تقویم تاریخ؛ از شهادت امام محمد باقر(ع) تا روز جهانی مبارزه با مواد مخدر
کد خبر: 25214

تقویم تاریخ؛ از شهادت امام محمد باقر(ع) تا روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

امروز دوشنبه پنجم تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با هفتم ذی القعده سال 1444 هجری قمری و مطابق با 26 ژوئن سال 2023 میلادی است.

شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) امام پنجم شیعیان

1330 سال پیش درچنین روزی، هفتم ذیحجه سال 114 هجری قمری:

حضرت امام «محمد باقر» (ع) نواده پاک رسول گرامی اسلام (ص) در 57 سالگی، به شهادت رسید. آن حضرت درسال 57 هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. امام محمد باقر (ع) در عصری می زیست که حکومت در دست حاکمان جور و ظلم اموی بود. آن حضرت بعد از شهادت پدر بزرگوارش امام سجاد (ع)، امامت و رهبری مسلمانان را بر عهده گرفت. دوران امامت حضرت امام محمد باقر (ع) از یک سو با ضعف و فروپاشی دستگاه حکومتی امویان و انتقال حکومت به بنی عباس و از طرف دیگر با عصر ترجمه و نشر افکار و اندیشه های خارج از مرزهای اسلام، مقارن بود که این فضا خود زمینه های گسترش مباحث اعتقادی و تبادل افکار را در سطح جامعه فراهم کرده بود. دراین میان ابتکار و زمان شناسی امام محمد باقر (ع) که ریشه در تربیت الهی آن بزرگوار داشت، زمینه مناسبی برای نشر اندیشه ها و علوم اسلامی مهیا کرد. امام باقر (ع) در فرصت کوتاه و مناسبی که به دست آمده بود، یکسره به تعلیم و نشر علوم اسلامی پرداخت و پایه های یک مرکز بزرگ علمی را که مملو از دانش پژوهان برجسته بود پی ریزی کرد. این موقعیت حساس، سرفصل بزرگی در تاریخ تمدن اسلامی گشود و رشد اسلام در دوره های بعد متاثر از آن بود. مقام علمی امام باقر (ع) به اندازه ای بود که به آن حضرت لقب «باقرالعلوم» یعنی شکافنده علوم داده اند. مرقد پاک آن امام بزرگوار در قبرستان بقیع در شهر مدینه است. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آن امام بزرگوار، یکی از سخنان پندآموز حضرت امام باقر (ع) را برایتان نقل می کنیم که فرمود:«حریص بر دنیا همچون کرم ابریشم است که هرچه پیله را برخود بیشتر می پیچد، بیرون آمدنش مشکلتر می شود.»

 

 

درگذشت روژه دولیل؛ شاعر و آهنگساز انقلابی

187 سال پیش، در روز بیست و ششم ژوئن سال 1836 میلادی:

«روژه دو لیل» (Rouget de Lisle)، شاعر و آهنگساز انقلابی فرانسوی، درگذشت. وی در ارتش این کشور خدمت می کرد و در جریان انقلاب فرانسه برای تهییج انقلابیون ، اشعار حماسی می سرود و آهنگ های مهیج می ساخت. از جمله سرود تاریخی «مارسی یز» (La Marseillaise) که سرود انقلاب فرانسه بود و به سرود رسمی این کشور تبدیل شد ، اثر دو لیل است.

 

 

آغاز سینمای ناطق

96 سال پیش، در روز بیست و ششم ژوئن سال 1927 میلادی:

سینمای ناطق، حیات خود را آغاز کرد. از ابتدای کار سینما ، کوشش های بسیاری شد تا فیلم های ناطق ساخته شود. در سال 1926 میلادی صداهای مختلف و موسیقی های متنوع با موفقیت در فیلم های سینمایی به کار گرفته شد و یک سال بعد «جان سابتیل» آمریکایی، از دست اندرکاران سینما موفق شد صدای گفتگوی بازیگران را نیز در میان دیگر صداهای فیلم وارد کند. اولین فیلم ناطق جهان «خواننده جاز» نام داشت و در آمریکا ساخته شد.

 

 

تصویب میثاق سازمان ملل متحد 

78 سال پیش در چنین روزی، بیست و ششم ژوئن سال 1945 میلادی:

کنفرانس بین المللی سانفرانسیسکو در همین شهر در آمریکا ، با تصویب میثاق سازمان ملل متحد به کار خود پایان داد. دراین کنفرانس که اولین گردهمایی بین المللی پس از جنگ جهانی دوم بود ، نمایندگان 50 کشور متفق در جنگ جهانی دوم شرکت داشتند. ازجمله اهداف مهم تشکیل سازمان ملل متحد ، نزدیک کردن ملت ها به یکدیگر و جلوگیری از وقوع جنگ میان کشورها بود . تدوین کنندگان منشور سازمان ملل قصد داشتند از بروز حوادت و مسائلی که منجر به جنگ می شود پیشگیری کنند . متاسفانه این سازمان تا کنون توفیق چندانی در نیل به اهداف اصلی خود نداشته است . ازجمله نقایص سازمان ملل متحد ، تضمین هایی است که در منشور این سازمان برای تامین منافع قدرتهای بزرگ پیشبینی شده است. یکی از این تضمین ها ، حق وتو پنج عضو دائمی شورای امنیت است که این سازمان را از اتخاذ تصمیم های قاطع و عادلانه بازداشته است . پنج کشور عضو دائم شورای امنیت با استفاده از حق وتو می توانند هرگاه بخواهند تصمیمات این شورا را بی اثر کنند. علاوه براین ، مجمع عمومی سازمان ملل متحد که متشکل از نمایندگان همه کشورهای عضو این سازمان است، ازقدرت اجرایی برای مصوبات خود برخوردار نیست.

 

 

استقلال جزیره ماداگاسکار از مستعمرات سابق فرانسه

63 سال پیش، در روز بیست و ششم ژوئن سال 1960 میلادی:

جزیره ماداگاسکار از مستعمرات سابق فرانسه استقلال یافت و هر سال چنین روزی به عنوان روز استقلال دراین کشور جشن گرفته می شود. از اواسط قرن هجدهم میلادی رقابت انگلیس و فرانسه برای تسلط بر کشور آفریقایی ماداگاسکار آغاز شد و این جزیره بارها میان این دو کشور دست به دست شد تا سرانجام در اواخر قرن نوزدهم ماداگاسکار به تصرف قطعی فرانسه درآمد. مردم این سرزمین در برابر فرانسویان دست به قیام های متعددی زدند و ازجمله در قیام سال 1947 میلادی حدود 80 هزار تن از مردم ماداگاسکار کشته شدند. این قیام ها سرانجام به استقلال کامل این کشور درسال 1960 منجر شد.ماداگاسکار با نظام جمهوری اداره می شود و با مساحت 587041 کیلومتر مربع در شرق قاره آفریقا و آب های اقیانوس هند واقع است.

 

 

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

33 سال پیش، در روز بیست و ششم ژوئن سال 1987 میلادی:

کنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر به کار خود در وین، پایتخت اتریش پایان داد و این روز از سوی سازمان ملل متحد به عنوان «روز جهانی مبارزه با مواد مخدر» نامیده شد. در این کنفرانس سندی به تصویب رسید که در آن 35 مورد اقدام عملی برای مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر وجود دارد. اعتیاد به مواد مخدر از معضلات بزرگ جامعه بشری در عصر حاضر به شمار می رود که همه ساله میلیون ها نفر را به تباهی می کشد و خانواده های بسیاری را فرو می پاشد. طی سال های اخیر عرضه مواد مخدر شیمیایی که ارزان تر و خطرناک تر هستند، بر تهدیدات اینگونه مواد توهم زا افزوده است. صدها میلیارد دلار درآمد تجارت مواد مخدر در سال که آن را به دومین تجارت پرسود پس از فروش اسلحه تبدیل کرده، باعث شده است تولید و توزیع مواد مخدر همچنان ادامه یابد . با این حال، تلاش کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران که تاکنون هزاران شهید در راه مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر داده ، قاچاق مواد مخدر را در برخی نقاط تاحدی کنترل کرده است.

 

 

درگذشت آیت الله مدنی کاشانی از روحانیان برجسته ایرانی

31 سال پیش در چنین روزی، پنجم تیر سال 1371 هجری شمسی:

عالم ربانی، آیت ا... «مدنی کاشانی»، از روحانیون والامقام ایران در 93 سالگی درگذشت. او پس از تحصیل مقدمات علوم دینی، به حوزه علمیه قم رفت و از محضر درس اساتید برجسته این مرکز دینی همچون آیت ا... حائری یزدی بهره برد. این عالم وارسته، علاوه بر تدریس و تربیت دانش پژوهان دینی، از مسئولیت های اجتماعی نیز غافل نبود و در کمک به مستمندان جامعه و گره گشایی از کار مسلمین همواره پیشقدم بود. از آیت ا... مدنی کاشانی آثار متعددی به یادگار مانده که از بین آنها می توان به کتب «فرائض المقلدین» و «کشف الحقایق»اشاره کرد.

 

 

روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه

26 سال پیش، در روز بیست و ششم ژوئن سال 1997 میلادی:

مجمع عمومی سازمان ملل متحد این روز را «روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه» نامید تا عمل غیر انسانی شکنجه ، از جهان برچیده شود . شکنجه در تاریخ سابقه ای طولانی دارد ، اما انتظار می رفت در عصر کنونی و پس از تصویب اسناد متعدد حقوق بشری، این گونه اعمال نیز متوقف شود . با این حال هنوز در تعدادی از کشورها شکنجه مخالفین جریان دارد. آمریکا که خود را مدافع حقوق بشر و مخالف شکنجه معرفی می کند ، از بزرگترین کشورهای شکنجه کننده مخالفینش در سراسر جهان است . همچنین رژیم صهیونیستی که از حمایت همه جانبه غرب برخوردار است ، فلسطینیان زندانی را برای تحت فشار قرار دادن آنها شکنجه می کند. علاوه بر این تعدادی از دولتهای  وابسته به آمریکا نیز بدون اعتراض مؤثر غربیها ، به اعمال شکنجه می پردازند. در این میان اعمال نفوذ آمریکا و دیگر دولت های غربی بر سازمان های بین المللی حقوق بشری باعث شده است این سازمان ها از اعلام نظر صریح و اقدام موثر علیه تداوم شکنجه در برخی کشورها خودداری کنند و بیشتر به کشورهایی توجه نشان دهند که با سیاست های سلطه گرانه غرب مخالفند.

دیدگاه تان را بنویسید