تقویم تاریخ؛ از درگذشت مخترع موتورسیکلت تا روز درختکاری
کد خبر: 21716

تقویم تاریخ؛ از درگذشت مخترع موتورسیکلت تا روز درختکاری

امروز دوشنبه، پانزدهم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با 13 شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با ششم مارس سال 2023 میلادی است .

تولد میکل آنژ، نقاش و مجسمه ساز مشهور ایتالیایی

IMG_20230306_100508

548 سال پیش در چنین روزی ششم مارس سال 1475 میلادی:

"میکل آنْژْ"(Michelangelo) نقاش و مجسمه ‌ساز بلندآوازه ایتالیایی در شهر کاپرزه متولد شد . وی با وجود مخالفت پدرش به نقاشی و مجسمه سازی پرداخت. میکل آنژ به زودی، استعداد خود را در نقاشی ، مجسمه سازی و معماری نشان داد و طی سال‌ های بعد شاه‌کارهای متعددی خلق کرد. میکل آنژ بیشترْ خود را پیکر تراش می‌ دانست . اهمیت میکل آنْژْ بیش از هر چیز در این بود که در هر دوره از کارش ، از قوانین مرسوم فراتر می‌ رفت و قوانینی جدید بنیاد می‌ نهاد. هنر میکل آنژ گرچه بر تمامی شیوه ‌های قدیم فائق می ‌آمد ، در عین حال با مشخصات هیچ سبکی قابل توضیح نبود . میکل آنژ، به عنوان بزرگ‌ترین هنرمند عصر خود ، تأثیر فراوانی بر هنر در دوره‌ های بعد و نیز هنر در دوره رنسانس گذارد . وی در فن معماری نیز استاد بود و هنرش را در این رشته با ساختن قصر فارِنْزْ و کتابخانه فلورانس نشان داد . در سال 1505م ، میکل آنژ را به رم خواندند تا آرامگاهی برای پاپ بسازد. با این حال پاپ تمایل داشت میکل آنژ ، سقف کلیسای سیسْتین را تزیین کند. کار این سقف بین سال‌های 1508 تا 1512م به پایان رسید. روحانیت عمیق و شکوه و جلال اسلوب این سقف ، آن را به صورت یکی از شاه‌کارهای بزرگ جهان درآورده است. هم‌چنین مجسمه ‌های عظیم حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) و کتیبه بزرگ کلیسای سَن‌ت پیِر در رُم و تصویر عظیم و هنرمندانه روز محشر، از مهم‌ترین آثار میکل آنژ به شمار می‌ روند. میکل آنژ در نهم مارس 1564م در 89 سالگی درگذشت.

 

 

درگذشت دایملر، مهندس آلمانی و مخترع موتورسیکلت

IMG_20230306_100513

123 سال پیش در چنین روزی ششم مارس سال 1900 میلادی:

"گوتلیپ دایْمْلِر" (Gottlieb Daimler)مهندس آلمانی و مخترع موتور سیکلت درگذشت. گوتلیپ دایْمْلِر مبتکر آلمانی در 18 سپتامبر 1834 م در آلمان به دنیا آمد. حرفه اولیه دایملِر تفنگ‌سازی بود. این مخترع آلمانی از نوجوانی به کارهای صنعتی علاقه داشت و در این زمینه مطالعات فراوانی کرد تا موفق به اختراع موتور سیکلت شد . دایملر در سال 1885 م صورت تغییر یافته‌ای از موتور خود را بر دوچرخه‌ای نصب کرد و این نخستین موتور سیکلتی است که ساخته شد. وی در سال 1887 م موفق شد وسیله نقلیه چهار چرخه‌ای را با موتور ساختِ خود به حرکت درآورد و بدین ترتیب نخستین اتومبیل را بسازد . دایلمر در سال 1890 م ، کمپانی دایملر موتور را تأسیس کرد و همین کمپانی ، سازنده اتومبیل های مرسدس بنز است . گوتلیپ دایملر در ششم مارس 1900 م در 66 سالگی درگذشت.

 

 

تولد تروشکوا، اولین زن فضانورد جهان

IMG_20230306_100517

86 سال پیش در چنین روزی ششم مارس سال 1937 میلادی:

"والنتینا تروشکووا" ( Valentina Tereshkova) اولین زن فضانورد جهان متولد شد. والنتینا تِروشکووا، در 6مارس 1937م در شوروی به دنیا آمد. وی در جوانی پس از شرکت در دوره ‌های چتربازی، باموفقیت در این دوره به درجه کاپیتانی در نیروی هوایى شوروی نائل شد. وی هم‌چنین به قهرمانی چتربازی دست یافت و از آن پس به تمرین خلبانی پرداخت. به دنبال شایستگی‌ های فراوانی که تروشکوا از خود نشان داد، به او اجازه تمرینات فضایى داده شد. وی در 16 ژوئن 1963م در 26 سالگی به عنوان اولین زن فضانورد جهان ، پرواز فضایى خود را با سفینه "وستوک 6" آغاز کرد. والنتینا در حالی این سفر را به انجام رساند که دو سال از پرواز فضایى یوری گاگارین ، اولین مرد فضانورد جهان و هم‌وطن او گذشته بود . سفینه تروشکوا موقعی در مدار خود قرار گرفت که فضانورد دیگر شوروی مشغول گردش به دور کره زمین بود. تروشکووا سه شبانه روز در فضا بود و 48 بار به دور زمین چرخید.

 

 

استقلال غنا از استعمار انگلستان

IMG_20230306_100522

66 سال پیش در چنین روزی ششم مارس سال 1957 میلادی:

کشور آفریقایی "غنا" از استعمار انگلستان استقلال یافت و این روز ، روز ملی غنا نامیده شد . استعمار سرزمین غنا از قرن پانزدهم میلادی با ورود پرتغالی‌ها به این کشور افریقایى آغاز شد. پس از پرتغال ، غنا که به سرزمین طلا شهرت یافته بود ، تحت استعمار انگلستان قرار گرفت ، اما قیام ‌های استقلال طلبانه مردم غنا در اواسط قرن بیستم ، مقدمات خودمختاری این کشور را فراهم کرد. به دنبال این قیام‌ ها ، نخستین انتخابات عمومی در غنا برگزار شد و قوام نکرومه به نخست وزیری رسید . او در 6 مارس 1957م غنا را مستقل اعلام کرد و در سال 1960 آن را جمهوری خواند اما در سال 1966، دولت ملی نکرومه با یک کودتا سرنگون شد. از آن پس، غنا شاهد کودتاهای نظامی متعددی بوده است. کشور غنا 238/537 کیلومتر مربع وسعت و بیش از 20 میلیون نفر جمعیت دارد.

 

 

درگذشت ذکاء الملک، نویسنده مشهور ایرانی

IMG_20230306_100527

65 سال پیش در چنین روزی برابر با 13 شعبان 1379 هجری قمری:

"ابوالحسن فروغی" دانشمند ایرانی درگذشت. ابوالحسن فروغی فرزند محمدحسین اصفهانی (معروف به ذکاءُ الملک اول) در سال 1301 قمری در تهران به دنیا آمد. تحصیلات خود را در زادگاهش تهران در علوم جدید و معارف اسلامی به پایان رسانید و به تدریس تاریخ و جغرافیا روی آورد. فروغی مدتی ریاست مدرسه‌ علوم سیاسی را بر عهده گرفت و مجله‌ تربیت را نیز منتشر ساخت. او سفرهای متعددی به اروپا کرد و در کنگره ‌های علمی و ادبی شرکت نمود. این شخصیت علمی، مدتی نمایندگی ایران را در سوئیس و در جامعه‌ ملل به عهده داشت و فعالیت سیاسی می‌ کرد. ابوالحسن فروغی در سال 1316ش، به استادی دانشگاه تهران در دانشکده‌ معقول و منقول رسید و به عضویت فرهنگستانِ ایران درآمد. وی دارای مؤلفاتی ارزنده است که تاریخ ادبیات ایران، اوراق مَشوَّش، سرمایه‌ سعادت و کتابی با نام تمدن و ترکیب به زبان فرانسه از آن جمله ‌اند. ابوالحسن فروغی در سال 1338 ش در 79 سالگی بدرود حیات گفت.

 

 

انعقاد قرارداد الجزایر میان ایران و عراق 

IMG_20230306_100531

48 سال پیش در چنین روزی ششم مارس سال 1975 میلادی:

قرارداد الجزایر میان ایران و عراق درباره حل اختلافات مرزی دو کشور در الجزیره پایتخت الجزایر امضاء شد. در فرصت تشکیل اجلاس سران کشورهای صادرکننده نفت در الجزیره پایتخت الجزایر، ایران و عراق طی اعلامیه مشترکی در روز ششم مارس، اعلام کردند که در مورد رفع اختلافات دو کشور به توافق رسیده‌ اند و امنیت و اعتماد متقابل را در امتداد مرزهای مشترک خویش برقرار خواهند ساخت. طرفین تصمیم گرفتند روابط حُسن هم‌جواری و دوستانه خود را به ویژه در راه حذف و از بین بردن کلیه عوامل منفی و ایجاد همکاری متقابل برقرار سازند تا منطقه ، از دخالت خارجی مصون بماند . برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده در الجزیره ، وزیران خارجه ایران، عراق و الجزایر جهت تنظیم وامضای سند اعلامیه الجزایر ، چندین بار با یک‌دیگر دیدار کردند که در نهایت در 12 ژوئن 1976م به امضای دو طرف رسید. پس از توافق الجزیره ، سطح روابط ایران و عراق به گونه ای مطلوب افزایش یافت و طرفین ضمن اعلام تصمیم خود برای اجرای کامل مفاد این قرار داد ، از اقدامات جدی دو طرف در اجرای مفاد قرارداد الجزیره ، به منظور پایان بخشیدن به کلیه اختلافات ابراز خشنودی کردند . این موافقت نامه که به قرارداد 1975 الجزایر معروف است بیش از پنج سال دوام نیافت و در 21 سپتامبر 1980م با نقض آشکار آن توسط صدام حسین دیکتاتور سابق عراق ، سرزمین ایران مورد هجوم رژیم بعثی قرار گرفت و جنگ هشت ساله ‌به دولت و ملت ایران تحمیل شد . در پایان جنگ و در شکستی مفتضحانه ، صدام حسین حاکم دیکتاتورعراق ، دوباره این قرارداد را به رسمیت شناخت.

 

 

درگذشت علامه ذبیح الله محلاتی، فقیه و محقق برجسته 

IMG_20230306_100535

37 سال پیش در چنین روزی، 15 اسفند 1364 شمسی:

 علامه "ذبیح ‌اللَّه محلاتی" ، فقیه و محقق برجسته ایرانی درگذشت . استاد ذبیح ‌اللَّه محلاتی در سال 1271ش (1310ق) در محلات به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاه خود فرا گرفت. سپس به حوزه علمیه نجف رفت و از محضر عالمان و محدثان بزرگی از جمله آیات عظام: عبدالحسین رشتی، سیدحسن صدر، سید محمد فیروزآبادی، شیخ محمدجواد بلاغی، میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی کسب فیض نمود. علامه محلاتی پس از 11 سال اقامت در حوزه علمیه نجف و اخذ اجازات اجتهاد و روایت به سامرا رفت و در محضر شیخ آقا بزرگ تهرانی به تکمیل تحصیلات خود پرداخت. او پس از مدتی ، حلقه درس خود را در این شهر تشکیل داد و کتبی را تالیف کرد. علامه محلاتی پس از 25 سال اقامت در سامرا، در سال 1327 ش به تهران رفت و تحقیقات و تألیفات خود را ادامه داد. دایرةالمعارف ریاحین الشریعه در 6 جلد در بیان شرح حال زنان صاحب کمال و برجسته مسلمان، وقایعُ الایام در 8 جلد، کشفُ الغرور در مفاسد بی‌حجابی و تاریخ سامرا در 12 جلد و... از جمله آثار اوست. این شخصیت علمی سرانجام در نیمه اسفند 1364ش در 93 سالگی درگذشت.

 

 

روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی

IMG_20230306_100546

15 اسفند در جمهوری اسلامی ایران، روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی تجدید شونده نام گرفته است.

در این هفته ، نهالِ انواع درختان متناسب با شرایط جوی ایران ، میان مردم توزیع و شیوه ‌های کاشت درخت آموزش داده می ‌شود. اگر به صورت علمی از درختان استفاده شود و در ضمن گونه‌ های آنها تکثیر شود ، نه تنها میزان منابع چوب جنگلی کاهش نمی‌ یابد، بلکه بر شمار درختان افزوده می‌ شود.

دیدگاه تان را بنویسید