تقویم تاریخ؛ از عزیمت اسیران کربلا از کوفه به شام تا بمباران اتمی هیروشیما
کد خبر: 26586

تقویم تاریخ؛ از عزیمت اسیران کربلا از کوفه به شام تا بمباران اتمی هیروشیما

امروز، یکشنبه پانزدهم مرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با 19 محرم سال 1445 هجری قمری و مطابق با ششم اوت سال 2023 میلادی است

عزیمت کاروان اسیران کربلا از کوفه به شام 

IMG_20230806_092250

1384 سال پیش، در روز نوزدهم محرم سال 61 هجری قمری: 

کاروان اسیران کربلا، متشکل از اعضای خانواده امام حسین (ع) و دیگر شهیدان کربلا، از کوفه در عراق عازم دمشق، پایتخت حکومت اموی شد. این اسیران، بویژه امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)، با وجود شهادت عزیزانشان و شرایط بسیار بد اسارت در کوفه، با شجاعت و درایت به افشاگری علیه یزید بن معاویه پرداختند و مردم کوفه را به دلیل شرکت در جنگ علیه حسین بن علی (ع) نوه گرامی رسول خدا (ع) و سکوت در برابر این جنایت، به شدت سرزنش کردند. در پایان حضور یک هفته ای اسیران کربلا در کوفه، مردم این شهر شدیداً پشیمان شده بودند و حتی بیم قیام مردم علیه عُبید الله بن زیاد حاکم کوفه می رفت. به همین دلیل وی ترجیح داد تا بازماندگان قیام حق طلبانه کربلا را به شام بفرستد.

 

 

درگذشت رکن الدوله دیلمی از امرای آل بویه

 1079سال پیش در چنین روزی، نوزدهم محرم سال 366 هجری قمری:

«حسن بن بویه» ملقب به رکن الدوله دیلمی از امرای آل بویه درگذشت. وی بر جنوب و غرب ایران حکومت می کرد. گفتنی است ، آل بویه از مشهورترین خاندانهای مسلمان ایران بودند که از سال 320 هجری قمری بر بخش وسیعی از سرزمین ایران و عراق تا مرزهای شمالی شام حکومت می کردند. برخی از امرای این سلسله، خدمات قابل توجهی به علم و فرهنگ اسلامی کرده اند. سلاطین آل بویه از ادیبان و فضلای زمان خود تجلیل می کردند و وزرای خود را از میان دانشمندان برمی گزیدند. این خاندان آثار متعددی از خود به یادگار گذاشته است که بیمارستان عضدی بغداد و دهها بیمارستان و مدرسه دیگر از آن جمله اند.

 

 

استقلال بولیوی از اسپانیا

IMG_20230806_092247

198 سال پیش در چنین روزی، ششم اوت سال 1825 میلادی :

کشور بولیوی موفق به کسب استقلال از اسپانیا شد و چنین روزی ، به عنوان روز ملی این کشور نام گرفت . سلطه استعماری اسپانیا بر بولیوی از قرن شانزدهم میلادی ، با غارت معادن غنی این کشور آغاز شد . در دوران سلطه اسپانیا بر بولیوی ، قیام ها و حرکت های مردمی بسیاری علیه استعمار اسپانیا رخ داد که مهمترین آنها انقلاب مردم بولیوی به رهبری سیمون بولیوار آزادیخواه معروف آمریکای جنوبی بود . این انقلاب از سال 1809 میلادی آغاز شد و بتدریج در تمام نقاط بولیوی گسترش یافت و در نهایت منتهی به استقلال این کشور شد . این کشور به پاس مبارزات و فداکاری های سیمون بولیوار در راه استقلال کشورهای آمریکای جنوبی ، بولیوی نامیده شده است . بولیوی با مساحت نزدیک به یک میلیون و صد هزار کیلومترمربع در غرب آمریکای جنوبی و در همسایگی کشورهای پرو ، شیلی ، آرژانتین و برزیل واقع شده است.

 

 

تولد الکساندر فلمینگ، طبیب و کاشف اسکاتلندی

IMG_20230806_092245

142 سال پیش در چنین روزی، ششم اوت سال 1881 میلادی :

«الکساندر فلمینگ» ( Fleming )، طبیب و کاشف اسکاتلندی متولد شد . وی موفق شد در رشته پزشکی مدرک خود را دریافت. کند. به هنگام جنگ جهانی اول ، وقتی فلمینگ مشاهده کرد که بسیاری از مجروحان به علت عفونت می میرند ، تصمیم گرفت راهی برای معالجه آنان بیابد. پس از تحقیقات بسیار ، وی در سال 1928 به همراه دو دانشمند دیگر - فلوری ( Florey ) و چینChain ) - ) ماده پنی سیلین را کشف کردند . این سه دانشمند در سال 1945 میلادی به خاطر این کشف مهم ، مشترکاً جایزه نوبل را در رشته پزشکی دریافت کردند.پنی سیلین در حال حاضر نیز کاربرد زیادی در علم پزشکی دارد.

 

 

درگذشت فردیناند شیلر، فیلسوف آلمانی و نویسنده معماهای ابوالهول

IMG_20230806_092243

86 سال پیش ، در روز ششم اوت سال 1937 میلادی :

« فردیناند شیلر» (Ferdinand Schiller ) فیلسوف آلمانی – انگلیسی درگذشت. وی در سال 1864 متولد شد و در دانشگاه آکسفورد در رشته فلسفه تحصیل کرد و پس از پایان تحصیل در همین دانشگاه و سپس دانشگاه های دیگر به مدت 33 سال به تدریس فلسفه پرداخت. شیلر خود را یک ایده آلیست و آرمانگرا می دانست و درپی منطقی تر کردن و قابل فهم کردن فلسفه بود. وی می کوشید رفتار انسان را به صورت کمی نشان دهد تا بتوان در مورد آن بهتر قضاوت کرد. کتاب های « منطق برای عمل » ، «معماهای ابوالهول » و « اومانیسم » ازجمله کتاب های شیلر هستند.

 

 

بمباران اتمی هیروشیما 

IMG_20230806_092242

78 سال پیش در چنین روزی، ششم اوت سال 1945 میلادی :

در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، آمریکا برای نخستین بار در جهان ، با بمباران اتمی هیروشیما ، این شهر را با خاک یکسان کرد . این بمب معادل 20 هزار تن ماده منفجره تی ان تی ( T N T) قدرت تخریب داشت و بیش از 90 هزار کشته و 75 هزار مجروح برجای گذاشت. این درحالی است که اثرات مخرب این بمباران اتمی که هیروشیما را ویران کرد، هنوز ادامه دارد . آمریکا به فاصله کمی پس از بمباران اتمی هیروشیما ، یکی دیگر از شهرهای ژاپن به نام ناکازاکی را نیز هدف بمباران اتمی قرار داد و در نتیجه ژاپن ، ناگزیر به تسلیم شد . حادثه هولناک بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی که فجیع ترین جنایت جنگی تاریخ به شمار می رود ، نشان داد که سلاح اتمی حربه ای خطرناک در دست کشورهای توسعه طلبی چون آمریکا است و به همین علت ، کنترل و نظارت بر این سلاحها و در نهایت نابودی آنها ، برای امنیت جهانی ضروری است .

 

 

استقلال جامائیکا از انگلیس

IMG_20230806_092241

61 سال پیش در چنین روزی ، ششم اوت سال 1962 میلادی :

کشور جامائیکا در آمریکای مرکزی موفق به کسب استقلال از انگلیس شد . این سرزمین درسال 1494 میلادی توسط کریستف کلمب کشف شد و از قرن شانزدهم تا قرن هجدهم میلادی ، زیر سلطه اسپانیا بود و از آن پس ، تحت استعمار انگلیس قرار گرفت . اشغالگران اروپایی بومیان جزیره جامائیکا را از بین بردند و دهها هزار برده سیاهپوست را برای کار در مزارع نیشکر ، جایگزین بومیان کردند . کشور جامائیکا چهارسال پس از تشکیل فدراسیون آنتیل یا کارائیب با تجزیه این فدراسیون ، به استقلال رسید . جزیره جامائیکا با مساحت 10991 کیلومتر مربع در آمریکای مرکزی و در آبهای دریای کارائیب واقع است.

 

 

برکناری امیرعباس هویدا از نخست وزیری 

IMG_20230806_092240

46 سال پیش، در روز پانزدهم مرداد سال 1356 هجری شمسی:

«امیرعباس هویدا» نخست وزیر وقت ایران ، پس از سیزده سال تصدی این سمت ، برکنار شد . درپی سرکوب نهضت امام خمینی (ره ) و تبعید ایشان ، حسنعلی منصور نخست وزیر وقت که عامل تصویب لایحه کاپیتولاسیون یا مصونیت قضایی اتباع آمریکا در ایران بود ، به دست نیروهای انقلابی اعدام شد . پس از اعدام منصور ، هویدا که شخصی تابع سیاست های آمریکا و مطیع شاه بود ، به نخست وزیری رسید . از آن پس ، هویدا به مدت 13 سال ، مامور اجرای سیاست های سرکوبگرانه و خائنانه شاه و حفاظت از منافع نامشروع آمریکا در ایران بود . اما در سال 1356 هجری شمسی ، هنگامی که شاه به خواست آمریکا ، قصد داشت خود را به ظاهر طرفدار اصلاحات و فضای باز سیاسی نشان دهد ، هویدا را برکنار کرد . یک سال و نیم بعد ، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و هویدا پس از محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی ، به خاطر سال ها خیانت ، سرکوب و ایجاد اختناق در ایران ، اعدام شد.

 

 

شهادت سرلشگر خلبان، عباس بابایی

IMG_20230806_092238

36 سال پیش درچنین روزی، پانزدهم مرداد سال 1366 هجری شمسی:

سرلشگر خلبان «عباس بابایی»، معاون عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مصاف با متجاوزین عراقی به شهادت رسید. سرلشگر خلبان بابایی که از خلبانان با ایمان، دلسوز و شجاع ایران بود، در سال 1329 هجری شمسی در شهرستان قزوین متولد شد و پس از گذراندن مراحل اولیه تحصیل به ارتش پیوست و پس از مدتی از دانشکده خلبانی فارغ التحصیل شد . سرلشگر بابایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی رژیم سابق عراق علیه ایران ، با جدیت تمام به مبارزه علیه متجاوزین عراقی پرداخت . وی دشوارترین پروازهای عملیاتی را با شجاعت و مهارت اجرا می کرد و سرانجام پس از انجام خدمات شایسته به مردم و فداکاری بسیار در راه انقلاب اسلامی ، در چنین روزی به شهادت رسید .

 

 

آتش بس میان ایران و عراق

IMG_20230806_092237

35 سال پیش، در روز پانزدهم مرداد سال 1367 هجری شمسی :

صدام حسین دیکتاتور سابق عراق مجبور به پذیرش آتش بس با ایران شد. در پی پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت توسط ایران در 27 تیر 1367 هجری شمسی که متضمن آتش بس میان دو طرف بود ، انتظار می رفت درگیریهای نظامی خاتمه یابد. اما صدام چند روز بعد حمله گسترده ای را علیه خاک ایران آغاز کرد که با رشادت رزمندگان ایرانی به شکست انجامید . چندی بعد ، رژیم بعثی عراق ، مخالفین ایرانی را که در خاک این کشور بودند تجهیز و تشویق به حمله به ایران کرد که این ترفند نیز با ناکامی کامل مواجه شد . سرانجام صدام حسین که با تحمیل هشت سال جنگ به ایران و وارد کردن خسارات جانی و مالی به مردم دو کشور ایران و عراق نتوانسته بود به اهدافش برسد ، آتش بس را پذیرفت و این آتش بس رسماً از دو هفته بعد به اجرا گذاشته شد.

 

 

درگذشت پرویز شاپور، نویسنده و طنزپرداز معاصر ایرانی

IMG_20230806_092236

24 سال پیش در چنین روزی، 15 مرداد 1378 خورشیدی:

پرویز شاپور؛ ادیب، نویسنده و طنزپرداز معاصر ایرانی درگذشت. او که خالق گونه ادبی جدیدی به نام کاریکلماتور در ایران بود ، در سال 1302 در قم متولد شد. و در سال ۱۳۲۹ با فروغ فرخزاد؛ نوه خاله مادرش، ازدواج کرد که حاصل این زندگی مشترک، فرزندی به نام کامیار بود. اما ازدواج شاپور و فرخزاد به درازا نکشید و در سال 1334 این دو از همدیگر جدا شدند. پرویز شاپور پس از جدایی از فروغ هرگز ازدواج نکرد و همراه پسرش زندگی کرد و نهایتاً در ۶ تیر ۱۳۷۸ در بیمارستان عیوض زاده تهران بستری شد و سرانجام در ساعت صبح ۱۵ مرداد درگذشت. پرویز شاپور زندگی غم انگیزی داشت. با آن که طنزهایی با نام کاریکلماتور می نوشت در تار و پود اغلب شان غمی نهفته بود که خیلی زود خنده را بر لب مخاطب می خشکاند. امروزه با گذشت سالها پس از درگذشتش آثار کم‌حجم ولی پرمحتوای او که تا کنون در ۱۲ جلد منتشر شده اند را بسیار می‌بینند و می‌خوانند.

دیدگاه تان را بنویسید