تقویم تاریخ؛ از تولد مخترع دینام تا حمله صدام به ایران و آغاز هفته دفاع مقدس
کد خبر: 28336

تقویم تاریخ؛ از تولد مخترع دینام تا حمله صدام به ایران و آغاز هفته دفاع مقدس

امروز جمعه، سی و یکم شهریور سال 1402 هجری شمسی، برابر با 6 ربیع الاول سال 1445 هجری قمری و مطابق با بیست و دوم سپتامبر سال 2023 میلادی است.

 آغاز جنگ های ایران و روم

IMG_20230922_095413

1686 سال پیش بنا بر روایات تاریخی در چنین روزی برابر با بیست و دوم سپتامبر 337 میلادی:

جنگ های 13 ساله ایران و روم در دوران حکومت شاپور دوم (ذوالاکتاف) از دودمان ساسانیان آغاز شد که در «تاریخ عمومی» به جنگ های دور اول معروفند. جنگ های دور دوم از سال 359 آغاز شدند. در هر دو دور، ایرانیان پیروز شدند. در دور اول، که جنگ تا سال 350 طول کشید، رومیان هرچه را که در شرق مدیترانه به دست آورده بودند از دست دادند و در دور دوم، امپراتورشان هم کشته شد.

 

 

تولد مایکل فارادی، مخترع دینام

IMG_20230922_095411

232 سال پش در چنین روزی برابر با بیست و دوم سپتامبر 1791 میلادی:

"مایکل فارادِی"(Michael Faraday) دانشمند شهیر انگلیسی و مخترع دینام متولد شد. وی در سال 1824م به عضویت انجمن سلطنتی انگلیس پذیرفته شد و در سال بعد به مدیریت آزمایشگاه این انجمن دست یافت. فارادی پس از تجارب فراوان دریافت که یک آهن‏ربا قادر به تولید برق است و بر این اساس، نخستین دینام برق را که پیشرو دینام ‏ها و مولّدهای کنونی است اختراع نمود. فارادِی هم‏چنین قوانین الکترولیز مبنی بر تجزیه عناصر شیمیایى یک ماده به کمک جریان برق را تدوین کرد و برای اولین بار توانست همه گازها را به مایع تبدیل کند. فارادِی در سال 1821م برای نخستین بار در تاریخ علم توانست انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند. به همین جهت مایکل فارادِی را به دلیل اختراع و کشف اصول کلی مولدهای برقی و مطالعه فراوان در زمینه الکتریسیته، پدر موتور الکتریکی و مولد برق لقب داده ‏اند و به پاس خدمات این دانشمند بزرگ، یکی از واحدهای مهم اندازه‏ گیری الکتریسیته را فاراد نام‏گذاری کرده ‏اند. تحقیقات تجربی در برق در 3 جلد و تحقیقات تجربی در شیمی و فیزیک از جمله آثار اوست. این دانشمند انگلیسی سرانجام در 25 اوت سال 1867م در 76 سالگی درگذشت.

 

 

استقلال بلغارستان از امپراتوری عثمانی

115 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و دوم سپتامبر 1908 میلادی

"بلغارستان" از امپراتوری عثمانی مستقل شد. بلغارستان از اواخر قرن چهاردهم به تصرف عثمانی درآمد. از این زمان، آزار مسیحیان بلغاری آغاز گردید و این امر در طی حدود پانصد سال سلطه عثمانی‏ ها بر این سرزمین، شورش‏ های متعدد مردم بلغار را به وجود آورد. در نهایت، بلغارستان در سال 1878م از عثمانی مستقل شد و به صورت امیرنشین، خود مختاری گرفت. سرانجام در 22 سپتامبر 1908م، پادشاه وقت بلغارستان، این کشور را کاملاً مستقل اعلام کرد و به خود عنوان تِزار داد. بلغارستان کشوری است در شبه جزیره بالکان که در همسایگی رومانی، یونان و ترکیه قرار دارد و مساحت بلغارستان 110/994 کیلومتر مربع است. سکنه بلغارستان پیرو آیین مسیحیت و عمدتاً ارتدوکس هستند. پایتخت بلغارستان، صوفیا نام دارد و واحد پول آن لف جدید است. نظام این کشور، جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‏گذاری است.

 

 

تولد پرویز یاحقی، آهنگساز نامدار ایران

IMG_20230922_095408

85 سال پیش در چنین روزی، 31 شهریور 1317 هجری شمسی:

پرویز یاحقی آهنگساز نامدار ایران به دنیا آمد. پرویز یاحقی با نام اصلی پرویز صدیقی پارسی موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده ویولن اهل ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۱۴ در منزل پدری در خیابان خانقاه تهران متولد شد. دایی وی حسین یاحقی استاد ویولن بود و پرویز در دوران کودکی نزد دایی خود ویولن آموخت و به‌واسطه دایی‌اش از همان کودکی با هنرمندان نامداری نظیر ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، رضا قلی ظلی، مرتضی نی داوود، رضا محجوبی و علی‌اکبر شهنازی آشنا شد. یا حقی دهها سال آهنگ ساخت و از ویولنیست های بزرگ جهان بشمار می رفت در عین حال روزگاری یک روزنامه نگار ماهر و زبردست بود و زمانی عنوان بهترین خبرنگار پارلمانی ایران را به دست آورده بود. یکی از تحسین‌برانگیزترین آهنگ‌های پرویز یاحقی تصنیف «امید دل کجایی» است که با صدای زنده‌یاد غلامحسین بنان اجرا شد. شعر این اثر از استاد نواب صفا بود و یاحقی این تصنیف را در ۲۲ سالگی کار کرده بود. از دیگر آثار او می توان به بیداد زمان، کلبه من، مهر آفرین، امید جان و ... اشاره کرد. یاحقی در چند سال آخر عمر خود به علت مصدومیت قادر به نوازندگی نبود و این قضیه لطمه روحی شدیدی به او وارد کرد. پرویز یاحقی، ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ در سن ۷۱ سالگی به علت ایست قلبی درتهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

 

استقلال مالی

63 سال پیش، در روز بیست و دوم سپتامبر سال 1960 میلادی:

کشور مالی در شمال غربی آفریقا، استقلال یافت. از حدود دو هزار سال پیش در مالی تمدن درخشانی وجود داشت، اما این سرزمین از قرن هشتم تا شانزدهم میلادی، قسمتی از امپراتوری سودان بود. پس از اینکه مراکش، بخشی از امپراتوری سودان، از جمله مالی را تصرف کرد، حکومت های متعدد قبیله ای در مالی به قدرت رسیدند. نفوذ فرانسویان در مالی از قرن نوزدهم آغاز شد و این کشور در سال 1898 تحت الحمایه فرانسه شد. مالی که سودان فرانسه نامیده می شد، در سال 1958 خودمختار شد و در سال 1960، به استقلال رسید.کشور مالی با مساحت بیش از یک میلیون و دویست و چهل هزار کیلومترمربع، با کشورهای الجزایر، موریتانی، نیجر، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه و سنگال همسایه است.

 

 

درگذشت علامه ابوالاعلی مودودی، متفکر و دانشمند مسلمان

IMG_20230922_095405

44 سال پیش در چنین روزی، برابر با بیست و دوم سپتامبر 1979 میلادی:

علامه "ابوالاعلی مودودی" متفکر و دانشمند مسلمان پاکستانی درگذشت. مودودی اندیشمند مسلمان پاکستانی در سال 1903 در اورنگ آباد به دنیا آمد و تحصیلات عالیه ‏اش را در علوم دینی ادامه داد. وی در سال 1932م با همفکری و مساعدت گروهی از دوستان خود، مجله ‏ای به نام ترجمان قرآن را در حیدرآباد پاکستان منتشر کرد و مدتی نیز از مدرسان برجسته اداره اسلامی دارالسلام در آن منطقه بود. علامه مودودی به عنوان یکی از متفکران بنام جهان اسلام و از روحانیون برجسته شبه قاره هند، پایه‏ گذار و عامل مبارزات ضداستکباری در میان روحانیان این خطّه بود. وی در سال 1941م در یک حرکت سیاسی، حزب جماعت اسلامی را با هدف به وجود آوردن یک تشکّل سیاسی اسلامی نیرومند میان مردم و روحانیون پاکستان به وجود آورد. حزب جماعت اسلامی به عنوان اولین تشکیلات منسجم سیاسی و اسلامی در تاریخ پاکستان، نقش موثری در روشنگری و ارشاد مردم و نیز افشای چهره کریه وهابیت در پاکستان ایفا نمود. مودودی در سال 1953م به دلیل سازمان دادن چندین رشته تظاهرات علیه فرقه‏ های ضاله قادیانی و وهّابی به زندان افتاد. علامه مودودی که یک‏صد تالیف سیاسی و اسلامی دارد، اولین مرجع بزرگ اسلامی است که حمایت علنی و قاطع خود از انقلاب اسلامی ایران را در پاکستان اعلام کرد. این دانشمند بزرگ مسلمان سرانجام در 22 سپتامبر 1979م در 76 سالگی در شهر لاهور، دار فانی را وداع گفت.

 

 

آغاز حمله صدام به ایران و آغاز هفته دفاع مقدس

IMG_20230922_095402

43 سال پیش، در روز سی و یکم شهریور سال 1359 هجری شمسی:

با حمله وسیع نیروهای هوایی و زمینی ارتش رژیم سابق عراق، تجاوز نظامی سراسری این رژیم به خاک ایران آغاز شد. ارتش عراق از ماهها پیش از آغاز این تجاوز گسترده، تعرضاتی در مناطق مرزی ایران انجام داد. اما در این روز، واحدهای زرهی و پیاده 12 لشگر نیروی زمینی عراق، در جبهه ای به طول بیش از هزار کیلومتر، مرزهای جنوب غربی ایران را مورد تعرض قرار دادند. در روزهای اولیه تهاجم عراق، چند شهر و ده ها روستای مرزی ایران اشغال شد و صدها زن و کودک بی دفاع ایرانی، قربانی توسعه طلبی و جاه طلبی صدام شدند. از طرف دیگر، قدرت های بزرگ که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران منافع نامشروع خود را در منطقه خلیج فارس در خطر می دیدند و همچنین برخی از رژیم های منطقه، کمک های کلان مالی، نظامی، سیاسی و تبلیغاتی در اختیار صدام قرار دادند، اما به هدف خود یعنی براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران نرسیدند. زیرا رزمندگان مسلمان و با ایمان ایران، دلیرانه و با رشادت، در برابر نیروهای متجاوز عراقی مقاومت کردند. سرانجام ارتش متجاوز رژیم صدام پس از تحمل شکست های پیاپی از نیروهای مسلح ایران اسلامی، به پشت مرزهای شناخته شده بین المللی رانده شد و در 29 مرداد سال 1367 هجری شمسی، براساس قطعنامه 598 سازمان ملل متحد، آتش بس میان دو کشور برقرار شد.در جمهوری اسلامی ایران همه ساله در سالگرد آغاز تجاوز عراق به ایران در 31 شهریور 1359 هجری شمسی، به پاس دفاع مقدس ملت مسلمان ایران در برابر این تجاوز، مراسمی به مدت یک هفته تحت عنوان "هفته دفاع مقدس"برگزار می شود.

دیدگاه تان را بنویسید