تقویم تاریخ؛ از تولد پروین اعتصامی تا شهادت مهدی باکری
کد خبر: 21997

تقویم تاریخ؛ از تولد پروین اعتصامی تا شهادت مهدی باکری

امروز پنجشنبه، بیست و پنجم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با 23 شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با شانزدهم مارس سال 2023 میلادی است.

درگذشت ناصر کبیر، عالم و مجاهد بزرگ مسلمان

IMG_20230316_091546

1140 سال پیش، در روز بیست و سوم شعبان سال 304 هجری قمری:

 «ابومحمد، حسن بن علی اُطروش» ملقب به «ناصر کبیر»، عالم و مجاهد بزرگ از نوادگان پیامبر اکرم (ص) درگذشت. وی در سال 230 ه.ق در مدینه متولد شد و پس از آنکه عباسیان تعدادی از خاندان پیامبر ازجمله امام حسن عسکری (ع) و پدر حسن اطروش را به شهر سامرا در شمال بغداد تبعید کردند ، او نیز به این شهر برده شد. حسن بن علی، علوم دینی را در بغداد و کوفه فراگرفت و به عالمی برجسته تبدیل شد که از ذوق شاعری نیز بهره فراوان داشت . وی در فعالیت های سیاسی نیز شرکت داشت و در دوران قیام و حکومت علویان در طبرستان در شمال ایران ، به این منطقه رفت. حسن اطروش پس از سقوط این حکومت، بار دیگر آن را احیا کرد و با عدل و داد بر بخش بزرگی از شمال ایران فرمانروایی کرد . به علاوه، این نواده رسول اکرم (ص) در تبلیغ دین جدش کوشش بسیار کرد و دهها هزار تن را به دین اسلام درآورد . این عالم بافضیلت ، باوجود اشتغال به سیاست و مبارزه ، تعلیم شاگردان و تألیف و نگارش کتاب را فراموش نکرد . دهها کتاب از وی برجای مانده که از جمله آنها می توان از «البساط»، «تفسیر الاطروش» و «الامامة الکبیر» نام برد.درگذشت ناصر کبیر، عالم و مجاهد بزرگ مسلمان

 

 

درگذشت شرف الدین، محدث و ادیب بزرگ 

IMG_20230316_091549

711 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم شعبان سال 733 هجری قمری:

«حسین بن عبدا... طیبی» (Tayyebi) ملقب به شرف الدین، محدث و ادیب بزرگ قرن هشتم هجری قمری درگذشت . او در علوم معانی و بیان و ادبیات عرب، از بزرگان عصر خود به شمار می رفت. طیبی به تدریس تفسیر قرآن و روایت حدیث اهتمام فراوان داشت. از آثار حسین بن عبدا طیبی می توان به کتب «تفسیر قرآن» و «شرح مشکوة» (Meshkat) اشاره کرد.

 

 

تولد عبدالرحمان جامی، یکی از بزرگترین شاعران ایرانی 

IMG_20230316_091552

627 سال پیش در چنین روزی، بیست و سوم شعبان سال 817 هجری قمری:

«نورالدین عبدالرحمان جامی»، بزرگترین شاعر وادیب ایرانی قرن نهم هجری قمری در شهر جام (تربت جام) ـ در استان خراسان در شمال شرقی ایران ـ  چشم به جهان گشود. وی از نوجوانی به آموختن علوم مختلف پرداخت. جامی به هنگام جوانی به سمرقند رفت و علوم دینی و ادبیات و تاریخ را در آنجا فراگرفت و سپس به سیر و سفر پرداخت . در زمانی که شهر هرات رونقی بسزا داشت ، در آن شهر می زیست و به عارف جام معروف بود. او به خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) ارادت و عقیده ای راسخ داشت و هرگز مدح زورمندان و پادشاهان را نگفت . از این شاعر و ادیب ایرانی، آثار منظوم و منثور بسیاری برجای مانده که از میان آنها می توان به «هفت اورنگ»، «سلسله الذهب» و «بهارستان» اشاره کرد. عبدالرحمان جامی در سال 898 هجری قمری، درگذشت.

 

 

تولد پروین اعتصامی، نویسنده و شاعر باستعداد 

IMG_20230316_091556

116 سال پیش، در روز بیست و پنجم اسفند سال 1285 هجری شمسی:

«پروین اعتصامی»، نویسنده و شاعره با استعداد و خوش ذوق ایرانی در شهر تبریز ـ در شمال غربی ایران ـ در خانواده ای اهل فضل و ادب، متولد شد. پدرش یوسف اعتصام الملک از مترجمان و نویسندگان نام آور دوران خویش بود و منزلش میعادگاه ادیبانی چون ملک الشعرای بهار و علامه دهخدا بود. پروین اعتصامی ادبیات ایران و عرب را نزد پدر آموخت و از کودکی، ذوق و استعداد او در سرودن شعر آشکار شد. وی در طول تحصیل بهترین شاگرد مدرسه بود و پس از اتمام دوره دبیرستان در تبریز به تدریس پرداخت. پروین اعتصامی در تمام سفرها همراه پدر بود و در جریان سفرهای داخل و خارج ، تجربه های بسیاری اندوخت و در اشعارش از آنها بهره گرفت . از پروین اعتصامی دیوان شعری به جای مانده که قصاید ، قطعات ، مثنوی ها و غزلیات او را شامل می شود و مضامین متعالی انسانی، اخلاقی و اجتماعی را در آنها یروده است. پروین اعتصامی، شاعری واقعگرا و اجتماعی است. او مانند شاعران بزرگ ایران به اصول اخلاقی و دینی اعتقادی استوار دارد و بیش از هرچیز به لطف و عنایت پروردگار امیدوار است. مضامین عرفانی، اخلاقی و دینی در همه اشعار او به هم آمیخته است. این شاعره گرانقدر در سال 1320 هجری شمسی در 35 سالگی درگذشت.

 

 

اشغال چکسلواکی توسط نیروهای مسلح نازی

IMG_20230316_091559

84 سال پیش در چنین روزی شانزدهم مارس سال 1939 میلادی:

در حالی که هنوز جنگ جهانی دوم آغاز نشده بود ، کشور چکسلواکی به اشغال نیروهای مسلح آلمان نازی درآمد. بدین ترتیب پس از اتریش ، جمهوری چکسلواکی، دومین کشوری بود که به اشغال آلمان هیتلری درآمد. ارتش آلمان در روز 30 سپتامبر سال 1938 میلادی، ناحیه سودت را در چکسلواکی اشغال کرد و سپس در این روز تمامی خاک این کشور را تصرف کرد.

 

 

درگذشت سلما لاگرلوف، نویسنده سوئدی

IMG_20230316_091602

83 سال پیش در چنین روزی شانزدهم مارس سال 1940 میلادی:

خانم «سلما لاگرلوف» (Selma Lagerlof)، نویسنده سوئدی درگذشت. وی درسال 1858 متولد شد و پس از پایان تحصیلاتش به تدریس و نوشتن داستان مشغول شد. گرلوف اولین زنی بود که در سال 1909 موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد. از کتاب های وی می توان به «افسانه گوستابرلینگ»، «افسانه عیسی» و «رشته های نامرئی» اشاره کرد.

 

 

قتل کمال جنبلاط، سیاستمدار برجسته لبنانی

IMG_20230316_091606

46 سال پیش در چنین روزی شانزدهم مارس 1977 میلادی:

"کمال جُنبَلاط" سیاست‌مدار برجسته لبنانی به قتل رسید. کمال جُنْبَلاط ، در 6 دسامبر 1917 م در جنوب بیروت به دنیا آمد. جنبلاط از سال 1952 به بعد، فعالانه در جناح مخالف دولت به کار پرداخت و توانست بشارةالخوری، رئیس جمهوری وقت لبنان را سرنگون سازد. وی از سال 1965 م تدریجاً مواضع رادیکالی انتخاب کرد و جبهه چپ طرفدار شوروی را به وجود آورد. کمال جنبلاط پس از جنگ شش روزه 1967 بین اعراب و اسرائیل به صورت یکی از طرفداران جدی نهضت مقاومت فلسطین درآمد. جنبلاط در سال 1972 م دبیر کل جبهه عربی حمایت از فلسطین شد و در تابستان 1976 م با ورود نیروهای نظامی سوریه به لبنان به شدت مخالفت کرد. وی به منظور خنثی کردن برنامه‌های سوریه ، سفرهایی به اروپا و جهان عرب انجام داد که البته بی‌نتیجه ماند و پس از اعلام مشروعیت حضور ارتش سوریه در خاک لبنان در کنفرانس سران عرب ، مجبور به پذیرش این وضعیت شد گرچه دشمنی خود را با سوریه تا آخر ادامه داد . کمال جنبلاط سرانجام در نیمه مارس 1977 م توسط مخالفانش در 60 سالگی به قتل رسید.

 

 

شهادت مهدی باکری از فرماندهان شجاع دفاع مقدس

IMG_20230316_091612

 38 سال پیش، در روز بیست و پنجم اسفند سال 1363 هجری شمسی: 

«مهدی باکری» از فرماندهان شجاع و با تدبیر دوران دفاع مقدس مردم ایران در برابر تهاجم ارتش رژیم صدام، به شهادت رسید. وی در سال 1333 ش در شهر میاندوآب در شمال غرب ایران متولد شد و در همان کودکی مادرش را از دست داد. برادر وی نیز به دلیل مخالفت با رژیم خودکامه پهلوی به دست مأمورین رژیم به شهادت رسید. باکری از دوران دبیرستان فعالیت های انقلابی را شروع کرد و در دانشگاه به آنها شدت بخشید، به طوری که تحت تعقیب مأموران امنیتی رژیم شاه قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ش، این مبارز ظلم ستیز به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درآمد و به علت ابراز لیاقت، مدتی را به عنوان دادستان دادگاه انقلاب و سپس شهردار ارومیه (در شمال غرب ایران)، به خدمت پرداخت. با شروع جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، باکری به جبهه های نبرد رفت و پس از چندی با توجه به شجاعت و درایتش، به فرماندهی لشگر عاشورا منصوب شد. با این حال وی همواره در خط مقدم نبرد حضور داشت و به همین دلیل چند بار مجروح شد. سرانجام این فرمانده خستگی ناپذیر در عملیات بدر مورد اصابت تیر مستقیم دشمن قرار گرفت و به آرزویش یعنی شهادت نائل شد.

 

 

بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم بعث عراق

IMG_20230316_091615

35 سال پیش درچنین روزی، بیست و پنجم اسفند سال 1366 هجری شمسی:

رژیم بعث عراق، شهر کردنشین حلبچه ـ در شمال شرقی عراق ـ را بی رحمانه هدف بمباران شیمیایی قرار داد . این بمباران در شرایطی آغاز شد که رژیم سابق عراق از یک طرف از مقابله با نیروهای مسلمان ایرانی و مبارزان کرد عراقی ناتوان شده بود و از طرف دیگر مردم مسلمان حلبچه به دلیل ظلم و ستم بی اندازه صدام، از رزمندگان جمهوری اسلامی ایران استقبال کردند و در نتیجه، با انتقامجویی وی مواجه شدند. در جنایت هولناک رژیم سابق عراق در حلبچه، متجاوز از پنج هزار انسان بی گناه به فجیع ترین وضع در اثر استنشاق گازهای سمی به کام مرگ کشیده شدند. اما کشورهای غربی که خود فناوری و ابزار لازم را برای تولید سلاح شیمیایی، در اختیار رژیم عراق قرار داده بودند، در برابر این جنایت وحشتناک و بی سابقه، هیچ اقدامی انجام ندادند .

 

 

موافقت مردم کریمه برای الحاق به روسیه 

IMG_20230316_091620

9  سال پیش در چنین روزی شانزدهم مارس سال 2014 میلادی:

مردم کریمه در همه پرسی به الحاق به خاک روسیه رای مثبت دادند. در پی سقوط دولت ویکتور یانکوویچ رئیس جمهوری اوکرین و تنش در روابط روسیه و اوکراین ناوگان نظامی روسیه در بندر سواستوپل کنترل خاک کریمه را دست گرفته و سپس نظامیانی از روسیه وارد کریمه شدند. دولت روسیه برای مشروعیت دادن به این اقدام همه پرسی در کریمه برگزار کرد با توجه به اینکه اکثریت جمعیت کریمه روس تبار بودند انتظار رای مردم کریمه به الحاق به روسیه دور از انتظار نبود.

دیدگاه تان را بنویسید