اردن: خواستار برقراری روابط با ایران هستیم
کد خبر: 23050

اردن: خواستار برقراری روابط با ایران هستیم

وزیر خارجه اردن در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، تأکید کرد که اردن مانند همه کشورهای عربی، خواستار برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصل عدم مداخله در امور داخلی و همکاری است.

 به گزارش خودکارنیوز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه در یک تماس تلفنی با ایمن الصفدی همتای اردنی خود، روابط بین دو کشور و تحولات منطقه را بررسی کرد.

پایگاه خبری «رؤیا الاخباری» به نقل از الصفدی گزارش داد، اردن مانند همه کشورهای عربی، خواستار برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصل عدم مداخله در امور داخلی و همکاری است که به سود دو کشور و منطقه باشد.

وزیر خارجه اردن همچنین تأکید کرد که باید برای بررسی مسائل مختلف از جمله وضعیت مرزهای اردن و سوریه و چالشهایی که قاچاق مواد مخدر به اردن ایجاد کرده است،  گفت‌وگوی عملی، شفاف و صریحی صورت گیرد.

پیش از این نیز، ممدوح العبادی نماینده پارلمان اردن عادی‌سازی روابط اردن و ایران را یک «وظیفه ملی» دانست و تأکید کرد که این مسئله، فقط در راستای گسترش افقهای اقتصادی نیست، بلکه در راستای توازنی است که برای مقابله حتمی با طرحهای راستگرایان اسرائیلی است(جزئیات بیشتر).

امیرعبداللهیان و الصفدی همچنین توافق کردند که دیدارهای امنیتی بین دو کشور برای حل مسائل موجود و همچنین تماس سیاسی بین دو وزیر ادامه یابد تا به حصول توافقاتی ختم شود که پایه‌گذار روابط آینده باشد؛ روابطی که بر مبنای همکاری باشد و در تقویت امنیت، ثبات و همکاری منطقه نقش ایفا کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تهران مایل به توسعه روابط با اردن است، گفت که ایران، از نقش «امان» در منطقه، قدردانی می‌کند. الصفدی نیز بار دیگر تأکید کرد که از توافق تهران-ریاض استقبال و از آن حمایت می‌کند و آن را گام اصلی برای حل تنشهای منطقه و تقویت امنیت و ثبات می‌داند.

وزرای خارجه ایران و اردن، همچنین مسئله فلسطین را بررسی و توافق کردند که در سریعترین زمان ممکن، راههای حل مشکلات مربوط به از سرگیری روابط بین دو کشور برادر را بررسی کنند. الصفدی و امیرعبداللهیان تأکید کردند که این روابط باید به حالت عادی بازگردد تا به سود منافع امان-تهران باشد و به پایان تنشهای منطقه‌ای منتهی شود.

الصفدی هم در پایان تأکید کرد که موضع اردن در قبال حمایت از برادران فلسطینی، تغییر نمی‌کند و در راستای صلح عادلانه و فراگیر بر اساس راهکار دو دولتی است که به تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف منتهی شود. 

این در حالی است که «محمد ابو رمان» وزیر پیشین فرهنگ و جوانان اردن، اسفند ماه گذشته با اشاره به اینکه اکنون فرصت مناسبی برای احیای روابط اردن و ایران است، تأکید کرد که احیای این روابط اکنون یک امر دیپلماتیک ضروری است.

وی با بیان اینکه احیای روابط ایران و اردن ضروری است، پیش‌بینی کرد که به زودی همه موانع بر سر راه احیای این روابط برداشته خواهد شد.

اردن از جمله کشورهایی بود که از حصول توافق بین ایران و عربستان سعودی استقبال کرد و در همین ارتباط وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای ابراز میدواری کرد که این توافق به تقویت امنیت و ثبات در منطقه ، حفظ حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی این کشورها و نیز حفظ منافع مشترک کمک کند.

دیدگاه تان را بنویسید