تقویم تاریخ؛ از رحلت ابراهیم فرزند حضرت محمد(ص) تا عملیات والفجر ۸
کد خبر: 20965

تقویم تاریخ؛ از رحلت ابراهیم فرزند حضرت محمد(ص) تا عملیات والفجر ۸

امروز پنجشنبه بیستم بهمن سال 1401 هجری شمسی، برابر با18 رجب سال 1444 هجری قمری و مطابق با نهم فوریه سال 2023 میلادی است.

رحلت ابراهیم، فرزند کوچک حضرت محمد(ص) 

IMG_20230209_091757

1434 سال پیش، در روز هجدهم رجب سال 10 هجری قمری: 

«ابراهیم» فرزند کوچک حضرت محمد (ص) در هجده ماهگی به علت بیماری از دنیا رفت. او تنها فرزند پیامبر اسلام به شمار می رفت که از حضرت خدیجه (س) نبود و مادرش، «ماریه قبطیه» بود. وی کنیزی بود که پادشاه مصر به رسول اکرم (ص) هدیه داد و پس از اسلام آوردن به همسری آن حضرت برگزیده شد . از آنجا که پیامبر، ابراهیم را بسیار دوست می داشت ، از دست دادن وی برای ایشان بسیار سخت و حزن آور بود . در همان روز وفات ابراهیم ، خورشید نیز گرفت و در میان مردم شایع شد که وقوع این پدیده طبیعی به خاطر مرگ فرزند رسول خدا (ص) است . با آنکه آن حضرت می توانست از این تصور مردم به نفع خود بهره برداری کند، اما بلافاصله بر بالای منبر رفت و فرمود: «اى مردم همانا خورشید و ماه ، دو نشانه از نشانه ‌هاى قدرت حق تعالى هستند که تحت اراده و فرمان او هستند و براى مرگ و حیات کسى ، نمى ‌گیرند و هر زمان دیدید آن دو یا یکى از آنها گرفت ، نماز بگزارید.» لازم به یادآوری است که پیامبر اعظم (ص) دارای 4 دختر و 2 پسر از حضرت خدیجه بودند که همگی آنها جز حضرت فاطمه (س) در زمان حیات رسول خدا از دنیا رفتند.

 

 

وفات ابن سمح، ریاضیدان و منجم مسلمان

IMG_20230209_091908

1018 سال پیش در چنین روزی، هجدهم رجب سال 426 هجری قمری:

«ابن سمح» (Ebn-e Samh )، ریاضیدان، منجم و طبیب مسلمان آندلسی وفات یافت. وی در سال 370 هجری قمری در قرطبه از شهرهای آندلس (اسپانیای امروزی) متولد شد. این دانشمند مسلمان در علوم ریاضی و نجوم، مطالعات و تحقیقات گسترده ای انجام داد و شاگردانی نیز تربیت کرد. از این ریاضیدان و منجم برجسته ، تالیفات با ارزشی به زبان عربی بر جای مانده است که از میان آنها می توان کتاب های «المدخل الی الهندسه»، «المعاملات» و «کتاب الزیج» را نام برد.

 

 

تولد حجت الاسلام اشرفی، عالم بزرگ مسلمان

IMG_20230209_091912

224 سال پیش در چنین روزی، هجدهم رجب سال 1220 هجری قمری:

حاج ملا محمد، معروف به حجت الاسلام «اشرفی» ، عالم بزرگ مسلمان در شمال ایران متولد شد . وی برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه نجف -در عراق- شد و از محضر استادان آن حوزه، کسب فیض کرد. او پس از چندی به عنوان یک چهره برجسته در علوم حدیث ، تفسیر قرآن و کلام مشهور شد. این دانشمند مسلمان در سال 1315 هجری قمری وفات یافت. از وی تالیفات سودمندی بر جای مانده است که از بین آنها می توان به کتاب «اسرار الشهاده» اشاره کرد.

 

 

درگذشت داستایوسکی، نویسنده مشهور روسی

IMG_20230209_091917

142 سال پیش در چنین روزی، نهم فوریه 1881 میلادی:

 "تئودور داستایوسکی" داستان‌سرای شهیر روسی درگذشت. تئودور میخائیلویچ داستایوسْکی(Fyodor Mikhailovich Dostoevsky) نویسنده بلندآوازه روسی در 11 نوامبر سال 1821م در مسکو به دنیا آمد. وی در سال 1843م دوره تحصیلات مهندسی خود را به پایان رساند و پس از کمی خدمت در این زمینه، وارد عرصه ادبیات گردید. داستایوسکی نخستین داستانش را "مردم فقیر" نام گذاشت که با استقبال پر شوری مواجه گردید. پس از آن به نوشتن داستان‌هایى از قبیل "زن صاحبخانه" و "شب‌های سپید" پرداخت و مردم به همان سرعت که به اثر اول او روی آورده بودند، از این نوشته‌ ها ابراز تنفر کردند. داستایوسکی از این موضوع دلسرد شد و به جمعیت آزادی‌خواهان که در آن هنگام فعالیت‌هایى داشتند پیوست. در سال 1849م او را به جرم قیام بر ضد سلطنت و مخالفت با کلیسا دستگیر و محکوم به اعدام کردند. اما در آن لحظه که می‌خواستند حکم اعدام او را اجرا کنند قاصدی از طرف تزار خبر آورد که محکومیت او به چهار سال زندان و تبعید به سیبری تغییر یافته است. بدین ترتیب داستایوسکی به طرزی معجزه‌ آسا از مرگ نجات یافت. وی دوران سختی را در سیبری گذراند که در جسم و روح او اثری فراوان به جای نهاد. وقتی که داستایوسکی از تبعید بازگشت، حیات ادبی خود را با شیوه رئالیستی و واقع‌گرایى آغاز کرد. وی در طول زندگی خود دچار رنج زندان، بیماری و تهی‌دستی شد و به همین دلیل، شفقت سرشاری که در آثارش نسبت به نوع بشر دیده می‌ شود تا حدی ناشی از همین رنج‌هاست. در آثار بزرگ داستایوسکی، موضوع اصلی، مسئله آزادی انسان و توجیه خدا و نظم جهانی است. او معتقد بود در درون انسان، نیک و بد و خیر و شر، همواره مبارزه می‌ کنند. برخی از آثار او عبارتند از: دل نازک، جنایت و مکافات، خانه اموات، جن زدگان، ابله و برادران کارامازوف. تئودور داستایوسکی سرانجام در 9 فوریه سال 1881م در شصت سالگی درگذشت.

 

 

حمله به پایگاه هوایی همافران بیعت کرده به امام خمینی

IMG_20230209_091925

44 سال پیش در چنین روزی، بیستم 

بهمن سال 1357 هجری شمسی:

 درپی اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب اسلامی ایران و بیعت با حضرت امام خمینی (ره)، مزدوران گارد شاهنشاهی ، شامگاه به یکی از پادگان های نیروی هوایی درتهران حمله ور شدند. به محض انتشار این خبر، مردم مسلمان از همه نقاط شهر تهران برای یاری رساندن به پرسنل نیروی هوایی که در حال مقاومت بودند ، به طرف پادگان نیروی هوایی شتافتند. مردم انقلابی و مسلمان که سلاح های ابتدایی و سبک در اختیار داشتند با رشادت ، حمله مزدوران رژیم شاه را درهم شکستند  و به این ترتیب ، مرحله نهایی مبارزه مردم برای براندازی رژیم شاهنشاهی در ایران آغاز شد.

 

 

درگذشت آندروپوف، از رهبران اتحاد جماهیر شوروی

IMG_20230209_091932

39 سال پیش در چنین روزی نهم فوریه سال 1984 میلادی: 

"یوری آندروپوف"(Yuri Andropov)، از رهبران اتحاد جماهیر شوروی درگذشت. یوری ولادیمیر یوویچ آندروپوف، سیاست‌مدار برجسته شوروی در پانزدهم ژوئن 1914م به دنیا آمد و از جوانی وارد فعالیت‌ های سیاسی شد و به حزب کمونیست شوروی پیوست. آندروپوف در سال 1953م به سفارت شوروی در مجارستان منصوب شد و هنگامی که نیروهای شوروی در سال 1956م به مجارستان حمله کردند ، وی رهبری عملیات اشغال نظامی این کشور و سرکوب خونین اصلاح‌ طلبانِ مجاری را بر عهده گرفت . آندروپوف در سال 1967م به ریاست سازمان جاسوسی شوروی به نام کا.گ.ب  منصوب شد و این سمت را تقریباً تا زمان مرگ لئونید بِرِژِنف، رهبر شوروی در سال 1982م، به مدت 15 سال بر عهده داشت. هفت ماه پس از مرگ بِرِژنف ، آندروپوف به دبیر کلی حزب کمونیست شوروی که بالاترین مقام رسمی این کشور بود ، منصوب شد و این مقام را تا زمان مرگ به مدت 15 ماه حفظ کرد. در دوران زمام‌داری آندروپوف، مسابقه تسلیحاتی افزایش یافت و ساخت سلاح‌ های هسته ‌ای در برنامه کار هر دو ابرقدرت قرار گرفت. آندروپوف که از بیماری کلیوی و دیابت رنج می‌ برد پس از ماه‌ها غیبت و حاضر نشدن در ملأ عام سرانجام در نهم فوریه 1984م در 70 سالگی در مسکو درگذشت و چرنینکو به جانشینی وی برگزیده شد.

 

 

آغاز عملیات والفجر ۸

IMG_20230209_091938

37 سال پیش، در روز بیستم بهمن سال 1364 هجری شمسی:

 عملیات والفجر 8 توسط رزمندگان شجاع ایرانی علیه مواضع ارتش رژیم سابق عراق در جنوبی ترین منطقه مرزی دو کشور، آغاز شد. در این عملیات، هزاران تن از نیروهای ایرانی از رودخانه خروشان اروند گذشتند و در اولین روز عملیات، شهر فاو را در جنوب شرقی عراق فتح کردند. این عملیات به قدری غافلگیرانه و از لحاظ نظامی، پیچیده و موفقیت آمیز بود که باعث اعجاب کارشناسان نظامی و سیاسی جهان و غافلگیری رژیم سابق عراق شد. عملیات والفجر ـ 8 با هدف فشار بر رژیم صدام برای پایان دادن به اشغال خاک ایران و تن دادن به جبران خسارت های وارد شده به مردم ایران انجام شد و برتری نظامی ایران را بر عراق ثابت کرد. درجریان فتح شهر فاو علاوه بر کشته و مجروح شدن هزاران نظامی عراقی، 600 دستگاه تانک و نفربر و 45 فروند هواپیمای این کشور نابود شد.

 

 

غیرقانونی اعلام کردن احزاب اسلام‌گرا در الجزایر 

IMG_20230209_091942

31 سال پیش، در روز نهم فوریه سال 1992 میلادی:

 در پی پیروزی چشمگیر اسلامگرایان در انتخابات پارلمانی الجزایر، نظامیان حاکم بر این کشور نتایج انتخابات را باطل و حزب اسلامگرای جبهه نجات اسلامی الجزایر را، غیرقانونی اعلام کردند. این اقدامات نظامیان حاکم بر الجزایر باعث آغاز یک دوره درگیری و خشونت در این کشور شد که کشته های بسیاری برجای گذاشت. شایان ذکر است، انتخابات پارلمانی الجزایر در دسامبر سال 1991 برگزار شده بود.

 

 

درگذشت استاد عرب زاده، پدر فرش نوی ایران

IMG_20230209_091946

26  سال پیش در چنین روزی بیستم بهمن سال 1375 هجری شمسی:

 استاد "ابوالفتوح عرب ‌زاده"  ، پدر فرش نو ایران درگذشت. استاد ابوالفتوح عرب‌ زاده مشهور به رسام در سال 1293 در تبریز به دنیا آمد. سید ابوالفتوح عرب‌زاده که به او لقب پدر فرش نو ایران را داده‌ اند از کودکی با طرح ‌ها و رنگ ‌ها آشنا شد و این هنر را از پدر فراگرفت. وی در تبریز، نقاشی و طراحی روی فرش و در تهران نقاشی و طراحی بر روی کاشی را دنبال کرد. او علاوه بر این، به هنرهای دیگری چون موسیقی، نمایشنامه، مجسمه‌ سازی، خطاطی، نقاشی رنگ و روغن علاقه داشت. رسام عرب‌زاده در 1373 با اهدای 66 قطعه فرش نفیس از مجموعه دست بافته ‌های خود ، پایه‌ های اولیه تشکیل نهادی تحت عنوان بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام عرب‌زاده را با همکاری شهرداری تهران ایجاد کرد. قفس رنگ‌ ها ، خم معرفت ، ساحل خیال و فتح سومنات از آثار طراحی فرش اوست.

دیدگاه تان را بنویسید