تقویم تاریخ از ورود کاروان اسرا به شام تا فرار محمدرضا شاه پهلوی به ایتالیا
کد خبر: 26951

تقویم تاریخ از ورود کاروان اسرا به شام تا فرار محمدرضا شاه پهلوی به ایتالیا

امروز، چهارشنبه بیست و پنجم مرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با ۲۹ محرم سال 1445 هجری قمری و مطابق با شانزدهم اوت سال 2023 میلادی است

ورود کاروان اسرای کربلا به شام 

1384 سال پیش در چنین روزی در ۲۹ محرم سال ۶۱ هجری قمری اسرای اهل بیت علیهم السلام به حوالی شهر شام رسیدند، ابراهیم بن طلحه بن عبدالله جلو آمد و به امام زین العابدین علیه السلام نزدیک شد و کینه‌هایی که از جراحت شمشیر‌های جنگ جمل در سینه ذخیره کرده بود ظاهر ساخت و به حضرت گفت: دیدی غلبه با کیست؟ حضرت فرمود: اگر می‌خواهی بدانی غالب کیست صبر کن تا هنگام نماز اذان و اقامه بگو، آن وقت می‌دانی آوازه چه کسی تا قیامت باقی است.

 

 

فرار محمدرضا پهلوی به ایتالیا‌

IMG_20230816_095535

70 سال پیش در چنین روزی، در روز بیست و پنجم مرداد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی؛ «محمدرضا پهلوی» آخرین شاه ایران به همراه همسرش به ایتالیا گریخت. وی قبل از این اقدام، حکم عزل دکتر محمد مصدق نخست وزیر را امضا کرد و از آنجا که می‌دانست قرار است علیه وی کودتا شود، به ایتالیا رفت. از آنجا که مصدق نفت ایران را ملی کرده و منافع انگلیس را به خطر انداخته بود، این دولت استعمارگر علیه وی کارشکنی‌های متعددی انجام داد که آخرین آن‌ها کودتای مشترک آمریکا و انگلیس در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ش بود. سه روز پس از انجام کودتا و سرنگونی دولت مردمی مصدق، شاه مستبد ایران بار دیگر به ایران بازگشت و حدود ۲۴ سال دیگر با حمایت بیگانگان حکومت کرد. اما سرانجام در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۶ ش بر اثر انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) برای همیشه از ایران فرار کرد.

 

 

تولد معمار تجزیه ملت عرب

IMG_20230816_095543

135 سال پیش، در روز شانزدهم اوت سال ۱۸۸۸ میلادی؛ «توماس ادوارد لارنس» (Thomas Edward Lawrence) جاسوس تأثیرگذار انگلیس در کشور‌های عربی، متولد شد. وی تا قبل از جنگ جهانی اول، چند بار به کشور‌های عربی سفر کرد و ضمن فراگرفتن زبان عربی، با آداب و رسوم اعراب نیز آشنا شد. وی در جریان جنگ جهانی اول (۱۹۱۴-۱۹۱۸) بر اساس سیاست استعمار انگلیس، کوشید تا قبایل عرب را به بهانه کسب استقلال علیه حکومت عثمانی بشوراند. چرا که در این جنگ انگلیس و عثمانی در مقابل یکدیگر بودند. لارنس با کمک اداره اطلاعات انگلیس در مأموریت خود موفق شد و در به قدرت رسیدن پادشاهان سوریه و اردن نقش مهمی ایفا کرد. اما نقش برجسته وی در به قدرت رساندن خاندان آل سعود در عربستان بود که به همین دلیل «لورنس عربستان» لقب گرفت. این جاسوس انگلیسی در کتاب‌های «شورش در صحرا» و «هفت ستون فرزانگی» بخشی از اقدامات خود را توضیح داده است. وی در سال ۱۹۳۵ در یک سانحه رانندگی کشته شد.

 

 

استقلال جزیره قبرس

IMG_20230816_095547

63 سال پیش در چنین روزی، شانزدهم اوت سال ۱۹۶۰ میلادی؛ جزیره قبرس پس از سال‌ها ناآرامی، استقلال یافت. این جزیره که امروزه با حکومت جمهوری اداره می‌شود، در دریای مدیترانه و در جنوب کشور ترکیه قرار گرفته است و بیش از ۹۰۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد. این کشور دارای تاریخی کهن و موقعیتی مهم در منطقه است. قبرس مدت‌ها در اختیار امپراتوری هایی، چون ایران، روم، یونان، مصر و عثمانی بود. اما در سال ۱۸۷۸، دولت عثمانی در کنگره برلین، اداره قبرس را به انگلیس واگذار کرد و در سال ۱۹۲۵ قبرس رسما مستعمره انگلیس شد. از این زمان، یونانی‌های قبرس به این دلیل که ۷۵ درصد از جمعیت جزیره را تشکیل می‌دهند، خواهان الحاق جزیره قبرس به یونان شدند. در پی آن تشنج‌های سیاسی در قبرس شدت یافت و سبب انحلال شورای قانونگذاری جزیره شد. از سوی دیگر، تاکید ترکیه بر حمایت از حقوق اقلیت ترک جزیره بر وخامت اوضاع افزود. سرانجام با توافق یونانی‌ها و ترک‌های قبرس، مسئله این کشور به سازمان ملل ارجاع گردید و بدین ترتیب این کشور در سال ۱۹۶۰ میلادی مستقل شد. اما استقلال قبرس به بحران این جزیره خاتمه نداد و ترکیه با حمله به جزیره قبرس درسال ۱۹۷۴ میلادی و اشغال شمال آن، عملاً این جزیره را به دو بخش ترک نشین در شمال و یونانی نشین در جنوب، تقسیم کرد.

 

 

تولد پیشوای مذهب هندو

IMG_20230816_095550

136 سال پیش در چنین روزی، ۱۶ اوت ۱۸۸۶ میلادی؛ "راما کریشنا" پیشوای مذهب هندو درگذشت. راما کریشنا، رهبر هندو‌های هند، در ۱۸ فوریه ۱۸۳۶ م در هندوستان به دنیا آمد. وی در دهکده کوچکی پرورش یافت و تعلیمات رسمی مدرسه ‌ای ندید. با این وجود، در ده سالگی در تفسیر نوشته ‌های مقدس هندی استعداد ویژه‌ای از خود نشان داد. او در جوانی به سیر و سیاحت پرداخت و سپس ادیان مسیحیت، بودا، اسلام و هندو را مورد مطالعه قرار داد. سرانجام اظهار کرد که هر کدام از این ادیان، یکی از طرق رسیدن به خداوند را نشان می‌ دهند. راما کریشنا براین عقیده بود که همه آدمیان، با دین ‌های مختلفشان، فرزندان خدای واحدی هستند. او کسی است که شاید بتوان گفت سرسلسله بسیاری از مکاتب معنوی هند امروز به شمار می‌رود. راما کریشنا سرانجام در ۱۶ اوت ۱۸۸۶ م در پنجاه سالگی درگذشت.

 

 

درگذشت مارگارت میچل

IMG_20230816_095553

74سال پیش در چنین روزی برابر با شانزدهم اوت ۱۹۴۹ میلادی؛ خانم "مارگارت میچل" (Margaret Mitchell) نویسنده معروف امریکایی درگذشت. مارگارت میچل، در هشتم نوامبر ۱۹۰۰ م در آتلانتا امریکا به دنیا آمد. وی در ابتدا به تحصیل دانشگاهی در رشته پزشکی پرداخت، اما مرگ مادرش، زندگی او را تغییر داد و تحصیل خود را رها کرد. میچل در بیست سالگی کار داستان‌ نویسی و تهیه گزارش برای برخی روزنامه‌‌های آتلانتا را آغاز کرد، اما شش سال بعد، آسیبی که بر اثر حادثه ‌ای بر پایش وارد آمد، او را از ادامه کار روزنامه ‌نگاری بازداشت. در همین سال بود که مارگارت، نوشتن رمان تاریخی و معروف خود به نام "بر باد رفته" را آغاز کرد و طی ده سال آن را به صورت داستانی هزار صفحه ‌ای درآورد. این کتاب در سال ۱۹۳۶ م به چاپ رسید و پیروزی برق آسایى به دست آورد. به طوری که تا مدت‌‌ها روزانه پنجاه هزار نسخه از این داستان در ایالات متحده به فروش می ‌رفت. برباد رفته به سرعت به شانزده زبان ترجمه شد و حتی به شیوه خط نابینایان به چاپ رسید. این کتاب هم‌چنین جایزه پولیتْزِر را برای مارگارت میچل به ارمغان آورد. برباد رفته سرگذشت غم ‌انگیز مردم جنوب امریکا در جریان جنگ‌‌های داخلی و پس از آن است. مارگارت میچل سرانجام در ۱۶ اوت ۱۹۴۹ م در اثر تصادف در ۴۹ سالگی درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید