پیمان اتحاد بست و متعهد شد آنها را مستقل کند. تهاجم روسیه به عثمانی نیز به همین دلیل انجام شد. به خاطر ضعف امپراتوری عثمانی ، روس ها در جنگ به سرعت پیشروی کردند و دولت عثمانی نیز تقاضای صلح کرد. در نتیجه پیمان سان استفانو ، صربستان و رومانی از عثمانی جدا و مستقل شدند و بلغارستان نیز استقلال داخلی یافت.

 

 

موشک باران شهرهای ایران توسط صدام 

IMG_20230303_093918

38 سال پیش در چنین روزی دوازدهم اسفند سال 1363 هجری شمسی:

در پی شکست های مکرر نیروهای ارتش صدام در جبهه های جنگ، رژیم بعثی صدام برای تغییر معادلات جنگ به نفع خود، بمباران و موشک باران شهرها و هدف قرار دادن نفتکش ها را آغاز کرد. با فرا رسیدن فصل زمستان و احتمال اجرای عملیات جمهوری اسلامی در منطقه جنوب ، زمزمه ‌هایی مبنی بر احتمال گسترش حملات عراق به نفتکش ‌ها، شهرها و اماکن غیرنظامی آغاز شد. عراق در آبان 1363 به طور رسمی اعلام کرد اماکن غیرنظامی ایران را هدف حمله قرار خواهد داد. این حملات در عین حال که با هدف تشدید فشار به ایران و در نتیجه ، گسترش دامنه جنگ بود ، نشان دهنده ناکامی استراتژی نظامی عراق در تجاوز به جمهوری اسلامی نیز بود. بنابراین اگر قصد عراق از ایجاد زیرساخت تولید گازهای شیمیایی ، مقابله با حضور گسترده نیروهای داوطلب بود و حمله به نفتکش‌ ها برای محروم کردن ایران از درآمد ارزی شروع شده بود ، هدف از حمله به اماکن غیرنظامی ، تشدید فشار روانی مستقیم روی مردم و غیرمستقیم بر مسؤولین و تصمیم گیرندگان برای فراهم سازی زمینه‌ های پایان جنگ بود . در جریان جنگ شهرها، خسارات فراوانی به اماکن غیرنظامی وارد آمد و تعداد زیادی غیرنظامی به شهادت رسیدند.

 

 

درگذشت بانو کوکب پور رنجبر، مدرس نابینای قرآن

IMG_20230303_093921

31 سال پیش در چنین روزی دوازدهم اسفند سال 1370 هجری شمسی:

بانو "کوکب پوررنجبر" مدرس قرآن درگذشت. بانو کوکب پوررنجبر در سال 1282 ش در شیراز به دنیا آمد و از 16 سالگی به جمع ‌آوری مستندات در روش‌ های تدریس علوم اسلامی پرداخت. وی پس از اتمام تحصیلات خود به شغل معلمی تعلیمات دینی روی آورد و در اثنای تدریس در مدارس، اعراب‌ گذاری و تصحیح نسخ قرآن چاپ پاکستان، هند و دیگر کشورهای را آغاز کرد. بانو پوررنجبر با تغییر روش ‌های تدریس قرآن و زیباسازی صفحات این کتاب آسمانی از سویی و ویراستاری و صفحه ‌آرایی متن آموزشی و درک بصری راحت لغات از سوی دیگر، تلاش کرد آموزش قرآن را برای نونهالان و نوآموزان علوم دینی، ساده و آسان‌تر سازد. استاد پوررنجبر در 27 سالگی نابینا شد ولی با دیدن حضرت زهرا(س) در خواب ، شفا یافت و عمر خود را وقف قرآن و علوم دینی کرد. ره‌آورد چهل و شش سال خدمت در مراکز دولتی و ملی ایشان ، تأسیس مرکز آموزش کوکبیه است. ایشان از سال‌ های 1338 تا 1363 برای تدریس قرآن مجید، ساده ‌ترین روش ممکن خودآموزی در شش جلد تحت عنوان خودآموز و روش تدریس قرائت مجید را تألیف کرد . خودآموز گفت‌ وگوی حسین و حسن، دیگر اثر این بانوی قرآنی است. خانم پوررنجبر به هنگام فوت، 88 سال داشت.

 

 

برگزاری همه پرسی بوسنی و هرزگوین 

IMG_20230303_093926

31 سال پیش در چنین روزی، سوم مارس سال 1992 میلادی:

با برگزاری همه پرسی، استقلال جمهوری بوسنی هرزگوین به تایید نزدیک به 100 درصد از شرکت کنندگان در این همه پرسی رسید و این کشور پس از اسلوونی و کرواسی ، از یوگسلاوی جدا شد. جمهوری بوسنی هرزگوین حدود 51129 کیلومتر مربع مساحت دارد و با کرواسی از سمت شمال و غرب ، صربستان از شرق و جمهوری مونته نگرو از جنوب شرقی، هم مرز است. طبق آمار سال 1991 ، 44 درصد از جمعیت بوسنی مسلمان هستند و بزرگترین گروه قومی را در این جمهوری بالکان تشکیل می دهند. اعلام استقلال بوسنی هرزگوین، سرآغاز یکی از بزرگترین تراژدی های تاریخ اخیر اروپا بود. صرب های ساکن بوسنی که همه پرسی را تحریم کرده بودند، با حمایت ارتش صربستان ، جنگ بی رحمانه و وحشیانه ای را در سراسر بوسنی علیه مردم مسلمان این کشور آغاز کردند. صرب ها از بدو تهاجم خود با اعمال خشونت ، قتل عام ، شکنجه گروهی و فردی و تخریب سرمایه های ملی و تاسیسات زیربنایی این جمهوری ، نسل کشی مسلمانان را در بوسنی هرزگوین آغاز کردند . پس از 43 ماه جنگ و قتل عام مسلمانان توسط صرب ها که به مرگ 250 هزار و آوارگی حدود یک میلیون و پانصد هزار مسلمان منجر شد ، سرانجام با دخالت جامعه بین المللی در اواخر سال 1995 میلادی ، توافقنامه صلح «دیتون» به امضا رسید و آتش جنگ در بوسنی خاموش شد

 

 

کشتار مسلمانان در هند 

IMG_20230303_093930

21 سال پیش، در روز سوم مارس سال 2002 میلادی:

کشتار بزرگ مسلمانان توسط هندوهای افراطی در ایالت گجرات هند به وقوع پیوست. دولت هند تعداد قربانیان قتل عام مسلمانان را 790 نفر اعلام کرد اما برخی منابع دیگر، آن را بیش از 2000 نفر اعلام کردند . بهانه کشتار مسلمانان ایالت گجرات به ویژه  در شهر احمد آباد، آتش سوزی در قطار زائران هندو عنوان شد که بعداً معلوم شد مسلمانان نقشی در آن حادثه نداشته اند. در فاجعۀ ایالت گجرات، نه تنها مقامات ایالتی و پلیس تلاشی برای جلوگیری از کشتار چند روزۀ مسلمانان نکردند، بلکه با هندوهای افراطی همراهی نیز کردند. «نارندرا مودی» (Narendra Modi) از حزب ملی گرای هندویِ بهاریتا جاناتا که در سال 2014 نخست وزیر هند شد ، در آن زمان سروزیر ایالت گجرات بود. اگرچه دادگاه هند وی را از اتهام دست داشتن در قتل عام مسلمانان تبرئه کرد ولی دستیار وی به جرم کشتار 97 مسلمان به 28 سال زندان و 30 تن از مقامات ایالتی نیز به حبس ابد محکوم شدند. مسلمانان هند با وجود آنکه اقلیتی پرشمار هستند ، در وضعیت مناسبی به سر نمی برند و هر از گاه تعدادی از آنها به دست هندوهای افراطی کشته می شوند.

دیدگاه تان را بنویسید