تقویم تاریخ؛ از آغاز امامت حضرت مهدی(ع) تا تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی
کد خبر: 28435

تقویم تاریخ؛ از آغاز امامت حضرت مهدی(ع) تا تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی

امروز دوشنبه سوم مهر سال 1402 هجری شمسی، برابر با نهم ربیع الاول سال 1445 هجری قمری و مطابق با بیست و پنجم سپتامبر سال 2023 میلادی است.

سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی (عج)

1185 سال پیش، در روز نهم ربیع الاول سال 260 هجری قمری:

درپی شهادت امام حسن عسکری (ع)، اولین روز امامت حضرت مهدی (عج) آغاز شد. ایشان فرزند امام حسن عسکری و از نوادگان پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است. حضرت مهدی (عج) به فرمان خداوند، از دیدگان مردم پنهان شد و تا سال 328 هجری قمری از طریق نایبان خاص خویش با مردم در ارتباط بود که به این دوره «غیبت صغری» می گویند . اما از آن پس دوره «غیبت کبری» آغاز شده که در آن، امام زمان هیچ جانشین خاصی برای خود تعیین نکرده است و بنابر توصیه ایشان، فقهای اسلام شناس، باتقوا و آگاه به زمان، جانشینان عام امام زمان (عج) محسوب می شوند. براساس احادیث متعدد و معتبر، آن حضرت با کمک یاران خاص خود، در زمانی که ظلم و بی عدالتی به بالاترین حد خود برسد، برای برقراری حکومت جهانی اسلام قیام خواهد کرد و عدل و داد را در سراسر زمین برقرار خواهد کرد.

 

 

آغاز ساخت مسجد گوهرشاد

IMG_20230925_093250

604 سال پیش در چنین روزی نهم ربیع الاول سال 841 هجری قمری:

ساختمان مسجد "گوهرشاد" در مشهد به دستور گوهرشاد خاتون آغاز شد. مسجد گوهرشاد در صحن جنوبی مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) واقع شده است. بانی آن، گوهرشاد بیگُم، همسر سلطان شاهرخ میرزا و جانشین امیر تیمور گورکانی، یکی از زنان نیکوکار و نامدار بوده است. این مسجد یکی از بناهای بسیار عالی است که کاشی‌ های مُعَرَّق و غیرمُعرّق آن، با چینی‌ های بسیار ممتاز برابری می‌ کند. این مسجد در ابتدا چهار در داشت و دارای چندین ایوان بود از جمله: ایوان مَقصوره با گنبدی بسیار عالی و دو گلدسته‌ ی بلند کاشی که ارتفاع آن 27 متر و گنبدی با حدود 50 متر ارتفاع. همچنین ایوان دارُ السَّعاده که سمت مرقد مطهر واقع شده و نیز ایوان غربی، جزئی از ساختمان مسجد گوهرشاد مشهد می‌ باشند.

 

 

تولد لو هسون، نویسنده بزرگ چین

IMG_20230925_093241

142 سال پیش در چنین روزی 25 سپتامبر 1881 میلادی:

«لو هسون» (Lu Xun) نویسنده بزرگ چین در قرن بیستم متولد شد. او یکی از چهره های برجسته ادبیات مدرن چین بود. نام اصلی او ژو شورن (Zhou Shuren) بود و با نام مستعار لو هسون به نویسندگی می پرداخت. کتاب های او به پیروزی انقلاب چین کمک بسیار کرد. او کوشید که در کتابها و مقالاتش مردم چین را که در پی تعرض مغول و اشغال چین در قرون وسطا و متعاقب آن مداخله گری قدرت های جهانی در قرون جدید و معاصر، به صورت انسانهایی شکیبا، قانع و آرامش طلب (توسری خور) درآمده بودند تکان دهد، به حرکت در آورد و فرهنگ سکوت و تحمل را از آنان بزداید. لو هسون «خود فریبی»، انفعال و برخی خصلت های بد از جمله سخن چینی، دو رویی، چاپلوسی، رشوه و ترس را نتیجه تاثیر حکومت مغولها بر چین می دانست. درحقیقت، فکر انقلاب فرهنگی چین از «لو» است. «لو» در طول 13 سال 21 کتاب نوشت از جمله: خاطرات یک دیوانه، ارزش جنگ افزار، فردا، توفان در فنجان چای، تاریخچه ادبیات چین، روشنایی سفید، خرگوش و گربه، برضد تجاوز و ....  .وی در نوشته هایش، قدرت های جهانی را پس از مغولها از عوامل بدبختی چین در قرن نوزدهم یشمار آورده است. لو هسون در سال 1936 درگذشت.

 

 

تولد ویلیام فاکنر، ادیب و نویسنده برجسته آمریکایی

IMG_20230925_093239

126 سال پیش در چنین روز ی برابر با بیست و پنجم سپتامبر 1897 میلادی:

"ویلیام فاکنر" (William Faulkner) ادیب و نویسنده برجسته امریکایی متولد شد. ویلیام فالْکنرْ، رمان ‌نویس امریکایی در 25 سپتامبر 1897م در ایالت می‌ سی‌ سی ‌پی امریکا به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در سطوح بالا ادامه نداد و برای امرار معاش به شغل های گوناگون پرداخت. با این وجود، در حالی که به کارهای معمولی اشتغال داشت چندین رمان منتشر کرد که موفقیتی نصیبش نگردید. فاکنر در سال‌های بعد رمان متعددی را انتشار داد تا اینکه به شهرت و ثروت دست یافت. وی پیوسته تحت تأثیر مسائل نژادی بود و بردگی را گناهی بزرگ می‌ دانست. فاکنر به سبب ژرف‌ بینی در مسائل عاطفی و محرومیت ‌های افراد انسان در درجه ‌های گوناگون فکری، و به سبب تجزیه و تحلیل دقیق گمراهی‌ ها و انحراف‌ ها در جامعه پوسیده و منحط، با شیوه نگارش خاص، مشهورترین رمان‌ نویس در ادبیات معاصر امریکا شناخته شده است. برخی از مهم ترین آثار فاکنر عبارتند از: تسخیرناپذیر، دهکده، آمرزش برای یک راهبه، تمثیل و محراب. فاکنر در سال 1950م به دریافت جایزه ادبی نوبل و در سال 1954م به دریافت جایزه پولیتزِر نایل آمد. ویلیام فاکنر سرانجام در ششم ژوئیه 1963م بر اثر حمله قلبی در 67 سالگی درگذشت.

 

 

درگذشت فقیه بزرگ آیت ‌اللَّه "میرزا ابوالقاسم کبیر قمی"

IMG_20230925_093237

89 سال پیش در چنین روزی برابر با سوم مهر 1313 شمسی:

فقیه بزرگ آیت ‌اللَّه "میرزا ابوالقاسم کبیر قمی" درگذشت. آیت ‌اللَّه شیخ ابوالقاسم کبیر قمی در سال 1262 ش متولد گردید و پس از طی مقدمات و سطوح در قم، از وجود آیات عظام: میرزا خلیل تهرانی نجفی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و سیدمحمد کاظم یزدی در نجف و میرزا محمد حسن آشتیانی در تهران بهره ‌های وافر یافت. شخصیت ‌های برجسته ‌ای همچون آیات عظام: امام خمینی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، آخوند ملا علی همدانی، سیدمصطفی صفایی خوانساری و ده‌ها عالم فاضل دیگر از جمله شاگردان ایشان می ‌باشند. آیت‌ اللَّه کبیر قمی سرانجام در سوم مهر 1313 ش برابر با پانزدهم جمادی ‌الثانی 1353 ق در 73 سالگی به رحمت ایزدی پیوست و در قم مدفون گردید.

 

 

درگذشت «غمام همدانی»، ادیب و شاعر ایرانی

IMG_20230925_093235

81 سال پیش در چنین روزی، سوم مهر سال 1321 هجری شمسی:

«محمد یوسف زاده» معروف به «غمام همدانی»، ادیب و شاعر ایرانی در همدان، درگذشت. غمام همدانی در منطق، فلسفه اسلامی و ادبیات بویژه شعر فارسی از مهارت و دانش زیادی برخوردار بود. وی علاوه بر فعالیت ادبی، از مبارزین پرشور مشروطه بود. اما زمانی که انقلاب مشروطه به انحراف کشیده شد و عمال استبداد در ردیف رهبران این جنبش قرار گرفتند، غمام همدانی از سیاست کناره گرفت و به نشر تعالیم اجتماعی و فعالیت ادبی پرداخت. تنها اثری که از غمام همدانی باقی است، دیوان اشعار اوست که کمتر از یک سوم اشعارش را دربر می گیرد.

 

 

تأسیس سازمان کنفرانس اسلامی

IMG_20230925_093232

54 سال پیش در چنین روزی برابر با بیست و پنجم سپتامبر 1969 میلادی:

سازمان کنفرانس اسلامی تأسیس شد. سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که با عضویت از ۵۷ کشور به گسترش بیش از چهار قاره است. سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. این سازمان بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ برگزار شد به عنوان یک نتیجه از آتش‌سوزی جنایی مسجد الاقصی در اشغال بیت المقدس تأسیس شد.

 

 

درگذشت حاج میرزا «عبدالکریم روشن تهرانی»، عارف و استاد معاصر ایرانی

31 سال پیش در چنین روزی، سوم مهر سال 1371 هجری شمسی:

حاج میرزا «عبدالکریم روشن تهرانی»، عارف و استاد معاصر ایرانی، درگذشت. او در سال 1282 هجری شمسی در تهران متولد شد. اشتیاق تفحص در مبانی عرفان و فلسفه، او را به سوی فراگیری علوم اسلامی کشاند. او دراین زمینه، از اساتید برجسته عصر خود دانش آموخت و پس از چندی خود در ردیف استادان برجسته عرفان قرار گرفت. حاج میرزا روشن تهرانی مدتی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس کرد و شاگردان بسیاری از محضر او بهره جستند.

 

 

درگذشت «ادوارد سعید» نویسنده و متفکر فلسطینی

IMG_20230925_093228

20 سال پیش، در روز بیست و پنجم سپتامبر سال 2003 میلادی:

«ادوارد سعید» نویسنده و متفکر فلسطینی، بر اثر بیماری سرطان درگذشت. وی در سال 1935 در خانواده ای مسیحی در شهر بیت المقدس متولد شد. ادوارد سعید در 17 سالگی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و موفق به گرفتن دکترا از دانشگاه هاروارد در رشته ادبیات تطبیقی شد. آنچه پروفسور سعید را در سطح جهان مشهور کرده است، دفاع بی وقفه و شجاعانه وی ازمردم و آرمان فلسطین بود. وی با کتاب ها و مقالات متعدد خود صدای مظلومیت مردم خود را به گوش جهان می رساند. این شخصیت برجسته فلسطینی در سال 1977 به عضویت مجلس ملی فلسطین درآمد، اما در سال 1991 در اعتراض به عملکرد رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین در مذاکره و سازش با رژیم صهیونیستی، از عضویت در مجلس ملی فلسطین خارج شد. ازجمله کتاب های ادوارد سعید می توان به «فرهنگ و امپریالیسم»، «سیاست های سلب مالکیت» و «پوشش خبری اسلام» اشاره کرد. اما بدون شک کتاب «شرق شناسی» ادوارد سعید که در سال 1978 منتشر شد، مهمترین اثر وی است. وی در این کتاب، توضیح می دهد که چگونه شرق شناسان به ابزاری در دست استعمارگران غربی برای توجیه غارت ثروت های ملت های مشرق زمین، تبدیل شده اند.

دیدگاه تان را بنویسید