تقویم تاریخ؛ از حمله کره شمالی به کره جنوبی تا شهادت حجاج ایرانی در خانه خدا
کد خبر: 25179

تقویم تاریخ؛ از حمله کره شمالی به کره جنوبی تا شهادت حجاج ایرانی در خانه خدا

امروز یکشنبه چهارم تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با ششم ذی الحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با 25 ژوئن سال 2023 میلادی است.

تولد ابوعلی محمد بن همام از علما و محدثین مشهور ایرانی

1186 سال پیش (بنا به روایات تاریخی) در چنین روزی، ششم ذیحجه سال 258 هجری قمری:

«ابوعلی محمد بن همام» (Hammam)، از علما و محدثین مشهور ایرانی، متولد شد. او در بغداد زندگی می کرد و در محضر بسیاری از علمای عصر خود تعلیم دید و با علم حدیث بخوبی آشنایی داشت. همچنین این دانشمند مسلمان شاگردان بسیاری تربیت کرد که بعدها بسیاری از آنان دانشمندانی برجسته در علم حدیث و دیگر علوم اسلامی شدند. از ابن همام، آثاری درباره تاریخ پیشوایان دین اسلام، به جای مانده است.

 

 

بازگشت بردگان سیاهپوست آمریکا به آفریقا 

IMG_20230625_085659

201 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم ژوئن سال 1822 میلادی:

گروهی از بردگان سیاهپوست آمریکا که توسط مالکان سفید پوست خود آزاد شده بودند، به آفریقا بازگشتند و در سرزمینی که امروزه لیبریا خوانده می شود، مسکن گزیدند. سیاهپوستان آمریکا از اوایل قرن نوزدهم میلادی، نهضتی را آغاز کردند که هدف آن رهایی از یوغ سفید پوستان و تاسیس یک کشور برای سیاهپوستان بود. به همین جهت گروهی از سیاهپوستان آمریکا پس از تحمل سال ها رنج و استثمار با کمک انجمن کوچ نشینی این کشور، به غرب آفریقا کوچیدند و کشور لیبریا را تاسیس کردند. این کشور ابتدا مانند یکی از ایالت های کشور آمریکا اداره می شد، اما درسال 1847 میلادی در این سرزمین نظام جمهوری برقرار شد و اولین رئیس جمهوری آن جوزف رابرتس نیز برده ای اهل ایالت ویرجینیا بود.

 

 

حمله کره شمالی به کره جنوبی

IMG_20230625_085703

73 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم ژوئن سال 1950 میلادی:

پس از تحریکات گسترده آمریکا، کره شمالی به کره جنوبی حمله کرد و به سرعت به طرف جنوب پیشروی کرد. اما با تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و پانزده کشور دیگر نیروهای نظامی خود را جهت مقابله با کره شمالی و دفاع از کره جنوبی به منطقه اعزام کردند. نیروهای آمریکایی با کمک نیروهای کره جنوبی، پیشروی ارتش کره شمالی را متوقف کردند و حتی توانستند این کشور را اشغال کنند. اما ورود ارتش چین به جنگ به نفع کره شمالی، این کشور را از اشغال آمریکا خارج کرد. دراین میان مذاکره برای آتش بس آغاز و در سال 1953 پیمان آتش بس امضا شد. که براساس آن، مرزهای سابق دو کشور پابرجا ماند. اما تاکنون قرارداد رسمی صلح میان دو کره امضا نشده است و رقابت بین کره شمالی و کره جنوبی همچنان ادامه دارد. با وجود این، به دلیل تمایل شدید مردم این دو کشور به اتحاد مجدد، تلاش هایی در جهت یکپارچگی دو کره در جریان است و به تازگی (2018) رؤسای جمهور دو کشور با یکدیگر دیداری برای برقراری روابط دوستانه با همدیگر برگزار کرده اند.

 

 

دستگیری امام خمینی توسط نیروهای ساواک

IMG_20230625_085713

60  سال پیش در چنین روزی چهارم تیر سال 1342 هجری شمسی:

امام خمینی (ره) پس از دستگیری به پادگان عشرت آباد توسط سازمان امنیت شاه «ساواک» انتقال یافت. امام خمینی (ره) پس از چهل روز بازداشت در این پادگان ابتدا به کشور ترکیه و یک سال بعد به عراق تبعید شدند. امام خمینی در طول بیش از 13 سال دوری از وطن به وسیله شاگردانش نهضت مبارزه با شاه را رهبری و هدایت می کردند. شاگردان امام خمینی(ره) در این مدت حلقه ارتباط امام با ملت ایران بودند و پیام های ایشان از این طریق به ملت می رسید. امام خمینی (ره) در بهمن ماه 1357 مصادف با فوریه سال 1979 به ایران بازگشت و پنج میلیون نفر به استقبال او رفتند. نظام پادشاهی 2500 ساله در ایران ده روز پس از ورود امام خمینی (ره) به ایران ساقط شد.

 

 

اعلام استقلال موزامبیک

IMG_20230625_085718

48 سال پیش در چنین روزی، بیست و پنجم ژوئن سال 1975 میلادی:

کشور موزامبیک اعلام استقلال کرد و هر سال چنین روزی به عنوان روز استقلال در این کشور جشن گرفته می شود. در اواخر قرن پانزدهم میلادی، گروهی از دریانوردان پرتغالی، به سرپرستی کاشف معروف واسکودوگاما به موزامبیک رسیدند و از آن زمان استعمار این سرزمین آغاز شد و نزدیک به پنج قرن ادامه یافت. نظر به اینکه موزامبیک از غنی ترین مناطق آفریقا بود، پرتغالی ها به چپاول منابع طبیعی این کشور پرداختند و در این راه دهها هزار نفر از مردم آزادیخواه موزامبیک را به خاک و خون کشیدند. با این حال مقاومت مردم موزامبیک علیه استعمارگران رو به گسترش نهاد. با آغاز دهه ششم از قرن بیستم، مبارزات مردم شکل سازمان یافته تری به خود گرفت و در سال 1962 میلادی جبهه آزادیبخش موزامبیک - فرلیمو (Frelimo) ـ نبرد مسلحانه رهایی بخش را علیه پرتغال سازماندهی کرد. ارتش استعمارگر پرتغال نیز برای سرکوب آزادیخواهان به قتل عام مردم بی گناه پرداخت. سرانجام پس از مبارزات طولانی، در بیست و پنجم ژوئن سال 1975 میلادی موزامبیک با حکومت جمهوری، استقلال کامل خود را اعلام کرد. جمهوری موزامبیک در کرانه شرقی آفریقا واقع است و با کشورهای تانزانیا، مالاوی، زامبیا، زیمبابوه و آفریقای جنوبی همسایه است.

 

 

شهادت صدها زائر ایرانی در مراسم برائت از مشرکین

37 سال پیش، در روز ششم ذیحجه سال 1407 هجری قمری:

صدها زائر ایرانی و تعدادی از زائران کشورهای دیگر در خانه خدا در مکه، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین به دست ماموران دولت عربستان به شهادت رسیدند. زائران خانه خدا این مراسم را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بیزاری خود را از دشمنان اسلام، بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می کنند. برگزاری مراسم برائت از مشرکین در جریان اجتماع بزرگ و پرشکوه حج، تاثیر آن را دوچندان می کند. با توجه به همین موضوع، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همواره در پیام های خود به مناسبت حج، بر انجام هرچه باشکوهتر مراسم برائت از مشرکین تاکید می کردند و حضرت آیت الله خامنه ای نیز انجام این مراسم را موجب بیداری مسلمانان و نشانه قدرت آنها می دانند.

 

 

حمله شیمیایی علیه رزمندگان ایرانی در جزایر مجنون

IMG_20230625_085731

35 سال پیش درچنین روزی، چهارم تیر سال 1367 هجری شمسی:

هواپیماهای رژیم متجاوز صدام در روزهای پایانی جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران، بار دیگر با بمب های شیمیایی، رزمندگان ایرانی مستقر در جزایر مجنون را مورد حمله قرار دادند. در این تهاجم غیرانسانی، صدها تن از نیروهای ایرانی شهید یا مجروح شدند. رژیم سابق عراق از اوایل جنگ خود علیه ایران درسال 1359 هجری شمسی، سلاح های مرگبار شیمیایی را در جبهه های نبرد به کار برد و به موازات پیروزی های رزمندگان ایرانی، بکارگیری سلاح های شیمیایی را تشدید کرد. به طوری که درطول هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ارتش عراق حداقل در 200 مورد از سلاح شیمیایی به طور گسترده استفاده کرد و حدود 30 هزار تن از نظامیان و غیرنظامیان ایرانی را با این سلاحها مجروح یا شهید کرد. اما دولت های غربی که خود برای تهیه این سلاح های ممنوعه به رژیم صدام کمک فراوان کرده بودند، از هرگونه اقدام عملی برای بازداشتن این رژیم از بکارگیری جنگ افزار شیمیایی، خودداری کردند.

 

 

درگذشت مهدوی اصفهانی، دانشمند و نویسنده معاصر ایرانی

IMG_20230625_085746

28 سال پیش در چنین روزی برابر با چهارم تیرماه 1374 هجری شمسی:

دانشمند و نویسنده معاصر ایرانی، استاد "سید مصلح الدین مهدوی اصفهانی" درگذشت. سید مصلح الدین موسوی مهدوی اصفهانی در سال 1295 ش (1334 ق) در بیت علم و فضیلت در اصفهان- یکی از شهرهای معروف ایران-‌ زاده شد و در کودکی و نوجوانی هم زمان با فراگیری علوم قدیم، به تحصیل علوم جدید روی آورد. سید مصلح الدین، از محضر حضرات آیات میرزا محمدعلی حبیب آبادی، استاد سید محمدکاظم عصار بهره ‌ها برد. استاد مهدوی بر اثر تلاش وافر در علوم حدیث از آیات عظام سید شهاب الدین مرعشی نجفی، محمدعلی اراکی، شیخ آقا بزرگ تهرانی، سید مصطفی صفایی خوانساری و دیگران اجازه روایت اخبار و احادیث اهل بیت (ع) را اخذ کرد. ایشان بیش از پنجاه سال از عمر خود را در کار تالیف و تحقیق و احیای عالمان دین و شرح خدماتِ مفاخر روحانیت شیعه گذرانید و از این رهگذر، کتاب ‌های بسیاری را به عالَم علم و دانش ارزانی داشت که این آثار نشانگر ژرفای تحقیق و تتبع و دقت در نقل و عشق او به اهل بیت (ع) عصمت و طهارت و علاقه‌ اش به روحانیت شیعه است. زندگی‌نامه علامه مجلسی در دو جلد، بیان المفاخر در دو جلد، دانشمندان و بزرگان اصفهان، تعلیمات دینی برای دبیرستان در پنج جلد و ده‌ها اثر دیگر از جمله آثار این محقق فرزانه است. سرانجام آن مرد بزرگ پس از یک دوره بیماری در چهارم تیر ماه 1374ش برابر با 26 محرم 1416ق در 79 سالگی دار فانی را وداع گفت و در اصفهان به خاک سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید