تقویم تاریخ؛ از حمله روسیه به سوئد تا روز جهانی بهداشت
کد خبر: 22598

تقویم تاریخ؛ از حمله روسیه به سوئد تا روز جهانی بهداشت

امروز جمعه ، هجدهم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با شانزدهم رمضان سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفتم آوریل سال 2023 میلادی است.

درگذشت ابن زملکانی، فقیه و محدث مشهور مسلمان

717 سال پیش در چنین روزی ، شانزدهم رمضان سال 727 هجری قمری :

ابن زملکانی ( Ebn-e Zamlakani )، فقیه، محدث و ادیب مشهور دمشقی، درگذشت. او علم و دانش را نزد اساتید و علما آموخت و به یادگیری علوم دینی و حدیث همت گماشت و بیست ساله بود که اجازه صدور فتوا یافت. او در کنار مشاغلی چون قضاوت، به تعلیم و تعلم نیز ادامه داد و در بسیاری از مدارس دمشق به تدریس مشغول شد. از جمله آثار ابن زملکانی می توان به کتاب «البرهان الکاشف عن اعجاز القرآن» اشاره کرد.

 

 

درگذشت ابوالعباس مقریزی، دانشمند و مورخ مسلمان

599 سال پیش، بنا بر برخی روایات در چنین روزی ، شانزدهم رمضان سال 845 هجری قمری :

«تقی الدین ابوالعباس مقریزی»، دانشمند و مورخ بزرگ مسلمان، درگذشت. وی در قاهره متولد شد و برای تحصیل علم و دانش به شهرهای بزرگ دنیای اسلام سفر کرد و در علوم مختلف دینی مهارت یافت. او مدتی در قاهره به شغل قضاوت مشغول بود. مقریزی به تاریخ علاقه بسیار داشت و در این زمینه تالیفات متعددی از خود برجای نهاد که از میان آنها می توان به کتاب «السلوک لمعرفه الملوک» در زمینه تاریخ مصر اشاره کرد .

 

 

حمله روسیه به سوئد

IMG_20230407_102357

302 سال پیش، در روز هفتم آوریل سال 1721 میلادی:

پتر کبیر، امپراتور روسیه ، به کشور سوئد  حمله کرد . روسیه و سوئد به همراه لهستان و دانمارک ، از سال 1700 میلادی درگیر جنگ های شمالی بودند. در زمان تهاجم ارتش روسیه به سوئد ، این کشور با دیگر طرف های جنگ، صلح کرده بود و قصد داشت با روسیه نیز صلح کند ، اما پتر کبیر که درپی کشورگشایی بود ، با سپاه آماده و مجهز خود ارتش سوئد را شکست داد و پیمان صلح نوشتاد را به این کشور تحمیل کرد. براساس این پیمان ، قسمت هایی از خاک سوئد و همچنین فنلاند که در اشغال سوئد بود، به روسیه واگذار شد. به این ترتیب از قدرت سوئد به اندازه زیادی کاسته شد و در مقابل، روسیه به یک قدرت بزرگ اروپایی تبدیل شد.

 

 

تولد گابریلا میسترال، شاعر و نویسنده مشهور شیلی

IMG_20230407_102401

134 سال پیش در چنین روزی، هفتم آوریل سال 1889 میلادی:

خانم «گابریلا میسترال» (Gabriela Mistral)، شاعر و نویسنده معروف آمریکای لاتین، در شیلی متولد شد.در آثار این شاعر آمریکای لاتین ، تجلیل از مقام مادر و عواطف و احساسات او جلب نظر می کند . گابریلا میسترال اولین شاعر از آمریکای لاتین بود که در سال 1945 به دریافت جایزه نوبل ادبیات نائل آمد . وی آثار برجسته خود را تحت عنوان عمومی گابریلا منتشر کرده است. این نویسنده و شاعر معروف شیلیایی در سال 1957 درگذشت.

 

 

تولد آنه ماری شیمل، اسلام شناس آلمانی

IMG_20230407_102405

101 سال پیش، در روز هفتم آوریل سال 1922 میلادی:

خانم «آنه ماری شیمل» (Annemarie Schimmel)، اسلام شناس آلمانی متولد شد. وی به شناخت تمدن اسلامی بسیار علاقه داشت و در 19 سالگی ، مدرک دکترای خود را در رشته مطالعات اسلامی از دانشگاه برلین دریافت کرد. خانم شیمل سال های متمادی در دانشگاه های آلمان ، آمریکا و ترکیه به تدریس تاریخ ادیان و عرفان اسلامی پرداخت. وی علاوه بر زبان های آلمانی و انگلیسی ، برای آشنایی بیشتر با موضوعات اسلامی ، زبانهای عربی، فارسی، ترکی، اردو و بنگالی را نیز فرا گرفت. این اسلام شناس آلمانی به عرفان اسلامی و شخصیت هایی چون حافظ و مولوی - از شاعران و عرفای بزرگ ایرانی - علاقه خاصی داشت. پروفسور شیمل بارها موفق به دریافت جوایز و مدارک افتخاری شد . وی کتاب های متعددی نگاشته است که ازجمله آنها می توان به «محمد (ص) رسول خدا»، «زن در عرفان و تصوف اسلامی»، «جلال الدین رومی» و «غزلیات شرقی» اشاره کرد.خانم شیمل در سال 2003 درگذشت.

 

 

درگذشت هنری فورد، مخترع و دانشمند آمریکایی

IMG_20230407_102409

76 سال پیش در چنین روزی، هفتم آوریل سال 1947 میلادی:

«هنری فورد» (Henry Ford)، مخترع و دانشمند آمریکایی در 84 سالگی درگذشت. وی در سال 1863 میلادی در خانواده ای فقیردر گرین فیلد آمریکا متولد شد . فورد در کودکی به ساعت سازی و در جوانی به شغل مکانیکی روی آورد اما هنگام مرگ، یک امپراتوری بزرگ در صنعت اتومبیل به وجود آورده بود. فورد همچنین، یکی از مخترعین اتومبیل محسوب می شود.

 

 

روز جهانی بهداشت

IMG_20230407_102413

 75  سال پیش در چنین روزی ، سازمان بهداشت جهانی اولین مجمع جهانی بهداشت را برگزار کرد و نخستین اساسنامه کنفرانس بین المللی بهداشت توسط سازمان بهداشت جهانی تدوین شد. مجمع همچنین تصمیم گرفت از سال ۱۹۵۰ به بعد ، هفتم آوریل هر سال به عنوان روز جهانی بهداشت، نامگذاری و تعیین شود. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود.

 

 

آزادی امام خمینی از زندان رژیم پهلوی

IMG_20230407_102417

59 سال پیش در چنین روزی، هجدهم فروردین سال 1343 هجری شمسی:

در پی اعتراضات و مبارزات مردم مسلمان ایران، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آزاد شدند . ایشان در نیمه شب پانزدهم خرداد سال 1342 هجری شمسی، پس از سخنرانی افشاگرانه علیه رژیم شاه ، توسط ماموران امنیتی رژیم دستگیر و به زندان منتقل شدند. پس از دستگیری امام خمینی (ره)، تظاهرات وسیعی در سراسر ایران برای آزادی ایشان برگزار شد . واکنش شدید مردم، موجب شد رژیم شاه ، امام (ره) را از زندان به خانه ای در تهران منتقل کند و ایشان را تحت نظر قرار دهد. اما ادامه اعتراضات مردم و علما ، سرانجام رژیم شاه را وادار کرد که به آزادی امام خمینی (ره) تن دهد. پس از اطلاع مردم از آزادی رهبرشان ، در سراسر ایران مراسم جشن و شادمانی برپا شد.

 

 

درگذشت آیت الله کشمیری، عارف بزرگ ایرانی

IMG_20230407_102423

24 سال پیش در چنین روزی، 18 فروردین 1378 شمسی:

 عالم و عارف بزرگوار آیت‌ اللَّه "سید عبدالکریم کشمیری" درگذشت. آیت‌ اللَّه سیدعبدالکریم کشمیری در سال 1305 ش (1345ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از فراگیری دروس مقدمات در نجف، در حلقه درس خارج آیات عظام: سید ابوالقاسم خویی، سیدعبدالاعلی سبزواری، سید عبدالهادی شیرازی و شیخ محمدکاظم شیرازی قرار گرفت. آیت‌ اللَّه کشمیری به دلیل هوش سرشار خویش توانست در کوتاه‌ترین زمان، درجه اجتهاد را از آیت ‌اللَّه خویی دریافت کند و به تدریس سطوح عالی فلسفه در حوزه بپردازد. پشتکار آیت‌ اللَّه کشمیری در تدریس به گونه ‌ای بود که روزانه 11 کرسی درس اعم از فقه، اصول، فلسفه و ادبیات عرب برای ایشان برپا می‌ شد. افزون بر تدریس، پژوهش و نگارش. در سیر معنوی و تهذیب نفس نیز به مراتب عالی دست یافت و صاحب کرامت‌هایی گردید. در پی سخت‌گیری‌های رژیم بعث عراق، به طور پنهانی همراه خانواده، راهی ایران شد و در مرز ایران و عراق، همه نوشته ‌های علمی ایشان به دست نیروهای امنیتی رژیم بعث عراق افتاد. آیت‌ اللَّه کشمیری از آن پس در شهر مقدس قم اقامت گزید و به تهذیب نفس، پرورش شاگردان و انجام امور مذهبی و علمی همت گماشت. سرانجام این عارفبزرگ  و عالم برجسته در 18 فروردین 1378 ش برابر با بیستم ذی‌حجه 1419 ق پس از طی یک دوره بیماری در 73 سالگی وفات نمود و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید