اطلاعیه سپاهان درباره رأی کمیته انضباطی
کد خبر: 28071

اطلاعیه سپاهان درباره رأی کمیته انضباطی

باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در خصوص رأی غیرقطعی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اطلاعیه تفصیلی خود را صادر کرد.

به گزارش خودکارنیوز،کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پی آنچه «تخلف از قانون قراردادها» دانسته، باشگاه سپاهان را به کسر ۴ امتیاز و پرداخت ۴۰ میلیارد تومان جریمه محکوم کرد. در همین رابطه، باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در خصوص رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اطلاعیه تفصیلی خود را صادر کرد که متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

به اطلاع مردم شریف کشور و جامعه محترم فوتبال دوست ایران می‌رساند در پی رأی غیرقطعی صادر شده توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و صدور رأی علیه باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و کیان فوتبال ایران و در ادامه توضیحات اولیه باشگاه سپاهان که ساعاتی پیش منتشر شد، توضیحات تکمیلی زیر به منظور تنویر افکار عمومی ارائه می‌گردد:

اولاً ایرادی که در رسیدگی کمیته انضباطی به پرونده حاضر به چشم می‌خورد، حاکی از آن است که اعضای کمیته انضباطی ایراداتی را نسبت به قراردادهای منعقده باشگاه فولاد مبارکه سپاهان مطرح کردند که اساساً در ابلاغیه کمیته انضباطی وجود نداشته است؛ از همین رو پر واضح است که فرصتی برای ارائه لایحه دفاعیه و تهیه مستندات پیرامون موارد انتسابی، به صورت کتبی به باشگاه فولاد مبارکه سپاهان داده نشده است؛ این مسئله چگونگی اجرای عدالت در پرونده حاضر را مورد شک و تردید قرار می‌دهد.

سه مورد مزبور که در جلسه کمیته انضباطی طرح گردیده، به شرح ذیل می‌باشد:

یک) در خصوص موضوع پرداخت مبلغ هفده میلیارد تومان حق کارگزاری به ایجنت یک بازیکن، متأسفانه این موضوع همانگونه که اشاره شد بدون اینکه در گزارش کارگروه ناظر بر قراردادها مطرح شده باشد، به ‌یک باره در جلسه رسیدگی کمیته انضباطی مطرح می‌گردد.

این‌که چنین عددی به دلیل اشتباه تایپی، در نسخه اولیه قرارداد درج گردیده بود، صحت دارد؛ اما بلافاصله پس از اینکه باشگاه متوجه این خطا شد، حتی پیش از دریافت آی دی کارت بازیکن، نسبت به اصلاح فوری این موضوع اقدام و نسخه فیزیکی آن را در اختیار سازمان لیگ قرار داد.

با این حال و با وجود ارسال قرارداد اصلاحی، متأسفانه سازمان لیگ قرارداد قبلی را به کمیته انضباطی ارسال کرد که این موضوع منشأ تصمیم‌گیری کمیته انضباطی واقع گردید.

البته اشکال دیگر وارد شده از نظر اعضای کمیته انضباطی در جلسه رسیدگی آن بود که حتی مسئولیت کسر قرارداد بازیکنان و واریز وجه به حساب کارگزاران نیز نباید توسط باشگاه مورد قبول واقع می‌شد.

متن مورد اشاره در برخی قراردادهای باشگاه به شرح ذیل می‌باشد:

بنا به درخواست بازیکن، باشگاه متعهد خواهد بود مبلغ ... حق کارگزاری بابت فصل اول و در صورت ادامه حضور بازیکن در باشگاه برای فصل دوم مبلغ ... را از قرارداد بازیکن کسر و به حساب کارگزار بازیکن واریز نماید.

موضوعی که به روال عادی در قرارداد اکثر باشگاه‌های ایرانی وجود دارد و مخالفتی با متن ابلاغیه کارگروه ناظر بر قراردادها ندارد.

دو) مسئله دیگر در خصوص ادعای کمیته انضباطی مبنی بر تعهد باشگاه سپاهان به قبول پرداخت مالیات بازیکنان می‌باشد؛ ادعایی که قویاً از جانب باشگاه سپاهان تکذیب می‌شود.

متن پاراگراف مورد اشاره در قراردادهای باشگاه سپاهان به شرح ذیل می باشد :

«کلیه کسورات قانونی به عهده طرف دوم می‌باشد و طرف دوم موظف به تکمیل فرم مودیان مالیاتی و همچنین بیمه تأمین اجتماعی به مراجع قانونی است و باید یک نسخه از مفاصا حساب را تحویل باشگاه نماید. بدیهی است پرداخت قسط آخر قرارداد منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی و بیمه از جانب طرف دوم خواهد بود و در صورتیکه بازیکن نتواند اظهارنامه مالیاتی و بیمه ارائه نماید، نماینده باشگاه نسبت به کسر مبلغ آن از قرارداد اقدام می‌نماید. در صورت پرداخت مبلغ فوق توسط باشگاه طرف اول مجاز خواهد بود نسبت به دریافت این مبالغ از طرف دوم اقدام نماید. پرداخت جرایم انضباطی احتمالی طرف دوم صادره توسط رکن قضایی صاحب صلاحیت در فدراسیون فوتبال، ای اف سی و فیفا به عهده بازیکن است که در صورت پرداخت توسط باشگاه از مطالبات وی کسر می‌گردد.»

به هر حال باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در سال‌های اخیر هیچ گونه تعهدی بر پرداخت مالیات بازیکنان نداشته است؛ ضمن اینکه بندهایی با این مضمون در قرارداد بسیاری از باشگاه‌ها و بازیکنان وجود دارد که چنین نگاهی می‌تواند برای سایر باشگاه‌ها نیز خطر آفرین باشد.

سه) سومین ایراد مطرح شده در جلسه به ماده ۲۸ دستورالعمل ناظر بر قراردادها باز می‌گردد، این ماده از دستورالعمل ناظر بر قراردادها بیان می دارد::

“در قرارداد باید این حق برای بازیکن وجود داشته باشد که در صورت سقوط تیم به دسته پایین‌تر با پرداخت ۵۰ درصد از اصل قرارداد همان فصل از باشگاه جدا شود. پرداخت این مبلغ مشروط به این است که باشگاه به تعهدات مالی خود به طور کامل عمل کرده باشد.”

در قراردادهای باشگاه سپاهان چنین آمده است :

"در صورت سقوط تیم به دسته پایین‌تر، بازیکن می‌تواند با پرداخت ۵۰ درصد مبلغ دریافتی فصل قبل به باشگاه قرارداد خود با باشگاه را فسخ کند."

کمیته انضباطی معتقد است که منظور از«همان» در آیین‌نامه ابلاغی، فصل آینده است و باشگاه سپاهان احتمالاً با اهداف دیگری تفسیر به رأی نموده و سال گذشته را ذکر نموده است که این صد البته برداشت کمیته انضباطی برخلاف نیت باشگاه سپاهان است.

چهار) در خصوص دو مورد دیگر نیز متن کامل لایحه دفاعیه باشگاه سپاهان به‌زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا استنادات دقیق و استدلال‌های موثق باشگاه و جایگاه ادعاها و نتیجتاً رأی صادره مشخص شود.

این همه آن چیزی است که به عنوان تخلفات گسترده باشگاه سپاهان از آن یاد می‌شد ....

به نظر می‌رسد با عنایت به این طرز برخورد و صدور چنین آرایی، همه باشگاه‌ها از درشت و کوچک باید منتظر دریافت چنین احکامی باشند!

این در حالی است که قراردادهای باشگاه سپاهان از کیفیت نسبتا بالایی نیز در مقایسه با سایر باشگاه‌ها برخوردار است.

پنج) اینکه در ابتدای جلسه روز گذشته، نمایندگان باشگاه سپاهان ایراد وارد کردند که در کشورهایی که سیستم فیرپلی مالی وجود دارد، بدنه قضایی خاصی برای این موضوع ایجاد شده است دقیقا به همین دلیل بود که اساساً ماهیت چنین پرونده‌هایی حقوقی است و اعضای کمیته انضباطی که همه چیز را با خط‌کش تخلف می‌بینند، نباید به چنین پرونده‌هایی رسیدگی کنند.

تمام تخلفات احراز شده برمبنای وجود عنصر روانی مورد حکم قرار گرفتند در حالی‌که در حقوق جزا و در مبحث تخلف اساساً چیزی به عنوان عنصر روانی وجود ندارد؛ این مبحثی است که صاحب‌نظران را به گفت‌وگو در مورد آن فرامی‌خوانیم.

شش) در خصوص احتساب رفتار باشگاه فولاد مبارکه سپاهان به عنوان مصداق سوءاستفاده از حق که کمیته محترم انضباطی به عنوان مهم‌ترین استدلال رأی خود مطرح نموده‌اند، متاسفانه این کمیته به وادی کلی‌گویی و عدم احراز عناصر سوءاستفاده از حق در رفتار باشگاه سپاهان افتاده و مبانی حقوقی سوءاستفاده از حق را تشریح ننموده است.

به دوستان کمیته انضباطی گفته شد وارد شدن شما به این مسیر انتهایی نخواهد داشت و هر رویه‌ای ایجاد شود، در آینده نیز قابل استناد خواهد بود؛ رفتار کمیته انضباطی وقت در «پرونده سرباز احمدی» و «پرونده هوادار سپاهان» که دو رفتار کاملاً متناقض بود، یادآوری شد. اما دوستان تاکید داشتند هیچ یک از اعضای فعلی، آن زمان و در جریان صدور آن آرا حضور نداشتند و مطمئن باشید با بقیه تیم‌ها نیز همین رفتار خواهد شد .

البته امیدواریم این نوع برخورد از سوی کمیته انضباطی در همین نقطه متوقف شود و عزیزانی که روحشان در تب گرفتار کردن سپاهان در چنین پرونده‌ای می‌سوخت، کمی آرام بگیرند و لااقل با بقیه این چنین نکنند!

البته بماند که دوستان کارگروه در جلسه ادعا نمودند که پرونده باشگاه دیگری را به دادگاه ارجاع داده‌اند اما مشخص نشد چرا این موضوع به کمیته انضباطی و آن هم با پیوست خاص رسانه‌ایِ اعمال شده برای باشگاه سپاهان، ارجاع نشده و یا دیر ارسال گردیده است؟! چرا دوستان که دستگاه نیت‌سنجی داشتند، با استفاده از این دستگاه قرارداد یک باشگاه دیگر با بازیکن خود را که نسبت به فصل قبل نزدیک به ۹۹ درصد کاهش یافته به کمیته انضباطی ارجاع نداده‌اند.

هفت) در این جلسه باشگاه سپاهان تأکید داشت که رسیدگی به چنین پرونده‌هایی نباید بصورت ترافعی انجام بپذیرد، بلکه در یک مطالعه تطبیقی در هر انجمنی که فیرپلی مالی اجرایی شده، پرونده باشگاه متخلف توسط افسر مربوطه به رکن قضایی ارجاع شده و به شکل یک پرونده عمومی مورد رسیدگی قرار گرفته است تا باشگاه‌ها روبروی همدیگر قرار نگیرند و نهایتاَ نیز گفته شد اگر باشگاه سپاهان نیز شکایتی دارد، طرح نماید.

هشت) از انتقادات جدی وارد به رأی صادره نیز اینکه در انتها مشخص نیست اعتراض باشگاه‌های مربوطه مقبول واقع شده و یا رد شده است !

این موضوع اتفاقاً در ادامه رسیدگی و مراجعه به CAS اهمیت بسزایی دارد زیرا آن شاکی که خواسته‌اش مقبول واقع شده، بایستی به دادرسی در «دادگاه داوری ورزش» فراخوانده شود و اکنون مشخص نیست شکایت تیم‌های دیگر از نظر کمیته انضباطی چه سرنوشتی پیدا کرده است.

نه) انتقاد دیگر وارد به رأی، صدور رأی بسیار فراتر از تنبیهات مندرج در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال است که در تاریخ ورزش ایران بی سابقه است؛ چراکه در تمام سیستم‌های دادرسی در خصوص فیرپلی مالی، مجازات‌ها به مرور افزایش پیدا می‌کند و کسر امتیاز جزو موارد نادر محسوب می‌شود.

سپاهان اولین و احتمالاً آخرین باشگاه دنیاست که به دلیل عدم رعایت مفاد دستورالعملی که موارد متعددی از آن خلاف مقررات فیفاست، به کسر امتیاز محکوم می‌شود!

ده) در جلسه رسیدگی روز گذشته، نیات و اهداف وضع این قانون نیز مورد بررسی قرار گرفت و همگان اذعان داشتند در موارد متعددی قانون به بدترین شکل نوشته شده است.

یازده) در پایان بار دیگر ضمن تأکید همه‌جانبه به هواداران ارزنده و دلیر سپاهان و مردم شایسته اصفهان و دیگر علاقمندان فوتبال غیر دوقطبی، درخصوص حفظ آرامش و متانت و پرهیز از هرگونه اقدامات هیجانی، صمیمانه از این‌که نقطه نظرات و نگرانی‌های خود را از مسیر و رفتار توأم با وقار به مراجع ذی‌ربط منعکس می‌نمایند، سپاسگزاریم و یادآوری می‌نماییم دپارتمان حقوقی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با تمامی ظرفیت‌های علمی و ورزشی خود از مبادی ملی و بین‌المللی این امر را برای احقاق حقوق حقه خود پیگیری می‌نماید.

 

باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان

۲۲ شهریور ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید