تقویم تاریخ؛ از فتح بیت المقدس تا درگذشت سید احمد خمینی
کد خبر: 22020

تقویم تاریخ؛ از فتح بیت المقدس تا درگذشت سید احمد خمینی

امروز جمعه ، بیست و ششم اسفند سال 1401 هجری شمسی، برابر با 24 شعبان سال 1444 هجری قمری و مطابق با هفدهم مارس سال 2023 میلادی است.

 

فتح بیت المقدس توسط مسلمانان

 

IMG_20230317_082553

 

 1387 سال پیش در چنین روزی، هفدهم مارس سال 636 میلادی:

 

به دنبال شکست رومی ها، سرزمین بیت المقدس توسط مسلمانان فتح شد. پس از ظهور اسلام و در جریان گسترش متصرفات اسلامی، اولین نبرد مسلمانان با رومی ها در شمال دریای سرخ به وقوع پیوست. در دوران حکومت عمر خلیفه دوم، سپاه مسلمانان، رومیان را شکست داد و جنوب فلسطین را آزاد کرد . پس از این شکست، امپراتور روم سپاه عظیمی به سرزمین فلسطین فرستاد، اما در نبردی که در فلسطین به وقوع پیوست، رومی ها بار دیگر از لشگر اسلام به سختی شکست خوردند و در پایان نبرد، فرمانده سپاه روم کشته شد و دمشق به تصرف مسلمانان درآمد. از آن پس مسلمانان در فلسطین و شام مستقر شدند و در بخشی از دوران حکومت بنی عباس، تابع مرکز خلافت در بغداد بودند. اما در دوران خلافت فاطمیون در مصر، فلسطین بخشی از قلمرو فاطمیان مصر شد. از سال 1097 میلادی، مسیحیان جنگ های صلیبی را برای تصرف بیت المقدس آغاز کردند و پس از چندین بار رد و بدل شدن این شهر بین طرفین ، سرانجام در سال 1250 میلادی، بیت المقدس توسط صلاح الدین ایوبی، سردار مسلمان، آزاد شد و از آن پس در دست مسلمانان باقی ماند. در جریان جنگ جهانی اول، سراسر فلسطین توسط ارتش انگلیس اشغال شد و از سال 1948 نیز با دسیسه های استکبار جهانی، در اشغال رژیم صهیونیستی است. همچنین در جریان جنگ اعراب و این رژیم در سال 1967، بیت المقدس به اشغال صهیونیست ها درآمد اما ملت مسلمان فلسطین که مالکان اصلی این سرزمین هستند، به مبارزه با صهیونیست های غاصب برای آزاد سازی وطن شان به ویژه قدس، ادامه می دهند.

 

 وفات میرزا محمد حسن شیرازی از فقها و مراجع بزرگ اسلام

 

IMG_20230317_082557

 

132 سال پیش در چنین روزی، بیست و چهارم شعبان سال 1312 هجری قمری:

 

میرزا «محمد حسن شیرازی»، از فقها و مراجع بزرگ اسلام، وفات یافت. او در سال 1230 هجری قمری در شیراز ـ از شهرهای جنوبی ایران ـ متولد شد و پس از اتمام تحصیلات مقدماتی ، عازم حوزه علمیه نجف در عراق شد و مدت ها از محضر درس شیخ مرتضی انصاری ، عالم و فقیه بزرگ آن عصر کسب فیض کرد تا آنکه خود نیز به درجه استادی و زعامت مسلمانان نائل آمد. نام میرزای شیرازی در ایران با جنبش تنباکو در زمان ناصرالدین شاه قاجار همراه است. وی با صدور فتوای تحریم تنباکو و استعمال دخانیات که انگلیس آن را به انحصار خود درآورده بود، از برخی سودجویی های استعمار انگلیس در ایران جلوگیری کرد. این فتوا، به مثابه مبارزه ای صریح با شاه وقت ایران و دولت انگلیس بود. واقعه تحریم تنباکو تاثیر مهمی در تقویت مبارزات بعدی مردم ایران علیه استبداد و استعمار برجای گذاشت.

 

امضای معاهده پیمان بروکسل

 

IMG_20230317_082559

 

 75 سال پیش، در روز هفدهم مارس سال 1948 میلادی:

 

نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ معاهده ای در زمینه کمک متقابل به یکدیگر در شهر بروکسل - پایتخت بلژیک - امضا کردند. در این معاهده که به «پیمان بروکسل» معروف شد، این کشورها برای ایجاد سیستم دفاعی مشترک و گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی متعهد شدند. پیمان بروکسل، زمینه تشکیل پیمان نظامی ناتو را فراهم کرد. چند ماه بعد مذاکراتی بین آمریکا و کانادا و کشورهای عضو پیمان بروکسل در واشنگتن برگزار شد که به امضای پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در آوریل سال 1949، بین این کشورها به علاوه تعدادی دیگر از کشورهای اروپای غربی منجر شد.

 

درگذشت سید احمد خمینی، فرزند حضرت امام خمینی

 

IMG_20230317_082601

 

28 سال پیش، در روز بیست و ششم اسفند سال 1373 هجری شمسی:

 

حجت الاسلام «سید احمد خمینی» فرزند ارجمند حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، درگذشت. وی در سال 1324 هجری شمسی در قم متولد شد و تحت نظر پدر بزرگوارش تربیت یافت و به فراگیری علوم دینی پرداخت. حجت الاسلام سید احمد خمینی درجریان انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان امام خمینی (ره) و انقلابیون داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این فرزند برومند حضرت امام که خود را وقف انقلاب کرده بود، با وجود پیشنهادهای متعدد برای تصدی پست های مختلف، همچنان درخدمت امام خمینی باقی ماند و یار و یاور وی بود. حجت الاسلام سید احمد خمینی در 6 سالی که پس از ارتحال پدر بزرگوارش زنده بود، به حمایت از اصول انقلاب و رهبری آیت ا... خامنه ای پرداخت.

 

درگذشت آیت الله پایانی اردبیلی، از علمای مشهور ایرانی

 

IMG_20230317_082603

 

26 سال پیش در چنین روزی بیست و ششم اسفند سال 1375 هجری شمسی:

 

مدرس برجسته حوزه علمیه قم آیت اللّه «احمد پایانی اردبیلی» درگذشت. احمد پایانی اردبیلی در سال 1306 ش (1346 ق) در اردبیل به دنیا آمد. پس از تحصیل مقدمات در زادگاه خویش، در 20 سالگی برای ادامه تحصیلات دینی راهی قم شد. ایشان همزمان با تحصیل، به تدریس می‏ پرداخت و علی‏رغم تنگدستی، لحظه ‏ای از تحصیل و تدریس باز نماند. طی پنجاه سال تدریس سطوح، آیت اللّه احمد پایانی اردبیلی شاگردان فراوانی را پرورش داد و در سال‏ های آخر عمر، جلسات آموزشی ایشان، از پررونق ‏ترین جلسات حوزه بود . آیت ‏اللَّه پایانی اردبیلی از ابتدای شروع مبارزات مردم ایران علیه رژیم پهلوی، همراه انقلاب اسلامی بود و به پیکار با دستگاه پهلوی پرداخت. ایشان پس از پیروزی انقلاب نیز از مدافعان انقلاب و از پشتیبانان مواضع امام بود . این عالم وارسته پس از عمری مجاهدت در 26 اسفند 1375ش برابر با 6 ذیقعده 1417 ق در 69 سالگی دارفانی را وداع گفت و در صحن‌ مطهر حضرت‌ معصومه‌ (سلام‌الله‌علیها) در شهر قم به‌ خاک‌ سپرده شد.

دیدگاه تان را بنویسید