تقویم تاریخ؛ از آغاز ماه مبارک رمضان تا روز تاسیس سازمان جهانی هواشناسی
کد خبر: 22171

تقویم تاریخ؛ از آغاز ماه مبارک رمضان تا روز تاسیس سازمان جهانی هواشناسی

امروز پنج شنبه، سوم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با اول رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با بیست و سوم مارس سال 2023 میلادی است.

 

آغاز ماه مبارک رمضان

 

IMG_20230323_085606

 

امروز، اول ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و برکات الهی است. خداوند این ماه را ماه رحمت و برکت قرار داده و همه را به ضیافت خود فرا خوانده است. در بیان عظمت این ماه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) روزهای آن را برترین روزهاو شب های آن را برترین شب ها دانسته و از مسلمانان خواسته است که خود را از برکات این ماه بهره مند سازند. شب قدر از شب های بسیار مهم این ماه است و آن شبی است که خداوند در آیات اول تا سوم سوره قدر در بیان عظمت آن می فرماید: « إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ‌، وَمَا أَدْرَ‌اکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ‌، لَیْلَةُ الْقَدْرِ‌ خَیْرٌ‌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ‌: ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟ شب قدر از هزار ماه بهتر و با ارزش تر است.» شهادت جانگداز حضرت علی (علیه السلام) و تولد امام حسن (علیه السلام) نوه گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) از دیگر رویدادهای مهم در ماه رمضان است. از پروردگار بزرگ می خواهیم به همه ما کمک کند تا به بهترین نحو از برکات معنوی ماه پرعظمت رمضان استفاده کنیم و در این ماه مورد رحمت و مغفرت خداوند مهربان قرار گیریم.

 

روز نزول کتاب مقدس صحف بر حضرت ابراهیم(ع)

 

IMG_20230323_085610

 

اول رمضان مصادف با روز نزول کتاب مقدس صحف بر حضرت ابراهیم(ع) است. نام ابراهیم 69 بار در قرآن به احترام و بزرگی یاد شده و در اثنای آنها فراز های مختلفی از زندگی او برای عبرت مومنین بیان شده است. خداوند او را فردی یکتا ‌پرست و دین او را حنیف خوانده است ( آل عمران، 67 ) و امر می‌ فرماید که دین ابراهیم را پیروی کن (نساء، 125 ). او پیامبری راستین و فردی صدیق بود (مریم، 41) و خداوند به او و خاندانش نعمت حکمت و سروری اعطا نمود (نساء، 54). در تعالیم اسلامی ابراهیم از پیامبران اولی‌ العزم و دارای شریعت می ‌باشد، و قرآن در چند مورد اشاره دارد که ابراهیم علیه‌ السلام دارای کتاب آسمانی به نام «صحف» بوده است. سرای آخرت بسی بهتر و پاینده است، همانا این حقیقت در صحف (رسولان) پیشین (یعنی) صحف ابراهیم علیه ‌السلام و موسی علیه ‌السلام ذکر شده است. (اعلی 19تا 17) خداوند متعال کتاب های آسمانی را برای هدایت انسان ها به دست انبیاء فرستاد تا بشر را به سرمنزل مقصود برسانند. کتاب های آسمانی متعددی چون «صحف» را بر ابراهیم(ع) و نوح(ع)، «تورات» را بر موسی(ع) و «انجیل» را بر عیسی(ع) فرستاده که جامع تر از همه آن ها «قرآن مجید» است. اگر این کتاب ها نازل نمی شد، انسان در مسیر خداشناسی و عبادت پروردگار گرفتار خطا می شد و از اصول تقوا و اخلاق و تربیت و نیز قوانین اجتماعی مورد نیازش دور می ماند. قرآن، کتابی است که خدای تعالی آن را بر پیامبر گرامیش محمد(ص) نازل کرد و به این جهت آن را قرآن نامید که قبلاً از جنس خواندنی ها نبود و برای اینکه در خور فهم بشر شود، آن را به دفعات نازل کرد تا در قالب فهم بشر مادی درآید. شیوه نزول کتب آسمانی گذشته، متفاوت از قرآن کریم بوده است. محققان اسلامی با اتفاق نظر می گویند کتاب های آسمانی پیغمبران گذشته به طور دفعی و یک باره بر آن ها نازل شده است.

 

 درگذشت ابن سینا، پزشک و ریاضیدان و فیلسوف مشهور ایرانی

 

IMG_20230323_085612

 

1016 سال پیش در چنین روزی، اول رمضان سال 428 هجری قمری:

 

«ابوعلی سینا» معروف به «شیخ الرئیس»، پزشک، ریاضیدان، فیلسوف و منجم بزرگ ایرانی، در 58 سالگی در همدان - از شهرهای غربی ایران - وفات یافت. وی در نوجوانی، قرآن مجید را حفظ کرد و سپس منطق، هندسه و نجوم را به خوبی فرا گرفت و با رموز این علوم آشنایی یافت تا جاییکه به گفته خودش در 18 سالگی از فراگیری همه علوم آن زمان فارغ شد. ابن سینا در جوانی به دلیل درمان نوح بن منصور - از شاهان سلسله سامانی - اجازه یافت از کتابخانه بزرگ او استفاده کند. ابن سینا کتاب های بسیاری را در زمینه دانش های گوناگون در این کتابخانه یافت و از آنها بهره فراوان برد. ابوعلی سینا از نظر هوش و استعداد، نابغه ای مسلم بود. او اندیشمند، نویسنده و محققی دقیق و پرکار به شمار می رفت. مجموعه این صفات، باعث شده است تا ابن سینا در شرق و غرب، به عنوان فیلسوف و پزشکی برجسته شهرت بیابد. آراء و افکار ابن سینا تا قرن های متمادی، تاثیر بسزایی بر سایر دانشمندان داشته است. از آثار متعدد و ارزشمند این دانشمند بزرگ می توان به کتب «شفا» در زمینه فلسفه، «قانون» در علم پزشکی و «دانشنامه علائی» اشاره کرد. کتاب «قانون» در علم پزشکی تا هشتصد سال بعد از درگذشت بوعلی سینا در دانشکده های پزشکی اروپا تدریس می شد.

 

 تولد ابن خلدون، مورخ مشهور مسلمان

 

IMG_20230323_085614

 

712 سال پیش در چنین روزی، اول رمضان سال 732 هجری قمری:

 

«ابن خلدون»، جامعه شناس، سیاستمدار و مورخ مشهور مسلمان در تونس متولد شد. زندگی ابن خلدون را می توان به سه بخش تقسیم کرد که بخش نخست آن صرف آموختن علوم مختلف شد. وی در دومین بخش زندگی اش، بیشتر به فعالیت های سیاسـی پرداخت و مسئولیت های کشوری متعددی را به عهده گرفت، اما با سعایت بدخواهان به زندان افتاد و بعد از رهایی، گوشه گیری اختیار کرد. از این زمان بود که دوره سوم زندگانی ابن خلدون آغاز شد که دوره روی آوردن به فعالیت های تحقیقی و تالیفی است. از تالیفات ارزنده ابن خلدون، می توان به کتاب معروف وی اشاره کرد که درباره تاریخ است. نام این کتاب با واژه العبر (Al - Ebar ) آغاز می شود و به « تاریخ ابن خلدون » مشهور است. این کتاب در هفت جلد و شامل مقدمه ای مفصل از ابن خلدون است که به «مقدمه ابن خلدون» معروف است. وی در سال 808 هجری قمری درگذشت.

حمله کشتی های انگلیسی به نیروی دربایی هلند

 

IMG_20230323_085619

 

371 سال پیش، در روز بیست و سوم مارس سال 1652 میلادی:

 

حمله کشتی های انگلیسی به نیروی دریایی هلند آغاز شد. فرمان این حمله را اولیور کرامول (Oliver Cromwell) زمامدار مستبد انگلیس صادر کرد . وی قبلا با حمایت پارلمان انگلیس، پادشاه این کشور را سرنگون و سپس مجلس را منحل کرده بود . هدف کرامول از حمله به نیروی دریائی هلند، پایان دادن به برتری دریائی این کشور در آبهای دریای شمال ، مانش و اقیانوس اطلس بود. این حمله، رقابت های استعماری میان دو کشور را به سود انگلیس تغییر داد.

تولد پیر سیمون لاپلاس، ریاضیدان مشهور فرانسوی

IMG_20230323_085640

 

274 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم مارس سال 1749 میلادی:

 

«پیر سیمون لاپلاس» (Pierre-Simon Laplace)، ریاضیدان، فیزیکدان و ستاره شناس فرانسوی متولد شد. او درباره حرکت ماه ، سیارات ، ستارگان دنباله دار و جزر و مد دریاها مطالعه و تحقیقات بسیار انجام داد . شهرت لاپلاس بیشتر به دلیل فرضیه ای است که درباره پیدایش منظومه شمسی ارائه کرد . لاپلاس درزمینه دانش فیزیک نیز قوانین ابتدایی الکترومانیتیسم را کشف کرد و با همکاری لاوازیه ، شیمی دان و زیست شناس فرانسوی ، گرمای پنهان حاصل از نیروی کشش و کار را در اجسام مطالعه کرد . از لاپلاس تالیفاتی به جای مانده که از جمله آنها می توان به کتاب های «نمایش منظومه جهان»، «رساله مکانیک آسمان»، «فرضیه تحلیلی احتمالات» و «رساله فلسفی درباره احتمالات» اشاره کرد. او در سال 1827 درگذشت.

 

تولد هرمان اشتودینگر، دانشمند و شیمیدان معروف

 

IMG_20230323_085646

 

142 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم مارس سال 1881 میلادی:

«هرمان اشتودینگر» (Hermann Staudinger)، دانشمند و شیمیدان معروف آلمانی متولد شد. او به علم شیمی علاقمند بود و در زمینه شناخت و معرفی شیمی آلی ، تلاش زیادی کرد. هرمان اشتودینگر ، قانون ساختار مولکول های بزرگ را وضع کرد و به پاس تحقیقاتش در زمینه شیمی پلیمر، در سال 1953 میلادی ، جایزه نوبل را در رشته شیمی دریافت کرد. این شیمیدان آلمانی بعد از 84 سال زندگی درگذشت.

 

شکل گیری نهضت فاشیسم در ایتالیا

 

IMG_20230323_085648

 

104 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم مارس سال 1919 میلادی:

 

 نهضت فاشیسم در ایتالیا به رهبری بنیتو موسولینی شکل گرفت . فاشیسم به طور عام به رژیم های استبدادی متمرکزی اطلاق می شود که با ایدئولوژی تبعیض نژادی و ناسیونالیسم افراطی حکومت می کنند و با سرکوب مخالفین، ایجاد اختناق، سلب آزادی و سانسور عقاید و افکار مردم ، حکومت خود را ادامه می دهند . ظهور و حاکمیت فاشیسم که در تاریخ ایتالیا و اروپای قرن بیستم به نهضت پیراهن سیاهان نیز معروف است ، منشاء حوادث و وقایع تلخی در تاریخ شد . موسولینی از سال 1922 که به نخست وزیری رسید ، استبداد را بر ایتالیا حاکم کرد و چندی بعد اتحاد او با هیتلر، در شروع جنگ جهانی دوم تاثیر داشت.

 

تأسیس سازمان جهانی هواشناسی

 

IMG_20230323_085652

 

 73 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم مارس سال 1950 میلادی:

 

«سازمان جهانی هواشناسی» که به اختصار (W.M.O ) خوانده می شود، تاسیس شد. این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد است و کلیه موسسات هواشناسی در جهان با این سازمان همکاری دائمی دارند. از اهداف سازمان جهانی هواشناسی می توان به استفاده هرچه بیشتر از علم هواشناسی در هوانوردی ، دریانوردی ، کشاورزی و سایر فعالیت های انسانی و کمک به استاندارد کردن آمار و اطلاعات هواشناسی در جهان ، اشاره کرد . به مناسبت سالگرد تاسیس این سازمان، روز بیست و سوم مارس به عنوان روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده است .

وضع قانون اساسی جدید پاکستان

 

IMG_20230323_085658

 

67 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم مارس سال 1956 میلادی:

 

قانون اساسی جدید کشور پاکستان وضع شد و به موجب آن، حکومت این کشور از فرمانداری کل به جمهوری تغییر یافت. در سال 1948 میلادی ، پس از درگذشت محمدعلی جناح ، بنیانگذار و فرماندارکل پاکستان ، لیاقت علی خان نخست وزیر وقت ، اداره امور این کشور را به عهده گرفت . او درسال 1951 میلادی به دست یک افغانستانی کشته شد. پس از این حادثه ، تنش سیاسی جامعه پاکستان را فراگرفت و سرانجام به وضع قانون اساسی جدید منجر شد که در آن ، رئیس جمهوری جایگزین فرماندار کل شده است. بنا بر این، اسکندر میرزا ، فرماندارکل وقت به عنوان نخستین رئیس جمهوری پاکستان انتخاب شد .

 

درگذشت علامه سید جلال الدین آشتیانی، فیلسوف و اندیشمند ایرانی

 

IMG_20230323_085701

 

18 سال پیش، در روز سوم فروردین 1384 هجری قمری:

 

علامه «سید جلال الدین آشتیانی» ، فیلسوف و اندیشمند ایرانی پس از یک بیماری طولانی درگذشت . وی در سال 1304 هجری شمسی، در خانواده ای متدین و اهل علم ، در آشتیان - در مرکز ایران - به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی خود را در همین شهر به پایان برد. با توجه به استعداد وعلاقه ای که علامه آشتیانی به کسب علم و کمال داشت ، پس از مدتی راهی مدرسه فیضیه قم شد و از محضر اساتید بزرگی چون آیت الله العظمی بروجردی، علامه طباطبائی و امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد. وی پس از مدتی به شهر مقدس مشهد رفت و تا آخر عمر در آنجا به تدریس در حوزه علمیه و دانشگاه این شهر و تحقیق و تالیف پرداخت . استاد آشتیانی علاقه خاصی به فلسفه و عرفان اسلامی داشت و به افکار محی الدین ابن عربی، عارف مشهور اهل آندلس و ملا صدرا فیلسوف بزرگ ایرانی ، توجه بسیاری داشت. از آثار متعدد این فیلسوف اسلامی معاصر می توان به کتاب های «شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم»، «هستی از نظر ملاصدرا» و «تفسیر سوره حمد» اشاره کرد.

دیدگاه تان را بنویسید