تقویم تاریخ؛ از تولد علامه حلی تا حمله وهابیون حجاز به کربلا
کد خبر: 23001

تقویم تاریخ؛ از تولد علامه حلی تا حمله وهابیون حجاز به کربلا

امروز پنجشنبه، سی و یکم فروردین سال 1402 هجری شمسی، برابر با 29 رمضان 1444 هجری قمری و مطابق با 20 آوریل سال 2023 میلادی است.

تولد علامه حلی، عالم، متکلم و ادیب مشهور ایرانی 

IMG_20230420_090539

796 سال پیش در چنین روزی، بیست و نهم رمضان سال 648 هجری قمری:

آیت الله «جمال الدین، حسن بن یوسف» ملقب به «علامه حلی»، عالم، متکلم و ادیب گرانقدر مسلمان، در شهر حله در عراق متولد شد. وی ابتدا در محضر پدر و دایی فاضلش به تحصیل علم پرداخت و در نوجوانی در علومی چون فقه، اصول فقه، حدیث و کلام به درجات بالای علمی دست یافت. علامه حلی همچنین منطق، فلسفه و نجوم را نزد دانشمندان بزرگی چون خواجه نصیرالدین طوسی آموخت. در جلسه مباحثه میان علمای مذاهب اهل سنت و علامه حلی، که در حضور سلطان محمد خدابنده حاکم مغول برگزار و حقانیت شیعه آشکار شد، سلطان خدابنده مذهب شیعه را برگزید و تا زمان مرگ، علامه حلی را نزد خود نگه داشت. از این عالم بزرگوار که به زهد و تقوی مشهور بود، علاوه بر شاگردان برجسته ، تالیفات متعدد و گرانبهایی برجای مانده که مجموع آنها بالغ بر 120 جلد است. کتب «تذکرة الفقها»، «ارشاد الاذهان» و «کشف المراد» ازجمله آثار علامه حلی است. این عالم و محقق والامقام در سال 726 هجری قمری ، دار فانی را وداع گفت.

 

 

درگذشت ابن فرات، فقیه، مورخ و خطیب مصری

637 سال پیش در چنین روزی، بیست و نهم رمضان سال 807 هجری قمری:

«ناصرالدین محمد» معروف به «ابن فرات» ، فقیه ، مورخ و خطیب مصری در قاهره درگذشت. وی درسال 735 هجری قمری در همین شهر، چشم به جهان گشود و از نوجوانی در طلب علم برآمد . خصوصیت برجسته ابن فرات ، شیفتگی وی به تاریخ بود و همواره به تالیف مطالب تاریخی اشتغال داشت . مهمترین اثر این مورخ مسلمان ، «تاریخ الدول والملوک» نام دارد که به تاریخ ابن فرات نیز مشهور است. او در این کتاب ، حوادث و وقایع قرون ششم تا هشتم هجری قمری را به رشته تحریر درآورده است. ابن فرات در کتاب تاریخ خود، حوادث را برحسب سال ها ذکر کرده و در پایان هرسال ، تاریخ درگذشت بزرگان را بر آن افزوده است . از دیگر آثار ابن فرات می توان به کتب «اسماء الصحابه» و «تاریخ العباد و البلاد» اشاره کرد.

 

 

کشته شدن پونتیاک، از رؤسای قبیله سرخپوستان

IMG_20230420_090707

254 سال پیش د چنین روزی برابر با 20 آوریل 1769 میلادی:

«پونتیاک»( Pontiac) رئیس قبیله سرخپوستان «اوتاوا» قربانی توطئه انگلیسی ها که بر شرق آمریکای شمالی استیلاء داشتند، گردید و کشته شد. پونتیاک پس از تشکیل اتحادیه ای از قبایل «دلور»، «چیپاوا»، «اوتاوا» و «شاونی» ـ از 1763 تا 1766 با نیروهای انگلیسی جنگیده و تلفات زیادی به آنان وارد ساخته بود. پونتیاک عقیده داشت که مهاجران اروپایی که طمع به اراضی و وطن بومیان دارند به آنان ترحم نخواهند کرد. پونتیاک همچنین راه جلوگیری از تفرقه را در ادامه جنگ و سرگرم کردن قبایل به مبارزه می دانست. انگلیسی ها نهایتاً از طریق طراحی یک نقشه ترور در 20 اپریل 1769 وی را کشتند.

 

 

حمله وهابیون حجاز به شهر مقدس کربلا 

IMG_20230420_090929

221 سال پیش در چنین روزی، 20 آوریل 1802 میلادی:

وهابیون حجاز به شهر مقدس کربلا حمله کرده و صدها مسلمان شیعی را به شهادت رساندند. با قدرت یافتن وهابیون در حجاز در اوایل سده نوزده میلادی، مناقشات و زد و خوردهایى بین آنان که دارای اعتقادات تند مذهبی اند و دیگر مسلمانان به ویژه شیعیان روی می‌ داد که یکی از این موارد، تجاوز وهابیون به شهرهای مقدس نجف و کربلا در بیستم آوریل سال 1802میلادی است. با توجه به این که دو شهر نجف و کربلا از شهرهای مورد احترام و از زیارتگاه‌‌های مهم شیعه است، این امر باعث شد که حملات وهابیت بیشتر و شدیدتر در مورد این دو نقطه متمرکز شود. وهابیان با حمله به کربلا و پس از تخریب گنبد و بارگاه و ضریح مقدس امام حسین(ع) خزانه حرم را غارت نمودند. در جریان این تهاجم وحشیانه، بیش از دو هزار نفر از شیعیان کربلا به شهادت رسیدند. هم‌چنین، وهابیان با غارت اموال و تخریب قسمت‌‌هایى از شهر، آن را به ویرانه‌ ای تبدیل کردند. این واقعه خشم مسلمانان را برانگیخت و نفرت از اعمال وهابیت را در دل آنان بیشتر کرد. وهابیان پس از روی کار آمدن دولت سعودی نیز به اعمال ضد شیعی خود ادامه داده و در حرکتی ضددینی، بارگاه ملکوتی ائمه بقیع و خاندان پیامبر را تخریب کردند. امروز نیز اقدامات شیعه ستیزانه وهابیون آل سعود دامان شیعیان یمن را گرفته و شیعیان بی گناه این سرزمین را آماج حملات ناجوانمردانه خود قرار داده اند.

 

 

تولد ادولف هیتلر، صدراعظم و دیکتاتور سفاک آلمان

IMG_20230420_083244

134 سال پیش در 20 آوریل 1889 میلادی:

"آدولف هیتلر" صدراعظم و دیکتاتور سفّاک آلمان متولد شد. پدر هیتلر، آلویس هیتلر یک کارمند مرفه گمرک بود و مایل بود آدولف نیز یک کارمند دولت شود اما وی به نقاشی و معماری علاقه داشت. آدولف ضمن ترک تحصیل، در16 سالگی از خانه پدری فرار کرد و به شهر وین رفت اما در سال 1909 میلادی پس از دومین ناکامی‌اش در امتحان ورودی مدرسه هنرهای زیبای وین ضربه سختی خورد. این هنرمند ناکام به زودی میراث پدری را به تاراج می‌دهد به طوری که ناگزیر می‌شود به اماکن مخصوص بی خانمان‌ها مراجعه کند. آدولف خانه به دوش کینه طبقه بورژوای شهر وین را به دل می‌گیرد و آن را در اعماق قلبش حفظ می‌کند. در اوت سال 1914 میلادی پس از آغاز جنگ جهانی اول به طور داوطلبانه به ارتش باویر می‌پیوندد و به دلیل شجاعتش در جبهه در اوت سال 1918 میلادی در حالی‌که سرجوخه بود مدال شجاعت صلیب آهنی درجه یک را دریافت می‌کند. با خاتمه جنگ زندگی پرماجرای آدولف هیتلر آغاز می‌گردد.در 24 فوریه سال 1920 میلادی حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران آلمان که مخفف آن به زبان آلمانی «نازی» است را تاسیس می‌کند و از سوی پیروان حزبش لقب فوهرر (پیشوا- رهبر) را می‌گیرد. از آن پس هیتلر با سخنرانی‌ها و اعمال خشونت آمیز اعضای حزبش، مخالفان را مرعوب کرده و سرانجام در سال 1933 میلادی صداعظم آلمان می‌شود. این سرآغاز یک دوران سیاه برای تاریخ جهان است که حتی با خاتمه جنگ جهانی دوم که بانی آن هیتلر بود نیز عواقب آن تا سال‌های سال گریبان بشریت را رها نکرد. مرگ آدولف هیتلر در شامگاه ۳۰ آوریل ۱۹۴۵ و پس از شکست در جنگ اتفاق افتاد. او به وسیلهٔ سیانور و شلیک تپانچه به سرش خودکشی کرد.

 

 

درگذشت آقانجفی قوچانی، ادیب و فقیه فرزانه

IMG_20230420_083258

79 سال پیش در چنین روزی برابر با سی و یکم فروردین 1323 هجری شمسی:

ادیب و فقیه فرزانه "آقا نجفی قوچانی" درگذشت. آقانجفی قوچانی سید محمد حسن بن سید محمد، معروف به آقانجفی قوچانی در حدود سال 1256 ش (1295 ق) در روستای خسرویه از توابع قوچان در استان خراسان به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در قوچان، سبزوار و مشهد به پایان رساند و در بیست سالگی راهی اصفهان شد. آقانجفی قوچانی پس از اقامت چهار ساله در اصفهان و استفاده از محضر استادان آن دیار از قبیل آخوند کاشانی، میرزاجهانگیر خان قشقایی، شیخ عبدالکریم گزی و سید محمد باقر درچه‌ ای، به نجف رفت و نزد آخوند خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی شاگردی کرد. وی در سی سالگی به درجه اجتهاد رسید و پس از بیست سال توقف در نجف اشرف، به زادگاه خود بازگشت. آقانجفی، از آن پس متجاوز از بیست و پنج سال از عمر خود را در مقام فقاهت و حاکمیت شرع در قوچان گذراند و به اداره حوزه علوم دینی شهر پرداخت. از این شخصیت دانشمند، آثار برجسته‌‌ای به جای مانده که سیاحت غرب در کیفیت عالم برزخ و سیر ارواح پس از مرگ؛ سیاحت شرق که مهم‌ترین اثر او و در شرح حال خود او از کودکی تا مقام اجتهاد است، اثبات رجعت و نیز شرح و ترجمه رساله تُفّاحیه ارسطو از آن جمله است. این عالم ربانی سرانجام در 31 فروردین 1323 ه.ش در 67 سالگی درگذشت و در حسینیه خود به خاک سپرده شد. آرامگاه او اکنون زیارتگاه مردم است.

 

 

درگذشت ایت الله سید احمد حسینی زنجانی، از علمای ایرانی

IMG_20230420_083314

51 سال پیش در چنین روزی برابر با 29 رمضان 1393 قمری:

آیت اللّه سید احمد حسینى زنجانى درگذشت. ایشان در سال 1308 قمرى در شهر زنجان- یکی از شهرهای مرکزی ایران- به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایى را در زادگاه خود به پایان رساند. پس از تأسیس حوزه علمیه قم به این شهر هجرت کرد و از محضر اساتیدى چون آیت اللّه شیخ عبدالکریم حائرى بهره برد و از اساتید برجسته در سطوح عالیه گردید. آیت اللّه زنجانى در علوم کلام، ریاضى، ادبیات، تاریخ، بدیع و عروض صاحب نظر بود و علاوه بر مراتب علمى، با شرایط و مقتضیات زمان کاملاً آشنایى داشت. یکى از تألیفات ایشان به نام «خَیرُالامور» است. آیت اللّه زنجانى اولین بار نماز جماعت را در مدرسه فیضیه برپا کرد. آیت اللّه سیداحمد حسینى زنجانى در سن 85 سالگی وفات یافت و پیکر آن فقیه بزرگوار در قم در جوار حضرت معصومه(س) دفن شد.

 

 

درگذشت استاد محمد تقی شریعتی، مفسر قرآن و متفکر مشهور ایرانی 

IMG_20230420_083320

36 سال پیش در چنین روزی، سی و یکم فروردین سال 1366 هجری شمسی

استاد «محمد تقی شریعتی» مفسر قرآن و متفکر مسلمان ایرانی در 80 سالگی درگذشت. استاد محمدتقى شریعتى در سال 1286 ه.ش در روستاى مزینان سبزوار به دنیا آمد. دروس مقدماتى را نزد پدر و عمویش فرا گرفت و در 1307 ه.ش جهت ادامه تحصیل راهى مشهد شد. در مشهد- که یکی از شهرهای بزرگ زیارتی ایران است- از محضر استادانى همچون شیخ هاشم قزوینى، ادیب نیشابورى بزرگ، ادیب نیشابورى ثانى، شیخ کاظم دامغانى و میرزا احمد مدرس بهره گرفت. فعالیت اجتماعى وى از 1311 ه.ش با ورود به وزارت فرهنگ و مسؤولیت در مدرسه ابن یمین و تدریس در آنجا آغاز شد. از 1320 ه.ش به بعد، همزمان با اشغال ایران توسط متفقین و گسترش فعالیت حزب توده، به تنهایى در خراسان به مبارزه با انحرافات فکرى و اسلام زدایى برخاست. وى با تشکیل کانون نشر حقایق اسلامى در مشهد و برگزارى جلسات هفتگى و سخنرانى و تفسیر، اذهان جوانان را روشن مى کرد. استاد محمدتقى شریعتى از سال 1323 ش حضورى فعال در عرصه سیاست داشت و به خاطر مبارزات ضداستبدادى خود، 2 بار به زندان افتاد ولى هرگز از راهى که یافته بود عقب ننشست. ایشان بعدها در مسجد هدایت تهران به جاى آیت اللّه طالقانى تفسیر قرآن مى گفت. با تأسیس حسینیه ارشاد و بنا به دعوت استاد مطهرى به مدت چهار سال در آنجا به تدریس و سخنرانى مشغول بود. از این شخصیت برجسته، آثار گرانقدرى چون تفسیر نوین، کتاب خلافت و ولایت، امامت در نهج البلاغه و على؛ شاهد رسالت، بر جاى مانده است. سرانجام این استاد فرزانه در 31 فروردین 1366 ش در هشتاد سالگى و ده سال پس از مرگ فرزندش-علی شریعتی در لندن - دار فانى را وداع گفت و در حرم علی بن موسی الرضا در مشهد به خاک سپرده شد.

 

 

وقوع فجیع ترین کشتارهای تیراندازی در آمریکا 

IMG_20230420_083336

24 سال پیش، در روز بیستم آوریل سال 1999 میلادی:

یکی از فجیع ترین کشتارهای آمریکا در دبیرستان « کلمباین » (Columbine ) در ایالت کلرادوی این کشور اتفاق افتاد. در این حادثه دو دانش آموز این دبیرستان با اسلحه گرم 12 دانش آموز و یک معلم را به قتل رساندند و 24 دانش آموز را زخمی کردند و سرانجام خود را نیز کشتند. قبل و بعد از این رویداد خونبار نیز کشتارهای متعددی در آمریکا توسط افراد مسلح انجام شده است و هر سال این فجابع افزایش می یابد. کارشناسان ، آزادی خرید و حمل سلاح در آمریکا را از دلایل مهم وقوع چنین حوادثی می دانند. در این کشور حدود 270 میلیون اسلحه گرم در اختیار مردم است. همچنین رواج خشونت در آمریکا توسط رسانه ها از دیگر دلایل وقوع حوادث خونبار اعلام شده است.

 

 

درگذشت فومیو نیوا، نویسنده مشهور ژاپنی

IMG_20230420_083342

18 سال پیش، در چنین روزی مطابق با بیستم آوریل سال 2005 میلادی:

«فومیو نیوا» ( Fumio Niwa ) نویسنده ژاپنی بر اثر بیماری ذات الریه درگذشت. وی در 1904 متولد شد و در طول حدود صد سال زندگی، 80 داستان و چند مجموعه مرکب از 100 داستان کوتاه و ده کتاب غیر داستانی به رشته تحریر درآورد. فومیو نیوا در جریان جنگ دوم جهانی به عنوان خبرنگار به جبهه های نبرد اعزام و مجروح شد. وی در مورد این جنگ چند داستان نوشته که «سنین پر نفرت» و «جنگ دریایی» از آن جمله اند. از دیگر کتاب های فومیو نیوا می توان از «درخت بودا» و «ماهی شیرین» نیز نام برد.

 

 

انفجار در سکوی نفتی دیپ واتر هورایزون بریتیش پترولیوم 

IMG_20230420_083351

13 سال پیش در چنین روزی، بیستم آوریل سال 2010 میلادی:

انفجار در سکوی نفتی «دیپ واتر هورایزون» (Deepwater Horizon) تحت مسئولیت شرکت نفت انگلیس (british petroleum) و غرق شدن این سکو، باعث نشت نفت در خلیج مکزیک شد. در اثر این انفجار، 11 نفر از کارگران این سکو کشته شدند و فوران نفت از این سکوی نفتی موجب بروز بزرگترین آلودگی محیط زیستی یک قرن اخیر در آمریکا شد. حجم عظیم نفت آزاد شده از سکوی نفتی «دیپ واتر هورایزون » بیش از 4 میلیون بشکه بود که باعث مختل شدن صنعت ماهیگیری در خلیج مکزیک و از بین رفتن تعداد بسیار زیادی از آبزیان این خلیج شد. شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم که اعتبارش به دلیل انفجار سکوی نفتی دیپ واتر هورایزون به شدت آسیب دیده بود، سرانجام پس از پنج ماه موفق شد نشت نفت در خلیج مکزیک را مهار کند. همچنین این شرکت که مسئولیت جبران تمام خسارات را طبق قانون بر عهده داشت، مجبور شد حدود 20 میلیارد دلار بابت خسارت آسیب دیدگان از این حادثه و مهار فوران نفت هزینه کند. با این حال، جبران خسارات زیست محیطی ناممکن بود.

دیدگاه تان را بنویسید