تقویم تاریخ؛ آغاز حرکت کاروان امام حسین(ع) از مکه به کربلا تا سوء قصد علیه حضرت آیت الله خامنه ای
کد خبر: 25250

تقویم تاریخ؛ آغاز حرکت کاروان امام حسین(ع) از مکه به کربلا تا سوء قصد علیه حضرت آیت الله خامنه ای

امروز سه شنبه ششم تیر سال 1402 هجری شمسی، برابر با هشتم ذی الحجه سال 1444 هجری قمری و مطابق با 27 ژوئن سال 2023 میلادی است.

روز ترویه

IMG_20230627_083933

روز هشتم ذی ‌الحجه، روز ترویه است. علت نامگذاری این روز به این جهت بود که در زمان حضرت ابراهیم(ع)، در صحرای عرفات آب یافت نمی‌ شد به این جهت مردم برای رفع نیاز آبِ روز نهم، در روز هشتم، آب را ازمکه به سرزمین عرفات حمل می‌ نمودند. به همین جهت عده ‌ای به هم می‌ گفتند تَرَوَیتُم تَرَوَیتُم؟ آیا سیراب شدید؟

 

 

حرکت کاروان امام حسین(ع) از مکه به سوی عراق 

IMG_20230627_083941

1384 سال پیش در چنین روزی، هشتم ذی الحجه سال 60 هجری قمری:

حرکت امام حسین(ع) از مکه به سوی عراق شروع شد. حرکتی که در نهایت به حماسه کربلا ختم شد. امام حسین(ع) در پی خودداری از بیعت با یزید بن معاویه، مکه را به قصد کوفه در عراق ترک کرد. آن حضرت، چهار ماه قبل از آن، از مدینه زادگاه و محل زندگی خود به همراه جمعی از خاندانش به مکه آمده بود. در مدتی که امام حسین(ع) در مکه بود، با استفاده از حضور تعداد زیادی از زائران خانه‌ خدا در این شهر، توانست عده‌ زیادی از مسلمانان را از ظلم و فساد حکومت یزید بن معاویه آگاه کند. در عین حال، به دلیل دعوت‌ های مکرر مردم کوفه از امام و همچنین توطئه‌ ترور ایشان در مکه توسط عاملان حکومت یزید، آن حضرت رهسپار کوفه شد. ضمن آن که ترک مکه در هشتم ذی‌ الحجه که از ایام حج است، باعث جلب توجه بیشتر همگان به مخالفت امام با حکومت جابرانه‌ یزید گردید.

 

 

قتل قائم مقام فراهانی، صدر اعظم محمد شاه قاجار

IMG_20230627_083945

188 سال پیش در چنین روزی ششم تیر سال 1214 هجری شمسی:

"قائم مقام فراهانی" از رجال نامدار دوره قاجار و صدر اعظم محمدشاه قاجار به قتل رسید . محمدشاه قاجار چون به پادشاهی رسید، وزارت خود را به پیشکارش میرزاابوالقاسم فراهانی داد . او وزیری با تدبیر و با نفوذ بود. اما محمدشاه مردِ ضعیف ‌النفسی بود در اداره امور مملکت به رأی او کمتر توجه داشت. وی در مقام صدارت اعظمی ، شاهزادگان خودسر قاجار را رام ساخت. قائم مقام با همه هوش و کفایت و کاردانی ، مردی خودپسند و مغرور بود که در پیشبرد مقاصد خود از کشتن و کور کردن مخالفان و دروغ و نیرنگ خودداری نمی ‌کرد و در این راه ، دوست و دشمن نمی‌ شناخت . این روش موجب شد قائم مقام در میان طبقات مردم ، محبوبیتی چندانی نداشته باشد  و حسودان و دشمنان قائم مقام ، سرانجام موافقت محمدشاه را با اعدام قائم مقام به دست آوردند و با کمک حاج میرزا آقاسی فرمان قتل قائم مقام را از شاه گرفتند . او را در شب آخر صفر 1251 ق برابر با ششم تیرماه 1214ش با دستمالی خفه کردند. قائم‌ مقام فراهانی علاوه بر مقام سیاسی ، دارای تبحّر علمی در بسیاری از فنون ، مخصوصاً علوم و فنون ادبی و ساده ‌نویسی بود و سبکی جدید در نثر فارسی به وجود آورد. از آثار مشهور این سیاست‌مدار و نویسنده ایرانی می ‌توان به کتاب‌ های منشات، جلایر نامه و دیوان اشعار او، اشاره کرد.

 

 

پایان جنگ دوم تریاک میان چین و انگلستان

IMG_20230627_083949

163 سال پیش در چنین روزی 27 ژوئن سال 1860 میلادی:

جنگ دوم تریاک میان چین و انگلستان پایان یافت. در قرن نوزدهم میلادی، مخالفت امپراتوری چین با سیاست دروازه ‌های باز برای بنادر ، باعث نارضایتی انگلستان شد. با توقیف محموله تریاک انگلستان در چین در سال 1839م ، جنگ اول چین و انگلیس به وقوع پیوست که به شکست چین منجر شد. پس از پایان جنگ اول تریاک ، علی‌رغم اینکه انگلیسی ‌ها امتیازات فراوانی از چینی ‌ها گرفته بودند ، از این مصالحه رضایت نداشتند و به دنبال بهانه‌ ای برای گرفتن امتیازات بیشتر بودند. از اینرو به بهانه توقیف یک کشتی انگلیسی توسط چین ، روابط دو طرف دوباره تیره شد. نخست ‌وزیر انگلیس که مردی بهانه ‌جو و مغرور بود خواستار عذرخواهی رسمی دولت چین شد . وی بر این عقیده بود که منافع استعمار انگلیس در هر نقطه از عالم، باید به هر قیمتی حفظ شود . او این امر را نشانه ‌ای از قدرت و اعتبار انگلستان تلقی می‌ کرد. در این حال علی‌رغم رفع توقیف کشتی انگلیسی ، چون چینی ‌ها حاضر به عذرخواهی نشدند، این بار نیروهای انگلیسی به این بهانه واهی، با کمک فرانسه جنگی را در سال 1856م آغاز کردند که به جنگ دوم تریاک شهرت یافت. در نهایت پس از چهار سال، هنگامی که قوای مهاجم در سال 1860م به پکن ، پایتخت چین نزدیک شد، چینی‌ ها تسلیم شدند و پس از انعقاد قرارداد صلح و گرفتن امتیازات دیگر، تجارت تریاک بار دیگر آغاز شد .

 

 

تولد هلن کلر، نویسنده و محقق نابینا در آمریکا 

IMG_20230627_083952

143 سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم ژوئن سال 1880 میلادی:

«هلن کلر» (Helen Keller)، نویسنده و محقق نابینا در آمریکا متولد شد. او در کودکی به علت بیماری ، بینایی و شنوایی خود را از دست داد و از هفت سالگی به تحصیل پرداخت و سه سال بعد الفبای نابینایان را آموخت . در همین زمان هلن کلر کم کم شنوایی اش را بازیافت و با کوشش های معلم خود ، سخن گفتن را آموخت و بدین ترتیب دریچه ای نو به جهان پیرامون خود گشود . هلن کلر پس از پایان تحصیلات دانشگاهی ، کتب و مقالات فراوانی منتشر کرد. او همچنین در محافل و مجامع مختلف به ایراد سخنرانی پرداخت و از درآمد آنها ، آموزشگاه های متعددی در آمریکا و دیگر کشورها برای نابینایان تاسیس کرد. از آثار مهم او «داستان زندگی من» نام دارد. هلن کلر معتقد بود "هر چیز شگفتی‌ های خود را دارد حتی تاریکی و سکوت. من با لطف خدای خود آموختم در هر حالتی که هستم از آن خشنود باشم". هِلِن کلر سرانجام در سال 1968م در هشتاد و هشت سالگی درگذشت در حالی که او را دانشمندترین کور و کر دنیا لقب داده بودند.

 

 

آغاز قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان و باقرخان

IMG_20230627_083959

115 سال پیش در چنین روزی ششم تیر سال 1287 هجری شمسی:

قیام مردم تبریز یکی از شهرهای مهم ایران به رهبری ستارخان و باقرخان علیه استبداد محمدعلی شاه قاجار آغاز شد. بی ‌اعتنایی محمدعلی شاه قاجار به مشروطیت و مخالفت او با مشروطه‌ خواهان و سرکوب آنان و نیز به توپ بستن مجلس شورای ملی ، مردم ایران را به شورش واداشت و در این راه، مردم تبریز از دیگران پیشی گرفتند . دو تن از مردانبزرگ  تبریز به نام‌ های ستارخان (سردار ملی) و باقرخان (سالار ملی) به جمع مردم پیوستند و رهبری قیام مردمی را به عهده گرفتند . این دو با همراهی مردم، در مقابل قشون عظیم محمدعلی شاه قاجار ، یازده ماه مقاومت و از ورود نیروهای دولتی به شهر ممانعت‌ کردند. در اواخر، چون کار اهالی تبریز به خاطر محاصره و نرسیدن آذوقه سخت شده بود ، پس از مذاکره با نمایندگان روس و انگلیس و تصویب آن دو دولت ، قرار بر این شد که عده ‌ای از نیروهای روس وارد تبریز شوند. با ورود نیروهای روسیه به تبریز، محاصره این شهر پایان یافت و قشون غارتگر محمدعلی شاه از اطراف تبریز متفرق شدند. در عین حال، چون به دلیل حضور قوای روس در تبریز، موقعیت خطرناکی برای ستارخان و باقرخان ایجاد شده بود، این دو به همراه تعداد دیگری از آزادی خواهان به سفارت عثمانی در تبریز پناهنده شدند.

 

 

استقلال جیبوتی از استعمار فرانسه 

IMG_20230627_084002

46 سال پیش درچنین روزی، بیست و هفتم ژوئن سال 1977 میلادی:

کشور جیبوتی پس از سال ها از سلطه استعماری فرانسه آزاد شد و به استقلال دست یافت. به همین مناسبت روز 27 ژوئن به عنوان روز استقلال دراین کشور جشن گرفته می شود. این سرزمین از سال 1896 میلادی با نام سومالی فرانسه مستعمره فرانسه شد، اما پس از هشت دهه مبارزه، به استقلال دست یافت. جیبوتی از آخرین کشورهایی بود که به اتحادیه عرب پیوست. این کشور در شرق قاره آفریقا و در محل پیوستن دریای سرخ به اقیانوس هند، یعنی تنگه باب المَندَب قرار دارد و از نظر استراتژیکی اهمیت فراوان دارد.

 

 

سوء قصد علیه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی

IMG_20230627_084005

42 سال پیش، در روز ششم تیر سال 1360 هجری شمسی:

حضرت آیت ا... خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی که درآن زمان نماینده امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع و امام جمعه تهران بود، هدف سوء قصد عوامل گروهک تروریستی منافقین قرار گرفت. تروریست ها با انفجار یک بمب آیت ا... خامنه ای را که در یکی از مساجد تهران در حال سخنرانی بود، به شدت مجروح کردند . دست راست آیت ا... خامنه ای به مقدار زیادی در اثر این حادثه آسیب دید. امام خمینی (ره) در بخشی از پیام خود به مناسبت ترور آیت ا... خامنه ای چنین فرمود: «اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم (ص ) و خاندان حسین بن علی (ع) هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب می باشید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند.»

 

 

کودتای حمد بن خلیفه علیه پدرش در قطر

IMG_20230627_084008

28 سال پیش در چنین روزی 27 ژوئن سال 1995 میلادی:

"شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی" ولی‌عهد قطر بر ضد پدر کودتا کرد. هنگامی که شیخ خلیفه بن حَمَد آل ثانی امیر سابق قطر در سوئیس به سر می ‌بُرد، پسرش شیخ حَمَد بن خلیفه بن حَمد آل ثانی ولی‌عهد این کشور، با استفاده از این فرصت و با بهره گیری از زمینه سازی‌ های قبلی پس از خلع پدرش، قدرت را به دست گرفت و مجلس خانوادگی قطر نیز این انتقال قدرت را تأیید کرد. شیخ خلیفه که از 1972م امیر قَطَر بود، تلاش‌هایی را برای باز پس‌گیری قدرت انجام داد که موفقیت ‌آمیز نبود. کشور قطر، شبه جزیره ‌ای کوچک در جنوب خلیج فارس و در همسایگی عربستان است که دارای منابع غنی گاز و نفت است .

 

 

درگذشت باد اسپنسر، بازیگر سرشناس ایتالیایی

IMG_20230627_084011

7 سال پیش در چنین روزی؛ 27 ژوئن 2016 میلادی:

 کارلو پدرسولی(Carlo Pedersoli) بازیگر مطرح ایتالیایی که به باد اسپنسر(Bud Spencer) معروف بود، درگذشت. او بازیگر فیلم هایی همچون: «وداع با اسلحه» «امروز می‌کشیم، فردا می‌میریم» «فراتر از قانون»، «پنج مرد نظامی»، «دزدان دریایی بالاکی»، «پاگنده»، ،«پاگنده به هنگ کنگ می‌رود»، «پاگنده به آفریقا می‌رود»، «پاگنده به مصر می‌رود»،«پرواز به میامی»،«پلیس‌های ویژه میامی»، «جدال قبل از کریسمس»،«ما فرشته‌ایم»، «پدر روحانی»، «مرگ کسب و کار من است»، «جنایات کوکو» و چند مجموعه تلویزیونی بود. 

باد اسپنسر در 31 اکتبر 1929 در ناپل ایتالیا با نام شهروندی «کارلو پدرسولی» متولد شد. او بازیگر، شناگر حرفه ای، آهنگساز، فیلمنامه نویس و طراح مد بود که بیش از همه با نام هنری «باد اسپنسر» و به عنوان هنرپیشه نقش مقابل «ترنس هیل» در فیلم های وسترن – کمدی شناخته شده است. کارلو پدرسولی بازیگر ایتالیایی در سن 86 سالگی درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید