تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ جهانی دوم تا شهادت محمود کاوه
کد خبر: 27584

تقویم تاریخ؛ از پایان جنگ جهانی دوم تا شهادت محمود کاوه

امروز شنبه، یازدهم شهریور سال 1402 هجری شمسی، برابر با 16 صفر سال 1445 هجری قمری و مطابق با دوم سپتامبر سال 2023 میلادی است.

شکست ارتش ناپلئون در مصر

222 سال پیش در چنین روزی، دوم سپتامبر سال 1801 میلادی:

پس از نبردهای متعددی که بین نیروهای عثمانی و ارتش انگلیس از یک سو و نیروهای فرانسوی از سوی دیگر رخ داد، سرانجام فرانسویان شکست خوردند و مصر را بطور کامل ترک کردند. شایان ذکر است بعد از آنکه ناپلئون سرزمین مصر را اشغال کرد، انگلیس که در آن زمان رقیب اصلی و بزرگ فرانسه درزمینه های اقتصادی و نظامی بود، منافع خود را در معرض خطر دید. به همین دلیل، انگلیس به منظور اخراج فرانسوی ها از مصر و جلوگیری از پیشروی بیشتر ارتش فرانسه، با امپراتوری عثمانی متحد شد. پس از بازگشت ناپلئون به فرانسه، نیروهای فرانسوی در غیاب وی، به تدریج اقتدار خویش را در مصر از دست دادند و به خاطر ضعف ناشی از حملات پی درپی عثمانی ها و انگلیسی ها، سرانجام مجبور به خروج از مصر شدند.

 

 

درگذشت روان همیلتون واضع مباحث نور در فیزیک

 158 سال پیش، در روز دوم سپتامبر سال 1865 میلادی: 

«ویلیام روان همیلتون» (William Rowan Hamilton) ریاضیدان و فیزیکدان ایرلندی درگذشت. وی در سال 1805 متولد شد و از همان کودکی هوش و استعداد فراوانی از خود نشان داد. همیلتون تحت تعالیم عموی خود که یک کشیش زباندان بود، تا 13 سالگی زبان های متعددی را فراگرفت. آنگاه وی به تحصیل علوم پرداخت و در زمینه ستاره شناسی، بویژه مبحث نور پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشت و در 22 سالگی استاد نجوم شد. همیلتون در زمینه ریاضی و فیزیک نیز به مطالعه پرداخت و قوانینی را کشف کرد.

 

 

درگذشت کوبرتن، بنیانگذار بازی های نوین المپیک

 

 86 سال پیش، در روز دوم سپتامبر سال 1937 میلادی: 

«پیر د کوبرتن» (Pierre de Coubertin) تاریخدان فرانسوی و بنیانگذار بازی های نوین المپیک، درگذشت. وی در سال 1863 متولد شد و پس از تحصیلات، به معلمی پرداخت. کوبرتن با توجه به مطالعاتش در زمینه تاریخ و علاقه به بازی های المپیک که در یونان باستان برگزار می شد، درپی احیای این بازی ها بود. به همین دلیل وی از دولت فرانسه خواست تا این بازی ها مجدداً برگزار شود و خود، آئین نامه ای برای آن نوشت. کوبرتن در سال 1896 نخستین کنگره بین المللی المپیک را در فرانسه برگزار کرد و در آن تأکید کرد که این بازی ها با هدف تعالی انسان و صلح بین ملت ها است. از سال 1898 رسماً بازی های المپیک با قواعد و رشته های جدید آغاز شد و آرزوی کوبرتن محقق گشت. وی تا سال 1925 ریاست کمیته بین المللی المپیک را برعهده داشت.

 

 

روز ملی ویتنام

 78 سال پیش در چنین روزی، دوم سپتامبر سال 1945 میلادی:

جمهوری دموکراتیک ویتنام مستقل شد و چنین روزی، به عنوان روز ملی این کشور نام گرفت. ویتنام در اواسط قرن نوزدهم میلادی تحت تسلط و استعمار فرانسه قرار گرفت. اما در سال 1940 در جریان جنک جهانی دوم، پس از شکست فرانسه از آلمان، امپراتوری ژاپن با استفاده از ضعف پاریس، بر ویتنام مسلط شد. ویتنام، تا خاتمه جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن، در اشغال این کشور بود. در این زمان جنبش مقاومت هند وچین، با رهبری هوشی مینه، کنترل ویتنام را در دست گرفت و در چنین روزی تاسیس جمهوری ویتنام اعلام شد و هوشی مینه چند ماه بعد، به مقام ریاست جمهوری ویتنام برگزیده شد. با این حال، فرانسوی ها در سال 1946 مجددا به ویتنام حمله کردند و به این ترتیب، جنگ بزرگ و طولانی ویتنامی ها با استعمارگران فرانسوی و سپس متجاوزان آمریکایی برای حفظ استقلال و وحدت ویتنام آغاز شد. با مقاومت و مبارزه مردم این کشور، فرانسه در سال 1954 و آمریکا در سال 1975 شکست خورد و ویتنام بار دیگر مستقل و متحد شد.ویتنام با مساحت 329566 کیلومترمربع در جنوب شرقی قاره آسیا واقع است و با کشورهای چین، لائوس و کامبوج همسایه است.

 

 

پایان جنگ جهانی دوم 

 

 78 سال پیش در چنین روزی، دوم سپتامبر سال 1945 میلادی:

با تسلیم بدون قید و شرط ژاپن، جنگ جهانی دوم خاتمه یافت. پس از شکست های پی درپی ژاپن از قوای متفقین در اواخر جنگ و بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا، ژاپن به ناچار تسلیم شد. پس از این واقعه که چهار ماه پس از تسلیم شدن آلمان رخ داد، براساس معاهده پوتسدام، متفقین ژاپن را اشغال کردند و فرماندهی کل ژاپن به ژنرال مک آرتور آمریکایی سپرده شد. در سال 1951 میلادی، 49 کشور جهان با ژاپن پیمان صلح امضا کردند و یک سال بعد، ژاپن مجددا حاکمیت خود را به دست آورد .

 

 

زلزله مرگبار بوئین زهرا

61  سال پیش ، در روز یازدهم شهریور سال 1341 هجری شمسی:

 زلزله ای با قدرت 7.2 ریشتر شهرستان بوئین زهرا در شمال غرب ایران را لرزاند. در این زمین لرزه مهیب، بیش از 20 هزار تن کشته و هزاران تن مجروح شدند. وقوع زلزله در شب باعث شد تا تعداد کمتری از مردم بتوانند خود را نجات دهند. در زمین لرزه بوئین زهرا ، 120 روستا با خاک یکسان شدند و صدها خانه خسارات اساسی دید. درپی این حادثه، مردم ایران بلافاصله کمک های خود را به منطقه رساندند و به یاری هموطنان آسیب دیده شتافتند. بوئین زهرا، منطقه ای زلزله خیز است که در سال 1381 ش نیز شاهد زلزله دیگری با نزدیک به 300 کشته بود.

 

 

شهادت محمود کاوه

27 سال پیش در چنین روزی، 11 شهریور 1365 خورشیدی:

 "محمود کاوه" فرمانده لشکر ویژه شهدا و از سرداران ایرانی جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران به شهادت رسید. محمود کاوه‌ در خرداد 1340 در خانواده‌ای‌ مذهبی‌ در شهر مشهد به دنیا آمد. در همان سال های نوجوانی و بر اثر شرکت‌ در جلسات‌ علمای‌ مبارزی‌ همچون‌ شهید هاشمی‌نژاد وشهید کامیاب‌، تفکر مبارزاتی‌ او شکل‌ می‌گیرد. با پیروزی انقلاب و تشکیل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به این نهاد می پیوندد. همزمان‌ با عزیمت‌ حضرت‌ امام‌ به‌ جماران‌، به‌ عنوان‌ سرپرست‌ یک‌گروه‌ بیست‌ نفره‌ جهت‌ حفاظت‌ از بیت‌ امام‌، به‌ تهران‌ اعزام‌ می‌شود. با شروع‌ جنگ‌ تحمیلی‌، وارد عرصه‌ نبرد با ضدانقلاب‌ داخلی‌ شده‌ وچندین عملیات موفق را علیه ضد انقلاب طراحی و هدایت کرد. آزادسازی‌ شهر بوکان‌ و سپس‌ جاده‌ مهم‌ و حیاتی‌ پیرانشهر- سردشت‌، از جمله‌ عملیاتهای‌ گسترده‌ای‌ است‌ که‌ با فرماندهی‌ او انجام‌ گرفت‌. با شهادت‌ شهیدان‌ کاظمی‌، گنجی‌زاده‌ و بروجردی‌، سکان‌ فرماندهی‌تیپ‌ ویژه‌ شهدا در سال‌ 1362 به‌ او سپرده‌ شد. در همین‌ سال‌ علاوه‌ بر نبرد با ضدانقلاب‌، اقدام‌ به‌ انجام‌ عملیاتهای‌برون‌ مرزی‌ والفجر 2، 3 و4 نموده‌ و مناطق‌ مهمی‌ از خاک ایران را آزادساخت‌. با حاکم‌ شدن‌ آرامش‌ و امنیت‌ بر کردستان‌، تلاش‌ خود را معطوف‌مبارزه‌ با ارتش‌ عراق‌ نمود و در عملیاتهای‌ متعددی شرکت نمود. محمود کاوه‌ در یازدهم‌ شهریور ماه‌ 1365 در سن‌ 25 سالگی‌، هنگامی‌که‌ به‌ منظور تصرف‌ ارتفاعات‌ مهم‌ 2519، پیشاپیش‌ رزمندگان‌ اسلام‌ درحرکت‌ بود، در اثر اصابت‌ ترکش‌ خمپاره‌، به‌ فیض‌ عظیم‌ شهادت‌ نایل‌ آمد .

دیدگاه تان را بنویسید