تقویم تاریخ؛ از عزل امیرکبیر از صدارت تا حمله گرجستان به اوستیا
کد خبر: 26624

تقویم تاریخ؛ از عزل امیرکبیر از صدارت تا حمله گرجستان به اوستیا

امروز، دوشنبه شانزدهم مرداد سال 1402 هجری شمسی، برابر با بیستم محرم سال 1445 هجری قمری و مطابق با هفتم اوت سال 2023 میلادی است.

عزل امیرکبیر از صدارت

IMG_20230807_092125

177 سال پیش در چنین روزی، بیستم محرم سال 1268 هجری قمری:

«میرزا تقی خان امیر کبیر» از صدارت عزل شد. او یکی از بزرگترین رجال سیاسی ایران در دوره قاجار بود و برای مدتی، صدراعظمی ناصرالدین شاه را به عهده داشت. امیرکبیر فردی مستقل، با ایمان، دانش پرور و فرهنگ دوست بود و یکی از بانیان اصلاحات و ترویج اندیشه های مترقی در زمینه های تعلیم و تربیت و فرهنگ در ایران به شمار می رود. او در راه سربلندی مردم ایران تلاش بسیاری کرد و طی دوران صدارت خویش، خدمات و اصلاحات بسیاری انجام داد. امیر کبیر سعی فراوان داشت که از دخالت های بیگانگان در امور کشور جلوگیری کند و به غارت و چپاول اموال و ثروت های ملی توسط اشراف و زورمندان پایان دهد. از مهمترین اقدامات او می توان به تاسیس مدرسه دارالفنون، نشر و ترجمه کتب مفید و انتشار روزنامه های علمی و فرهنگی اشاره کرد. شخصیت مستقل و غیر وابسته امیرکبیر و نیز تلاش او در راه اعتلای ایران، خشم و کینه قدرت های خارجی و عوامل داخلی آنها را برانگیخت و سرانجام فشارها و توطئه های این دشمنان داخلی و خارجی او، شاه قاجار را وادار به عزل، تبعید و در نهایت قتل امیرکبیر کرد.

 

 

درگذشت رابیندرانات تاگور، نویسنده هندی

IMG_20230807_092123

82 سال پیش در چنین روزی، هفتم اوت سال 1941 میلادی:

«رابیندرانات تاگور» (Rabindranat Tagore)، نویسنده، شاعر و فیلسوف هندی درگذشت. او در سال 1861 میلادی در کلکته ـ در شرق هند ـ متولد شد . تاگور ضمن فعالیت در نهضت ملی هند برای کسب استقلال این کشور از انگلیس ، به شاعری و نویسندگی پرداخت. این شاعر هندی در اشعار و نوشته هایش، توصیف های لطیف از طبیعت را با تفکرات مذهبی و فلسفی درهم آمیخته است. وی در جوانی « ترانه های آفتاب» و« ترانه های شامگاه » را منتشر ساخت و در این اشعار، احساسات خود را با ظرافت خاصی بیان کرد. او در سال 1913 میلادی جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد . از این ادیب هندی، حدود شصت دیوان شعر، چهل داستان کوتاه و بلند ، پنجاه نمایشنامه و تعدادی رساله و کتاب فلسفی به جای مانده است. ازجمله آثار تاگور می توان به «باغبان»، «ماه نو» ، « نامه هایی به یک دوست » و « پیوند خلاق » اشاره کرد .

 

 

درگذشت اولیورهاردی، کمدین معروف آمریکایی

IMG_20230807_092121

66 سال پیش در چنین روزی هفتم اوت سال 1957 میلادی :

"الیور هاردی‌" Oliver Hardy کمدین‌ معروف آمریکایی درگذشت. الیور هاردی‌ هنرپیشه کمدی سینمای آمریکا است. وی و استن لورل، کمدین شهیر دیگر آمریکایی، گروهی دو نفره تشکیل دادند که مدت سی سال فیلم‌های کمدی بسیاری را تولید کردند. شاید بتوان گفت پس از چارلی چاپلین، فیلم های کمدی الیور هاردی و استن لورل، از محبوب ترین کمدی های جهان بوده اند.

 

 

استقلال ساحل عاج از فرانسه 

IMG_20230807_092119

63  سال پیش در چنین روزی ، هفتم اوت سال 1960 میلادی:

کشور آفریقایی ساحل عاج موفق به کسب استقلال از فرانسه شد. پرتغالی ها در قرن شانزدهم میلادی بر ساحل عاج مسلط شدند، ولی در سال 1891 میلادی، فرانسه، ساحل عاج را مستعمره خود کرد. سرانجام درسال 1960 ، در نتیجه مبارزات آزادی خواهانه مردم، ساحل عاج همراه با چند مستعمره دیگر فرانسه در آفریقا، به استقلال دست یافت و دارای حکومت جمهوری شد. ساحل عاج با مساحت 332463 کیلومترمربع در غرب قاره آفریقا و ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد و با کشورهای لیبریا، گینه، مالی، غنا و بورکینافاسو همسایه است .

 

 

توافقنامه خروج نیروهای سازمان ازادی بخش فلسطین از لبنان

IMG_20230807_092117

41 سال پیش، در روز هفتم اوت سال 1982 میلادی :

توافقنامه ای میان آمریکا، لبنان و سازمان آزادی بخش فلسطین مبنی بر خروج نیروهای این سازمان از بیروت، پایتخت لبنان امضا شد. این توافقنامه در پی حمله گسترده ارتش رژیم صهونیستی به لبنان از ژوئن سال 1982، منعقد شد و هدف آن، نابودی و یا بیرون راندن نیروهای مبارز فلسطینی مستقر در لبنان بود. ارتش رژیم نژاد پرست اسرائیل در این حمله از تجهیزات فراوان و پیشرفته استفاده کرد. با این حال نیروهای فلسطینی و لبنانی 80 روز در مقابل آنها مقاومت کردند. سرانجام یاسر عرفات رهبر سابق سازمان آزادی بخش فلسطین حاضر شد 12 هزار مبارز فلسطینی را از لبنان خارج سازد و در هشت کشور عربی دیگر مستقر کند. اگرچه خروج نیروهای سازمان آزادی بخش فلسطین از لبنان، ضربه سختی به این سازمان بود و زمینه را برای سازش آن با اسرائیل فراهم کرد ، اما صهیونیست ها نیز از آن پس با ضربات کوبنده و پیاپی رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان رو به رو شدند و سرانجام در سال 2000 مجبور به فرار از این کشور شدند.

 

 

حمله گرجستان به اوستیای جنوبی

IMG_20230807_092113

15 سال پیش، در روز هفتم اوت سال 2008 میلادی :

نیروهای ارتش گرجستان با اتکا به حمایت دولت آمریکا به منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی در شمال گرجستان حمله کرد . در جریان این حمله، دهها غیر نظامی کشته و زخمی شدند. یک روز بعد، نیروهای روسی در حمایت از جدایی طلبان اوستیای جنوبی وارد عمل شدند و ارتش گرجستان را عقب راندند و با تصرف بندر مهم باتومی، تا نزدیکی تفلیس، پایتخت این کشور پیش رفتند. سرانجام با میانجیگری سارکوزی، رئیس جمهوری وقت فرانسه، نیروهای روسی تا دوازدهم اوت از گرجستان عقب نشینی کردند. البته روسیه استقلال دو منطقه استقلال طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا را از گرجستان به رسمیت شناخت. اقدام نظامی روسیه علیه گرجستان هشداری از سوی مسکو به دولت های غربی به ویژه آمریکا در مورد گسترش ناتو به شرق و جمهوری های سابق شوروی ارزیابی شد .

دیدگاه تان را بنویسید